www.sporen-met-rob.nl

(Speciale ritten)

In het item speciale ritten komen verslagen te staan van stoomritten, afscheidsritten, open dagen en evenementen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rit met de NMBS 29 013 naar de Bakkersmolen in Essen-Wildert, 10-08-1986.

De Bakkersmolen heeft ieder jaar een speciaal stoomevenement wat in 1986 plaatsvond op zondag 10 augustus. De fraaie molen, gebouwd in 1981 is een lust voor het oog en verder is er een stoommuseum, smalspoortrein en taverne. Tijdens het stoomfeest in 1986 waren er ook stoomwalsen, stoomvoertuigen en diverse oude draaiorgels te zien. Bovendien was er een extra stoomtrein ingelegd die gereden werd door de NMBS 29 013. Ik fotografeerde natuurlijk niet alleen de stoomtrein maar ook alles wat ik verder tegenkwam. Vanuit Rotterdam maakte ik mijn eerste stop in Roosendaal. Op zondag vond je er veel materieel in ruste.

Foto (Rob van der Rest) De 1634 met zijn dubbeldeksstam in ruste. Station Roosendaal 10-08-1986.

Foto (Rob van der Rest) Nog meer materieel wat niets te doen heeft, de 1621 en een aantal stellen Mat'54. De fraaie armseinen en het seinhuis gaven Roosendaal een historisch gevoel. 10-08-1986.

Na het korte bezoekje aan Roosendaal ging het verder richting Kapellenbos, daar wachten we de stoomtrein af en maakte ik eerst onderstaand plaatje.

Foto (Rob van der Rest) Stel 046 rijdt als trein L 7583 van Essen naar Antwerpen Centraal. Omgeving Kapellenbos 10-08-1986.

Foto's boven (Rob van der Rest) Daar was hij dan, de extra trein vanuit Antwerpen met als trekkracht de 29 013 met op de voorzijde de bestemming: De Bakkersmolen Wildert. Kapellenbos 10-08-1986.

Foto (Rob van der Rest) Even nog wachten op het stoppertje, stel 019 als L 7558 op weg van Antwerpen naar Essen. Kapellenbos 10-08-1986.

Vanaf Kapellenbos vervolgden we onze rit naar Essen waar de 29 013 gedriehoekt werd voor de terugrit.

Foto's boven (Rob van der Rest) De 29 013 tijdens het driehoeken, in de achtergrond het opstelterrein en station van Essen. 10-08-1986.

 

Foto's boven (Rob van der Rest) Na het driehoeken komt de loc weer voor zijn trein te staan, de machine wordt door het locpersoneel voor een slag naar Antwerpen nog even nagelopen en voorzien van de nodige smeerolie waarna het geheel gereed staat voor de rit richting Antwerpen. Station Essen 10-08-1986.

Ik zorgde er wel voor om op tijd weer langs de lijn te zijn om de rit van de 29 013 te kunnen fotograferen.

Foto (Rob van der Rest) Bij vertrek uit Essen even dit plaatje, het vertrek van de 2110 naar Roosendaal voor het rijden van de D 284 naar Brussel met eindbestemming Parijs. Essen 10-08-1986.

Foto (Rob van der Rest) Stel 047 op weg naar Antwerpen Centraal als trein L 7585. Heide 10-08-1986.

Foto (Rob van der Rest) De 2110 met de D284 (Amsterdam-Parijs) ter hoogte van Heide. 10-08-1986.

Door de zonnestand moest ik van fotostandpunt wisselen, hierdoor lijkt het of de onderstaande treinen een andere kant op rijden.

Foto (Rob van der Rest) De rit richting Antwerpen van de 29 013. Omgeving Heide 10-08-1986.

Foto (Rob van der Rest) Stel 843 passeert als IC E 611 (Roosendaal-Oostende). Omgeving Heide 10-08-1986.

Hierna werd het tijd om eens te gaan kijken op het terrein van de Bakkersmolen, daar was ook het nodige te zien.

Foto's boven (Rob van der Rest) Op het terrein bij de Bakkersmolen reed dit stoomtreintje zijn rondjes. Het machientje met de naam "Joseph" is in 1925 gebouwd door Orenstein & Koppel en heeft een spoorbreedte van 600mm. Wildert 10-08-1986.

Foto (Rob van der Rest) Ook dit fraais mag hier niet ontbreken, de stoomwals met de naam Kathleen. Hij werd gebouwd in 1928 door Wallis & Steevens.  Wildert 10-08-1986.

Na dit bezoek aan de Bakkersmolen besloot ik om aan het eind van de middag de terugrit van de (inmiddels weer in Essen aangekomen) 29 013 te gaan fotograferen. De zonnestand was nu goed en ik koos een fotoplekje uit in de nabijheid van Heide.

Het stoomevenement rond De Bakkersmolen was mede door het mooie weer en de diversiteit aan treinen een geslaagde dag.