www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam havenlijn, Whz, Rsc en afbreken luchtspoor over de Nieuwe Maas. 15-01 tot 16-02-1994.

Heerlijk was deze tijd om te fotograferen, nog nergens bovenleiding en bovendien was er op Waalhaven Zuid nog de klassieke beveiliging aanwezig. Verder nam in februari het afbreken van de spoorbrug (die uit 5 brugdelen bestond) over de Nieuwe Maas een aanvang waarmee een einde kwam aan het bewonderen van treinen die over de brug reden. Toch was er nog spoorverkeer zoals uit één van de onderstaande foto's blijkt. Deze historische plaatjes eindigen met een opname van de meest bekende NS dieselloc.

 

Foto (Rob van der Rest) Het is 15 januari 1994 als ik een foto maak langs emplacement Waalhaven Zuid. De 2365 komt vanaf het Rsc. gereden met een beladen containertrein en zal deze op Whz. plaatsen voor verder vervoer.

Foto (Rob van der Rest) Vervolgens verplaats ik mij een stukje richting het Reewegviaduct om deze foto te maken, de 2371 trekt een lege set rongenwagens het Rsc. op voor verdere belading met containers. De straten rond de sporen moeten nog betegeld worden en gezien de bergen stenen is dat nog een aardig klusje.  Opname op 15-01-1994.

Foto (Rob van der Rest) Een dag later, op weg naar huis, kan ik de 6499 fotograferen die onderweg is vanuit Europoort/Botlek met de chemietrein voor Dupont in Dordrecht.  Rotterdam, Reewegviaduct 16-01-1994.

Foto's (Rob van der Rest) Op 22-01-1994 fotografeer ik dan nog een keer de spoorbrug over de Nieuwe Maas waarop 4 van de 5 brugdelen zichtbaar zijn. Treinverkeer is op de bruggen nog steeds mogelijk, wat tot mijn grote verrassing blijkt als ik bij de Hef ook nog een foto maak.  Foto's vanaf Noordereiland richting station Blaak waarvan op onderstaande opname nog een deeltje zichtbaar is. 

Foto (Rob van der Rest) Aangekomen bij 'De Hef' over de Koningshaven staat daar een aantal wagens met daarvoor een ex-Duitse Köf van de firma Shotte die als aannemer werkzaamheden verricht en ook verantwoordelijk is samen met de firma Romers voor de afbraak van de brugdelen. Zij doen ook de astbestverwerking op de beide bruggen.  Opname op 22-01-1994.

Op zaterdag 05-02-1994 zal dan worden begonnen met het verwijderen van het 1ste brugdeel van de spoorbrug over de Nieuwe Maas, ik mocht er bij zijn.

Foto (Rob van der Rest) Op 05-02-1994 ligt aan de steiger langs de Maasboulevard het raderstoomschip "De Nederlander". Ik mag als genodigde mee op dit fraaie schip en kan zo unieke foto's maken.

Foto's (Rob van der Rest) De bokken van Smit Tak hebben het eerste brugdeel (800 Ton staal) gelicht en zullen dit even later op een ponton plaatsen. Duizenden Rotterdammers slaan het tafereel vanaf de kade's gade, een stuk historie verdwijnt.  Opnamen op 05-02-1994.

Foto (Rob van der Rest) Tussen 5 en 15 februari is nog een brugdeel weggehaald wat blijkt als ik op dinsdag 15 februari een foto maak vanaf de Willemsbrug op het Noordereiland. Links is nu ook een stukje te zien van het brugdeel wat voor een groot deel over het Noordereiland ligt.

Foto (Rob van der Rest) Op de middag van 16-02-1994 kan ik op het emplacement Waalhaven Zuid de 2275 mooi fotograferen. De enige loc serie 2200/2300 die zich nog in de oude kleurstelling bevond van de NS.