www.sporen-met-rob.nl

Speciale ritten

De 3737 in Wph. Tilburg, 23-05-1974.

Het is rond 16.00 uur als de rit met de 3737 over de Betuwelijn eindigt in het station van Tilburg. De 3737 was nadat de rijtuigen aan het perron achter waren gelaten de sporen van de werkplaats opgereden. Daar volgde nog een fotosessie voor de liefhebbers waarna de rijtuigen en hun passagiers richting Rotterdam gingen. Een bijzondere dag zat er bijna op.

Foto (Rob van der Rest) De 1502 gaat met de rijtuigen weer op pad naar Rotterdam. De loc heeft nog de oorspronkele ovale buffers, enige jaren later werden deze vervangen. Station Tilburg 23-05-1974.

Foto (Rob van der Rest) Nadat de 1502 is vertrokken fotografeer ik het NS materieel wat naast de zijkant van de werkplaats staat. Links in de achtergrond de 3737 met daarachter een Benelux stuurstandrijtuig. Op de voorgrond een onbekende Sik in oude kleuren, daarachter de 531 in de nieuwe kleuren, dan een onbekende 1100, daarachter een 1000 en als laatste een onbekende 1100 in de nieuwe geel/grijze kleur.  Wph. Tilburg 23-05-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Na een kort poosje wordt de 3737 verplaatst naar de werkplaats om binnen de nachten door te brengen, immers op 26-05 is de volgende rit gepland over de Betuwelijn. De deur staat al open, inmiddels is het 16.32 uur. Wph. Tilburg 23-05-1974.

Foto (Rob van der Rest) In het voorbijrijden kan ik de loc mooi van de zijkant fotograferen. Een historisch plaatje want achter de 3737 zien we nog een Pec. postrijtuig en een loc serie 2400/2500 in oude kleuren.  Wph. Tilburg 23-05-1974.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl de 3737 terugsteekt richting de loods maak ik deze dia. In de achtergrond een onbekend stroomlijnpostrijtuig Pec en de onbekende 2400/2500 in oude kleuren, achter de Pec nog een 2200/2300 in oude kleuren en de geel/grijze 2412 in de nieuwe kleur. Bijzonder is dat de 2412 in 2022 nog steeds dienstvaardig is en in gebruik bij de VSM in Apeldoorn in de blauwe kleurstelling.  Wph. Tilburg 23-05-1974.

Foto (Rob van der Rest)Terwijl de 3737 de loods bijna bereikt heeft zien we in de achtergrond rechts nog een 3-tal machines staan. De voorste geel/grijze 2200 is de radiografisch bestuurde 2266, één van de eerste locs met radiografische bediening. Daarachter bevind zich de 2901, goed herkenbaar door de hoge cabine en daarachter een onbekende loc 2200/2300 in oude kleuren. Wph. Tilburg 23-05-1974.