www.sporen-met-rob.nl

Speciale ritten, NS 3737, 23-05-1974 Deel 1

Op 23 en 26 mei 1974 organiseerde de NVBS 2 ritten over de Betuwelijn. Op beide dagen maakte ik daarvan foto's, samen met vriend Ru van B. die in het bezit was van een Renault 4, volgden we een groot deel van die ritten. Nu we 48 jaar verder zijn ga ik beginnen van die dagen de foto's te publiceren. Er ontstaat zo een prachtig tijdsbeeld over hoe ons land er toen uitzag, de 3737 was al historisch in die tijd maar ook het landschap is in die 48 jaar nogal verandert. Kijk vooral 'naast' de stoomloc en geniet van het Nederland van toen.

Foto (Rob van der Rest) Als we op het station van Dordrecht aankomen staat de trein er al met de 3737. De trein is door een elektrische locomotief aangebracht, gauw een eerste plaatje schieten voordat de zon achter de wolken verdwijnt. In de verte staat ook nog een Sikje waarvan ik het nummer niet heb genoteerd, sterker nog, filmmateriaal was in die tijd niet goedkoop, ik maakte er zelfs geen foto van. Het nummer van het eerste rijtuig achter de loc is goed te lezen, een NS 'blokkendoos' met nummer B 5352.  Station Dordrecht, 23-05-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: Gelijk ook maar een plaatje van de voorkant maken, echter dan zorgt helaas de zon voor nogal wat tegenlicht, de sluitseinen bevinden zich op de loc. Op de onderste foto zien we een overzicht van de situatie, de gehele trein is te zien met een elektrische locomotief die de trein aangebracht heeft. Ik ben niet de enige die hier te vinden is, reizigers fotografren er lustig op los net zoals ik dat doe.  Station Dordrecht, 23-05-1974.

Foto (Rob van der Rest) Voordat ik verder ga met fotograferen van de 3737 komt er vanuit de richting Breda een goederentrein aangereden aangevoerd door een elektrische locomotief serie 1000. De 1008 zal de lange trein tot IJsselmonde brengen.  Station Dordrecht, 23-05-1974.

Foto (Rob van der Rest) Ondertussen is de 3737 losgekoppeld van de rijtuigen, zijn de sluitseinen van de loc gehaald en is het personeel van de machine bezig een uitgebreide smeerbeurt te geven. Tenslotte moet voor de komende rit alles piekfijn in orde zijn. De elektrische loc ging met de rijtuigen volgens mij naar Rotterdam CS om daar reizigers op te halen en keerde daarna naar Dordrecht terug waar de 3737 de rijtuigen overnam voor de rit over de Betuwelijn.  Station Dordrecht, 23-05-1974.

Foto (Rob van der Rest) Ik maakte nog een stemmingsplaatje van de 3737, links een agent van de spoorwegpolitie met zijn afschrikwekkende herdershond, genoeg om er voor te zorgen dat er niemand het perron afsrong voor de perfecte foto. Rechts is zojuist een treinstel Mat'64 aan het perron gekomen. Het toen redelijk nieuwe materieel vind je nu ook al vele jaren niet meer op het spoor. Grote cameratassen waren een must en een broek met wijde pijpen was 'in'.   Station Dordrecht, 23-05-1974.

Alle andere gebeurtenissen in Dordrecht wachten we niet af en reden naar een fotoplekje in de omgeving van Leerdam.

Foto's (Rob van der Rest) Vlak achter Leerdam ontstaat deze opname. De 3737 heeft dan al een leuk stukje over de Betuwelijn afgelegd en is op weg naar Geldermalsen. Op de bovenste foto is in de achtergrond de nog steeds bestaande watertoren van de stad te zien. Deze werd gebouwd in 1929 en is 50,25 Mtr. hoog. Rechts bevind zich een groepje autovolgers. Op de onderste foto is goed te zien dat we in een mooie omgeving zijn, helaas fotografeerde ik toen nauwelijks in kleur.  Leerdam 23-05-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Na de foto's in Leerdam reden we op ons gemak naar Geldermalsen, kort na het station, daar waar de splitsing is naar Tiel. Het station was vol met mensen dus dit was een goede plek om te fotograferen. Op de onderste foto bevind de 3737 zich al op de lijn naar Tiel. Ondanks de aanwezige bovenleiding prima om te fotograferen.  Geldermalsen 23-05-1974.

De volgende stop zou zijn in het station van Kesteren-Rhenen. Op weg daarheen probeerden we de 3737 in te halen en vanuit de rijdende auto een paar foto's te maken en dat lukte.

Foto's (Rob van der Rest) Ter hoogte van Wadenooien kwamen we naast de 3737 en zijn trein te rijden. Raampje aan mijn kant open en proberen vanuit de rijdende auto te fotograferen, het lukte. Het zachte geluid van de loc klonk als muziek in de oren.  T.h.v. Wadenooien 23-05-1974.

De laatste stop voor ons was in het station van Kesteren - Rhenen.

  

Foto's (Rob van der Rest) Toen we bij het station aankwamen was de trein er al. De meester en stoker waren bezig de loc te verzorgen. Het publiek bestond voor een deel uit medereizigers en voor een ander groot deel uit de plaatselijke bevolking die uitgelopen was om de trein te zien. Op de rechtse foto zien we nog een stukje van het seinhuis dat tegenwoordig te vinden is bij de Stoomtram Hoorn - Medemblik (SHM) in hoorn.  Station Kesteren - Rhenen 23-05-1974.

   

Foto's (Rob van der Rest) Deze laatste 2 foto's laten het vertrek zien uit Kesteren - Rhenen. Het klassieke seinstelsel past mooi bij de vertrekkende trein en zijn omgeving.  Kesteren - Rhenen 23-05-1974.

Hier lieten we het voorlopig bij, aan het eind van de middag reden we nog naar Tilburg waar we nog wat heerlijke foto's konden maken. Dat in de volgende update.