www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam, Waalhaven Oost en Hulten.  Mei en juli 1997.

Gezien het feit dat ik net aan de andere kant van de sporen van Waalhaven Oost woonde hoorde je vaak het toeteren van een loc als deze de verkeersweg over moest steken. Vanuit huis liep ik dan snel over de sporen om het uithalen van wagens vast te leggen. Van een enkele plek weet ik niet zeker waar de foto precies genomen is omdat in de loop der jaren verschillende aansluitingen zoals aan de Pannerdenstraat en Nijmegenstraat verdwenen zijn. Tegenwoordig komt het helaas nog maar weinig voor dat er op de sporen veel activiteit is.

Foto (Rob van der Rest) Hier weet ik de fotoplek niet helemaal zeker. De 6481 komt met een aantal wagens met plakken aluminium van een haventerrein afgereden naar de sporen van Who. Ik vermoed dat dit de doorgang is vanaf de Pannerdenstraat. De wagens zouden dan bij de Fa.Steinweg opgehaald moeten zijn.  Tweede week van mei 1997.

Foto's (Rob van der Rest) Tijdens het oversteken van de verkeersweg wacht de bromfietser geduldig totdat de trein voorbij is, even afstappen dan maar als je toch moet wachten. Op het moment van fotograferen (foto onder) hoor ik links van me nog een loc aankomen, het is één van de laatste locs serie 2300 die op Whz. dienst deden, de 2383 is bezig met wat rangeerwerk. Drukte genoeg, op de sporen staan aardig wat gesloten wagens.  Rotterdam, Who. Tweede week van mei 1997.

Foto (Rob van der Rest) Het nog even kijken bij Post T op Whz. leverde nog dit plaatje op van de 6409 met een graantrein, onderweg richting Europoort. Tegenwoordig is de loc in dienst bij vervoerder LTE.  Rotterdam, Whz. Tweede week van mei 1997.

Foto's (Rob van der Rest) Op zaterdag 10 mei 1997 breng ik even een kort bezoekje aan Hulten. Het is somber weer en ik hou het al snel voor gezien, maar eerst fotografeer ik de doorkomst van de 1614 met gasketelwagens richting Tilburg. Even later fotografeer ik (foto onder) nog enkele stellen VIRM (voor) en IRM (achter), ook richting Tilburg. In de achtergrond is de oprukkende nieuwe bebouwing van Rijen al een flink eind gevorderd richting Hulten.  Hulten, overweg aan de Moerstraat.

Een tijdlang bestede ik geen aandacht aan de NS, de NMBS was toen veel meer bij mij in beeld. In juli volg ik dan weer een bediening op Who.

Foto's (Rob van der Rest) Het is in de loop van de middag als ik bij de Nijmegenstraat een rode 6400 in beeld krijg. De 6515 kan niet verder doordat er 2 vorkheftrucks op het spoor staan. De machinist wacht geduldig op de rangeerder die in de links gelegen loodsen op zoek gaat bij de firma Steinweg naar de bestuurders van de vorktrucks. Na een poosje is er één weg (foto onder), op het weggaan van de andere moet nog even gewacht worden.  Rotterdam, Who 10-07-1997.

Foto (Rob van der Rest) Tussendoor dan maar even een plaatje van de 6515 die op deze warme dag met geopende cabinedeur staat te wachten.  Rotterdam, Nijmegenstraat 10-07-1997.

Foto's (Rob van der Rest) Eindelijk is het dan zover en kunnen de 2 wagons aangehaakt worden. Snel gaat het dan naar de sporen van Waalhaven Oost waar deze wagons even neergezet worden want er moet nog meer opgehaald worden.  Rotterdam, Nijmegenstraat 10-07-1997.

Foto (Rob van der Rest) Even later steekt de 6515 weer de verkeersweg over naar de sporen van de Kesterenstraat.  Rotterdam, Waalhaven Oost 10-07-1997.

     

Foto's (Rob van der Rest) Na ongeveer 150 Mtr. in de Kesterenstraat gereden te hebben komt een S-bocht. Het spoor komt dan langs de kade te lopen, onder de kranen door. We zien (links) eerst de losse loc onder de kranen doorrijden naar de achterzijde van de kade, kort daarna keert deze terug met 3 lege rongenwagens.  Rotterdam, Waalhaven Oost 10-07-1997.

Foto (Rob van der Rest) Na wat heen en weer steken op de sporen van Who kunnen de eerder opgehaalde wagens ook aangehaakt worden en gaat het geheel naar Waalhaven Zuid. De klus van die dag zit er dan op en ik kan naar de "warme hap", een straatje verderop aan de rechterzijde.