www.sporen-met-rob.nl

(Spoorwegfoto's tijdens vakantie)

Koblenz Ehrenbreitstein, Bahnhof Koblenz Stadtmitte en Boppard, 15-07-2024.

Van 15 t/m 19 juli was ik met een reisgezelschap onderweg vanuit Boppard naar verschillende plaatsen in de omgeving. Deze keer had ik er voor gekozen de trip niet met de eigen auto te maken. De reisorganisatie zorgde voor half pension in het hotel waar ik al verschillende keren was geweest. Over eten, drinken en slapen hoefde ik niet na te denken en ook niet over het vervoer naar de andere plaatsen die we bezochten, alles lekker met de bus. Aangezien het hotel in Boppard direct naast de spoorlijn ligt hoefde ik voor het maken van foto's niet ver te lopen, hoe fijn is dat. De trip startte in Rotterdam Zuid en via een stop voor de buswissel in het plaatsje Zeeland in Noord-Brabant ging het die ochtend gelijk door naar Koblenz. Daar zouden we een aantal uren verblijven en had ik dus ook tijd om op zoek te gaan naar treinen, want dat was het hoofddoel van de reis: treinen fotograferen langs de Rijn. Van iedere dag maak ik een verslag met foto's, en dat waren er heel wat, waarbij niet alleen treinen in beeld kwamen.

Foto's (Rob van der Rest) Links: natuurlijk mag een bezoek aan het Deutsche Eck, daar waar Rijn en Moezel samen komen niet ontbreken. Daar bevind zich het standbeeld wat is gemaakt ter ere van Keizer Wilhelm 1. Vanaf die plek heb je ook uitzicht op de vesting Ehrenbreitstein waarvan we rechts een deel zien. Onderaan de vesting loopt een autoweg en het spoor waarvan je met een teleobtectief  foto's kan maken vanaf het Deutsches Eck.  Koblenz. 15-07-2024.

Foto's (Rob van der Rest) Treinen reden er genoeg, op de foto zien we de DB Eurodual 9000 159 240-1 met een ketelwagentrein rijden richting Niederlahnstein, nadat eerst het kleine station van Koblenz - Ehrenbreitstein gepasseerd is. Op de onderste foto is dat stationnetje bijna bereikt.  Koblenz - Ehrenbreitstein, 15-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) De Br.425 vind je hier in de personendienst, in beeld 2 onbekende treinstellen die even later zullen stoppen in het station van Koblenz - Ehrenbreitstein.  15-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) De vesting Ehrenbreitstein bestaat sedert het jaar 1000, toen werd al van een kasteel gesproken. In de loop der tijd werd deze vesting steeds verder uitgebouwd tot wat het nu is. Het behoort tot de werelderfgoed lijst. Bijzonder om te bezoeken en vanaf de Deutsches Eck goed te zien. Koblenz, 15-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) Even niet opletten...maar een foto lukte toch nog. De RBH 145 026-1 + 145 011-3, LLT richting Niederlahnstein, het is het begin van het stationnetje van Koblenz - Ehrenbreitstein. 15-07-2024.

Foto's (Rob van der Rest) Even later kwam een andere bijzondere loc voorbij met 2 ketelwagens. Het is de Vossloh DE 12 met nummer 11 van Infraserv Logistics, één van de vele kleine maatschappijen die Duitsland rijk is.   Koblenz - Ehrenbreitstein, 15-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) Na een poosje hield ik het voor gezien, het was zo rond 30 graden dus tijd voor een verkoelende dronk. Vanaf de Deutsches Eck maakte ik dit plaatje van het oude stadsdeel van Koblenz. Na een lekker biertje ging het weer verder richting station Stadsmitte.  15-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) Een onbekend treinstel Br.643 van DB regio is onderweg van station Koblenz-Lutzel naar Koblenz-Stadtmitte en passeert de spoorbrug over de Moezel.  15-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) Even later sta ik op een kleine brug met zicht op het station van Koblenz Stadtmitte wat linksboven in de achtergrond te zien is. Plotseling duikt er een wel zeer bekende loc op, de 'Sharkey' 193 949 van RFO. De containertrein heeft een flink leeg deel in het midden en is ongetwijfeld onderweg naar Nederland.  Koblenz Weisser Gasse, 15-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) Vanaf de kant van station Koblenz Lutzel passeert me dan nog de DB 1440 222 als RE8 Mönchengladbach - Koblenz Hbf. Gezien de warmte had ik er geen zin meer in om ook nog eens naar het station Stadtmitte te gaan, ik koos ervoor nog maar wat te gaan drinken.  Koblenz Weisser Gasse, 15-07-2024.

Foto's (Rob van der Rest) Na nog een paar plaatjes gemaakt te hebben in het oude stadsdeel zocht ik na een consumptie de bus op die ons naar mijn hotel in Boppard bracht.  15-07-2024.

In de namiddag was het eerst de kamerindeling, mezelf even opfrissen en toen was ook het eten klaar in het hotel. Na het eten de kleine koffer uitruimen, een bakkie doen en op pad naar het voetgangersbruggetje dichtbij het hotel. Helaas was de zon verdwenen en deze had plaatst gemaakt voor bewolking. Héél erg was dat niet want dan kon ik ook van 2 kanten fotograferen zonder veel tegenlicht. Vanaf de voetgangersbrug kon ik ook de seinen voor beide kanten zien, dus hoefde ik niet veel te missen.

Foto (Rob van der Rest) Als eerste fotoobject verscheen de DB 429 108 als RE2 4267 Koblenz Hbf - Fankfurt M Hbf voor de lens. Tegenwoordig hebben vrijwel alle treinstellen een rode bestuurderskant gekregen wat er wel fraai uitziet. Het is 19.14 uur.  Boppard langs de B9, 15-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) Om 19.25 uur kon ik dan de SBB Cargo 193 107 vastleggen met een matig beladen containertrein richting Mainz. De loc is ook vaak in Nederland te zien.  Boppard langs de B9, 15-07-2024.

Foto's (Rob van der Rest) Hierna volgde dan de 'klapper' van de dag. De Press 185 061-5 (V),  een rijtuig en in opzending de 145 060-0 (A) richting Mainz. Vooral de 145 060-0 was een lust voor het oog (foto onder), op de zijkant is o.a. de afbeelding van stoomloc 99 1592-2 te zien van de Pressnitztalbahn.  Boppard langs de B9, 15-07-2024, 19.34 uur.

Foto (Rob van der Rest) Om 19.44 uur dan de volgende trein, ditmaal vanuit de richting van Mainz. De BLS 186 509 met een volbeladen containertrein richting Koblenz. Ook deze machine was al enkele keren in Nederland te zien.  Boppard langs de B9, 15-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) De treinstellen van vervoerder Vlexx komen ook iedere 2 uur in Boppard voorbij. We zien de Vlexx 622 404 + 622 921 als RE 17 29664 van Kaiserslautern - Koblenz Hbf. Over weinige ogenblikken zal Boppard Hbf bereikt zijn.  Boppard langs de B9, 15-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) De laatste foto van deze dag werd gemaakt om 20.01 uur. De Boxpress 193 539 met containers richting Koblenz, een machine die we ook veelvuldig in Nederland zien.  Boppard langs de B9, 15-07-2024.

Een lange dag, die startte op Rotterdam Zuidplein om 06.00 uur, zat erop. vermoeid maar voldaan zocht ik het hotel op, nog even wat drinken en dan lekker slapen. De volgende dag werd een bezoek gebracht aan de Marksburg in Braubach en werd wederom gefotografeerd in Boppard.