www.sporen-met-rob.nl

(Spoorwegfoto's tijdens vakantie)

Boppard en Braubach, ochtend van dinsdag 16-07-2024.

Op de 2e dag van mijn verblijf in Boppard werd in de ochtend met het reisgezelschap naar Braubach gereden om de Marksburg te bezoeken, een kasteel (burcht) boven op de berg bij Braubach. Braubach, gelegen aan de rechter Rijnoever heeft ook een stationnetje. Ik koos ervoor om met het gezelschap de Marksburg te bezoeken. Vandaar had je ook uitzicht over de sporen, dus maar een gokje wagen dat ik ook een trein vanaf de burcht kon fotograferen. Véél geluk had ik daarmee niet, slechts 1 staaltrein kreeg ik voor de lens. Op het station fotograferen was geen optie omdat het perron tussen de sporen ligt en aan weerszijden er geluidswanden staan.

Ik begon echter vroeg in de ochtend met fotograferen, vlakbij het hotel waar ik verbleef. Om 06.30 liep de wekker af en om 07.05 uur stond ik op mijn fotoplekje, een kleine 300 meter vanaf het hotel. Ontbijten deed ik wel vanaf 08.00 uur, tot die tijd foto's maken. Dat bleek een goed plan. Er reden vele treinen, om 07.13 werd de eerste foto gemaakt, om 07.44 uur de laatste. Er passeerden 10 treinen in die tijd, van autotrein tot Nigtjet.

Foto (Rob van der Rest) Dit is niet de eerste foto die ik die ochtend maakte maar de 2e. Ik vind echter dat ik hem als eerste hier moet laten zien. De zon begint langzaam boven de heuvels van de rechter Rijnoever uit te komen, nog bedekt door wat bewolking en dat is prima. Het is 07.15 uur als de Smart Rail loc 111 017-0 met een Altman autotrein, die rijd voor Audi AG, mij passeert richting Koblenz. De machine is in de kleuren van Helrom Trailer Rail, een bedrijf gevestigd in Frankfurt Main wat in hoofdzaak trailers over het spoor laat vervoeren. Een geweldig begin van de dag dus.  Boppard, langs de B9 16-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) De eerste foto van de dag om 07.13 uur was deze opname. De zon wordt nog afgedekt door wat wolken als de DBC 185 162-5 met een goedbeladen (tank)containertrein me passeert richting Mainz. Rechts loopt de B9, ik sta op een voetgangersbrug met dit fraaie uitzicht (jammer van de geluidswand, maar je kan niet alles hebben). Boppard, 16-07-2024

Foto (Rob van der Rest) De volgende trein laat niet lang op zich wachten. Om 07.21 uur passeren de ICE Velaro D treinstellen 701 + 703 van de serie 407 als ICE 2551 van Köln Hbf naar Basel SBB mij op deze fotoplek. Vanaf 16 juli tot 16 augustus kon er niet over de HSL tussen Keulen en Frankfurt gereden worden wegens werkzaamheden. Alle ICE treinen werden omgeleid over Koblenz, dus de linker Rheinstrecke.  Boppard, langs de B9 16-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) De volgende bijzonderheid is de ÖBB 193 962 die als Nightjet 424 onderweg is van Berlijn Hbf naar Brussel Zuid. De trein heeft een forse vertraging opgelopen van 1,47 uur, normaal is het vertrek om 05.48 uur in Koblenz Hbf richting Bonn. De trein werd gefotografeerd om 07.25 uur.   Boppard, langs de B9 16-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) De Mittelrheinbahn rijdt ook met 6 stellen Siemens Mireo. De RB 26 25414 (Mainz Hbf - Köln Messe/Deutz) wordt deze ochtend gereden door de 463 803-7 en zal binnen enkele ogenblikken het station van Boppard bereiken. Het is inmiddels 07.33 uur.  Boppard, langs de B9 16-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) Even schijnt het zonnetje lekker door de wolken, op dat moment, 07.35 uur, passeert de SBBC 193 657 met een trein met trailers richting Mainz.  Boppard, langs de B9 16-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) Een andere vervoerder die we hier iedere 2 uur tegenkomen is vervoerder Vlexx. De 622 902 rijdt als RE 17 29752, Bad Kreuznach - Koblenz Hbf aan mij voorbij naar de volgende stop, Boppard Hbf.  Het is 07.37 uur en de trein is keurig op tijd.  Boppard, langs de B9 16-07-2024.

Foto's (Rob van der Rest) Slechts 5 minuten hoefde ik te wachten op de volgende trein. De DBC 152 159-0 heeft een gemengde trein aan de haak, in hoofdzaak ketelwagens van allerlei grotes. Links aan de weg in de achtergrond het hotel waar ik verbleef, 300 meter vanaf deze fotoplek. Het dorp in de achtergrond, aan de andere kant van de Rijn, is Kamp Bornhofen. De huizen aan de rechterzijde van de onderste foto liggen aan de Schützenstrasse.  Boppard, langs de B9 16-07-2024.

Foto's (Rob van der Rest) Inmiddels is het 07.44 uur geworden en zal ik de terugweg naar het hotel nemen voor het ontbijt. De laatste trein die ik hier deze ochtend fotografeer is de MRB 460 511-9, RB26 25411 naar Mainz Hbf. De heuvels rondom Boppard worden al lekker beschenen, alleen de trein niet. Maar wat maakt het uit, in iets meer dan een half uur heb ik kunnen genieten van mooie treinen in een prachtige omgeving.

Na het ontbijt werd rond 09.00 uur met het reisgezelschap richting de Marksburg in Braubach gereden.

Aangekomen in Braubach verliet een deel van de reizigers de bus, ik ging met de rest van het gezelschap naar boven, laatste 100 meter lopen naar de fraaie burcht. Daar maakten we een tocht door de middeleeuwse burcht, een burcht die nog grotendeels in geheel originele stijl is. In de 12e eeuw werd begonnen met de bouw van dit imposante kasteel, ruim 700 jaar werd er ook in geleefd en werd het in de middeleeuwen verder uitgebouwd tot wat het nu is. Om te lopen daar moet je wel goed ter been zijn. Een beetje uitzicht over het spoor was er wel en dat resulteerde zowaar in nog een redelijke opname van een staaltrein.

Foto's (Rob van der Rest) Links: De burcht gezien vanuit Braubach, de foto is op de terugweg genomen ivm de zonnestand. Het is dus echt 12.00 uur. Rechts een plaatje aan het begin van de rondleiding van de uitkijktoren.  Braubach, Marksburg 16-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) Het uitzicht was niet verkeerd, op de foto zien we het dorp Rhens, bekend van het mineraalwater.  16-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) Vanuit de Marksburg kijken we naar de spoorlijn. De lijn op de foto begint hier in Braubach waarna we na het viaduct op de foto Lahnstein binnenrijden. De grote industriegebouwen links zijn van een Philips vestiging die ook nog een eigen spooraansluiting heeft. Daarachter bevind zich ook nog een chemiebedrijf waar soms ketelwagens geplaatst worden. De spoorlijn slingert zich door Lahnstein waar momenteel (zomer 2024) druk gewerkt wordt aan het aanleggen van geluidswanden.  16-07-2024.

Foto's (Rob van der Rest) Weinig treinen op deze ochtend, maar er passeerde er in ieder geval één die ik kon fotograferen. De DBC 187 134 is met staalwagens onderweg richting Wiesbaden. Op de onderste foto heeft de trein bijna het station van Braubach bereikt, nog net is (links onder) een klein stukje van het perron te zien.  Braubach, vanaf de Marksburg 16-07-2024.

Eenmaal in de Marksburg kon ik niet veel meer van het spoor fotograferen, dan maar wat plaatjes van de binnenkant van dit kasteel.

Foto (Rob van der Rest) Een paar flinke kanonnen beschermde het kasteel tegen aanvallers.  Braubach, Marksburg 16-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) Net naast de kanonnen was nog een plekje waarvandaan je naar het dorp kon fotograferen. Direct naast het spoor staan mooie vakwerkhuizen. Braubach, vanaf de Marksburg 16-07-2024.

Foto (Rob van der Rest) Kindjes werden er in de middeleeuwen ook gemaakt natuurlijk. Het kleine kroost sliep dan naast de ouders.  Braubach, Marksburg 16-07-2024.

Foto's (Rob van der Rest) Natuurlijk zijn het wapentuig van toen en de ridders in verschillende gevechtsuitrustingen hier ook te vinden.  Braubach, Marksburg 16-07-2024.

Met bovenstaande foto's werd dit bezoek aan de Marksburg in Braubach afgesloten. Het was het waard om een keer te bezoeken.

Na de lunch in het hotel ging het dan weer langs het spoor waarbij ik weer begon op de plek waar ik vroeg in de ochtend was begonnen, de voetgangersbrug over de B9.

Foto (Rob van der Rest) Het ICE 4 stel 9002 is onderweg van Hamburg/Altona naar München Hbf als ICE 2407. De trein heeft hier een vertraging van ongeveer 26 minuten. Het is 14.14 uur.  Boppard, naast de B9 16-07-2024.

De gehele verdere dag verbleef ik in Boppard, dat in een volgende update.