www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
Rotterdam, 28-04-1984
Het is zaterdag, 2 dagen voor Koninginnedag als de mogelijkheid er is om vanaf het Witte Huis een kijkje te nemen over de stad en havens. Dat is een kans die ik niet voorbij liet gaan, het "luchtspoor" bestond toen nog en vanaf het dak kon je foto's maken van de treinen op station Blaak en de spoorbruggen over de Maas.
Foto (Rob van der Rest) Het aan het "luchtspoor" gelegen station Blaak is op deze foto goed te zien. Direct ervoor lag het Metrostation Blaak, te herkennen aan de 6 uitbouwen boven het dak. Omdat het zaterdag is is er ook markt die duidelijk op de foto te zien is. Beeldbepalend zijn de Grote- of St.Laurenskerk, de nieuwbouw van Plan C op de voorgrond, daarnaast de Kubuswoningen en het "Potlood" met deels zichtbaar de Bibliotheek en het KPN gebouw. Veel meer hoogbouw bezat Rotterdam in die tijd nog niet. Opname op 28-04-1984.
Foto's (Rob van der Rest) De 1306 heeft op de bovenste foto net de brug over de Wijnhaven bereikt en vervolgt zijn weg als IC 1535 (Den Haag CS - Venlo)) over de Spoorbrug over de Nieuwe Maas. Op de onderste foto is goed de overzijde te zien met de bebouwing van het Noordereiland en de loodsen en silo's aan de Rijn- en Maashaven. Opname op 28-04-1984.
Foto's (Rob van der Rest) Keren we terug naar de andere (Centrum) zijde. De hoge toren is het Shell gebouw aan het Hofplein, op de voorgrond in het midden het spoorviaduct over de Hoogstraat en de Laurenskerk. Geheel links zien we de toren van het Rotterdamse Stadhuis aan de Coolsingel. De trein op de foto wordt getrokken door de 1642 die op weg is naar het zuiden zoals we op de onderste foto kunnen zien als deze de brug over de Wijnhaven heeft bereikt. Opname op 28-04-1984.
Foto (Rob van der Rest) De foto van de 1643 met de IC 1528 (Venlo - Den Haag CS) is de laatste opname die ik toen maakte. Tegenwoordig (2016) ziet de directe omgeving er totaal anders uit door het verdwijnen van het voor Rotterdam zo kenmerkende "luchtspoor". Opname op 28-04-1984.