www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
Omgeving Rotterdam, juni 1984
Zwijndrecht, Rotterdam CS, Kijfhoek, Rotterdam Rmo, Rijsoord, Waalhaven Zuid.
In de maand juni maakte ik allerlei kleine uitstapjes die meestal maar kort duurden. Ik zocht soms specifieke treinen op zoals op de eerste 2 foto's te zien is. Het waren ook plekken waar al van bekend was dat er grote veranderingen in de toen komende jaren zouden plaatsvinden, andere soorten treinen, opheffingen van raccordementen, spoorverleggingen, elektrificaties (zoals op Whz) enz. Het leverde onderstaande opnamen op.
Foto's (Rob van der Rest) De TEE 82 "Étoile du Nord" van Amsterdam CS naar Parijs Noord was in die tijd een fraaie trein bestaand uit de mooie France Inox-rijtuigen en met als trekkracht een loc serie 15 van de NMBS. Op de bovenste foto van 31 mei 1984, zien we de TEE 82 tussen station Zwijndrecht en de brug over de Oude Maas, trekkracht was de NMBS 1505. Op de onderste foto staat de trein, met de NMBS 1504, langs spoor 1 in Rotterdam CS met rechts op spoor 3 de sprinter naar Hoek van Holland. Het was de eerste rit als IC 82, de foto werd gemaakt op 02-06-1984. Vanaf die datum werden diverse rijtuigen omgebouwd tot 2e klas rijtuigen en werd de rode band vervangen door een groene zonder de aanduiding Trans Europa Express. (bron: Wikipedia)
Na het bezoekje aan Rotterdam CS werd koers gezet naar de Kijfhoek.
Foto (Rob van der Rest) De Lmt 283 staat op een van de opstelspoortjes voor werkmateriaal. Kijfhoek 02-06-1984.
Foto (Rob van der Rest) De 1147 komt vanuit Dordrecht het emplacement opgereden. Achter de loc bevinden zich gesloten goederenwagens voor het vervoer van kunstmest. Kijfhoek 02-06-1984.
Foto's (Rob van der Rest) Vanaf het viaduct bij Kijfhoek Zuid kon je ook prima passagierstreinen fotograferen. Het was daar toen nog 2-sporig, tegenwoordig (2016) zijn het er 4. De 1311 is op weg richting Den Haag CS als trein IC 1548 (Venlo - Den Haag CS). Op dezelfde plek, foto onder, passeert mij de D 283 (Parijs - Amsterdam CS) onder aanvoering van de 1648. De loc heeft de trein in Roosendaal aangekoppeld. Kijfhoek 02-06-1984.
Een weekje later werd een bezoekje gebracht aan Rotterdam Rmo.
Foto's (Rob van der Rest) Ook op de Rechtermaasoever (Rmo) zouden grote veranderingen gaan plaatsvinden. Nog was er wat goederenverkeer bestemd voor bedrijven aan de Merwedehaven maar ook dit grote rangeerterrein, waar ooit de SSN is begonnen, naderde zijn einde. Goederentreinen die daar kwamen werden meestal aangebracht door een loc serie 2200 of 2400 waarna een rangeerloc van de serie 500/600 het verdere vervoer naar de kades voor zijn rekening nam. Lange tijd was het de standplaats van de 528. Voor werkzaamheden aan de sporen was er ook vaak een 'Sik' aanwezig, in dit geval de 228 met nog een blauw zwaailicht en door het personeel aangebrachte poppetjes. Rotterdam Rmo 10-06-1984.
Tussen station Barendrecht en de ingang van Kijfhoek Noord bevond zich het dorpje Rijsoord wat sedert 1 september 1855 een deel is van de Gemeente Ridderkerk. Ook hier zouden grote veranderingen gaan plaatsvinden door de aanleg van extra sporen naar Kijfhoek, de HSL, Betuweroute en de bouw van een nieuw station voor Barendrecht.
Foto (Rob van der Rest) De 1208 raast met de IC 2152 (Dordrecht - Den Haag HS) voorbij richting Rotterdam. Rijsoord 15-06-1984.
Foto (Rob van der Rest) De 1159 en de 2500 hebben zojuist rangeerterrein Kijfhoek verlaten en rijden hier richting IJsselmonde. Rijsoord 15-06-1984.
Foto (Rob van der Rest) Het dijkhuisje is hier al lang verdwenen en heeft plaats gemaakt voor grote overslagloodsen voor groente en fruit. De 1621 is als IC 2525 op weg van Den Haag CS naar Venlo. Rijsoord 15-06-1984.
Foto (Rob van der Rest) Als laatste opname van deze middag werd de 1613 vastgelegd als IC 1556 van Venlo naar Den Haag CS. Rijsoord 15-06-1984.
Als laatste fotoplekje van die maand bracht ik een bezoek aan de Waalhaven Zuid waar altijd werk was voor enkele machines serie 500/600.
Foto's (Rob van der Rest) De rangeerlocs 628, 638 en 609 wachten gezamenlijk op het komende rangeerwerk van die dag. Links is nog een klein stukje van een loc serie 2200 te zien en rechts zien we een stukje van dieselloc 536 die ik op de onderste foto in zijn geheel in beeld heb genomen. Vanaf de straatkant kon je het rangeren (stoten) goed gadeslaan. Tijdens het rangeerwerk was het daar een grote drukte, rangeerders liepen met een briefje in de hand en legden steeds een remschoen op de juiste plek en was er ook altijd iemand bezig om de wagens tijdens het stoten te ontkoppelen. Ik kon er uren naar kijken en dat deed ik ook vaak! Rotterdam, Waalhaven Zuid 24-06-1984.