www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam Rsc en Rotterdam Botlek, 24-12-1993 en 09-01-1994.

Op deze dagen zocht ik het vooral in de omgeving van het Rsc. en de Botlek. In de Botlek kwam ik niet zo vaak maar dat was zeker de moeite waard zoals onderstaande foto's laten zien. Ik begin bij het Rsc. dat toen nog een flinke kale vlakte was. Vanaf het Reewegviaduct had je een prima uitzicht op de havenlijn richting Pernis en de bediening van het Rsc. Op de dag vóór Kerst was er nog genoeg verkeer, op de fiets dan maar weer naar deze mooie fotoplek. In januari was dan de Botlek aan de beurt, zeldzaam stil was het toen nog zoals de zondagmorgen dat ik er fotografeerde.

Foto (Rob van der Rest) Op deze vrijdag zo vlak voor de Kerstdagen kon ik nog heerlijk fotograferen. De eerste trein die ik voor de lens kreeg was de 6406 met de lege olietrein van Pernis naar Schoonebeek. Een flinke trein die naar emplacement IJsselmonde werd gebracht waarvandaan die later per elektrische locomotief verder ging naar Almelo. Rotterdam, Reewegviaduct 24-12-1993.

Foto (Rob van der Rest) Even later kon ik de voorbijrijdende 2367 fotograferen die een trein met containerwagens daar ging afleveren. Radiolocbestuurder en rangeerder staan voorop om alles goed te overzien.  Rotterdam, Reewegviaduct 24-12-1993.

Foto's (Rob van der Rest) Kort achter elkaar passeren er dan 2 treinen richting Botlek, de eerste is een graantrein met als tractie de 6448 + 6475, de kort daarna volgende trein word aangevoerd door de 2204 + 2282. Mooi is zo het verschil te zien tussen de oude en nieuwe generatie diesellocomotieven.  Rotterdam, Vondelingenweg 24-12-1993.

Foto (Rob van der Rest) Ik wacht nog even op de terugkeer van de 2367 die van het Rsc. afkomt en een beladen trein de sporen van Waalhaven Zuid opduwd. Daarna wordt het tijd om weer naar huis te gaan.  Rotterdam, Reewegviaduct 24-12-1993.

Op zondag 09-01-1994 werd met de auto koers gezet naar de Botlek. Daar kwam ik voor de toenmalige Botlekbrug over de Oude Maas te staan. En laat daar ook gelijktijdig een trein aankomen die dus ook moet wachten. Het begin van een mooie ochtend. Een (vracht)auto heb ik buiten de mijne niet gezien tijdens de brugopening, ondenkbaar 30 jaar later.

Foto's (Rob van der Rest) Een lege autoweg voor de Botlekbrug, hoe mooi kon je het hebben. De 6423 is met zijn trein bestemd voor de Europoort tot stailstand gekomen en aangezien er toch niemand te zien is maar een plaatje maken. Nadat de brug voor het weg-en treinverkeer weer geopend was (foto onder) kreeg ik nog een keer de gelegenheid een foto te maken. Hoe anders is dat in de huidige tijd (2023).  Rotterdam, Botlekbrug 09-01-1994.

Foto (Rob van der Rest) Vanaf dezelfde autoweg konden even later nog 2 foto's gemaakt worden. Eerst die van de 2363 + 2384 met daarachter nog meer machines die op dat moment geen dienst hadden. Een mooi decor vormen hier de installaties van de ESSO.   Emplacement Botlek vanaf de A 15, 09-01-1994.

Foto (Rob van der Rest) Een klein stukje verder naar rechts viel mijn oog op nog een aardig fotoobject, de 2275 in de oude kleurstelling met een korte trein. Snel dan maar naar de andere kant van het emplacement rijden en toestemming vragen om de machine daar te mogen fotograferen. Dat ging soepeltjes in die tijd.  Emplacement Botlek vanaf de A 15, 09-01-1994.

Foto's (Rob van der Rest) Eenmaal daar aangekomen kreeg ik de gelegenheid onder begeleiding een paar opnamen te maken. De bijzonder vriendelijke mensen daar konden mijn hobby wel waarderen. Door de onderste foto krijg je ook een goede indruk hoe kaal het er toen nog was, genoeg sporen maar geen bovenleiding te zien (gelukkig maar)!   Emplacement Botlek, 09-01-1994.