www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam, 24 en 26-09 en 19-11-1993.

Bijna 30 jaar geleden was het dan zover...aan 116 jaar "luchtspoor" komt een einde. Het werd een dag van afscheid nemen van iets wat jarenlang gewoon was, het geluid van rijdende treinen over de spoorbruggen over de Nieuwe Maas en de Koningshavenbrug. Een tijdperk kwam ten einde, vanaf 25 september werd door de Willemsspoortunnel gereden die toen 2-sporig in gebruik werd genomen. Omdat ik op het Noordereiland werkte kon ik in mijn pauze een paar foto's maken van de laatste treinen over de Hef, om aan het einde van die werkdag ook nog wat te fotograferen aan de Nieuwe Maas. Daarna op 26-09 foto's bij Rotterdam Blaak. Op 19-11 werd de focus weer verlegd naar de ECT waar het vervoer van containers steeds belangrijker werd.

     

Foto's (Rob van der Rest) Op de linkse foto komt een D-trein naar Parijs met een NMBS loc reeks 25.5 voorbij, kort erna gevolgd door de sprinter (Mat'64) van Dordrecht naar Den Haag.  Rotterdam, spoorbrug (de Hef) over de Koningshaven 24-09-1993.

Foto's (Rob van der Rest) Van wat grotere afstand kon je de complete brug op de foto krijgen, op de bovenste foto met een treinstel Mat'54 richting Dordrecht, op de onderste opname is de 1501 zichtbaar die deel nam aan de afscheidsritten met een goederentrein op die dag.  Rotterdam, spoorbrug (de Hef) over de Koningshaven 24-09-1993.

Foto (Rob van der Rest) Nog één keer een foto van een treinstel Plan T richting Dordrecht waarna ik weer aan het werk moest, de lunchpauze zat erop. Rotterdam, spoorbrug (de Hef) over de Koningshaven 24-09-1993.

Foto (Rob van der Rest) Aan het eind van de middag spoedde ik me naar de Willemsbrug van waar vandaan je de spoorbrug kon fotograferen. De eerste trein die ik kon fotograferen was de 1312 met een D-trein naar Parijs.  Rotterdam, spoorbruggen over de Nieuwe Maas, 24-09-1993.

Foto's (Rob van der Rest) Gedurende de dag waren er afscheidsritten met een goederentrein zoals deze op de foto's. 3x een loc serie 2200/2300 aan de ene kant (boven) en wissellende locomotieven aan de andere kant van de trein zoals onderstaande opname laat zien, in dit geval de 2275 en SSN 65 018, op weg richting Rotterdam CS.  Rotterdam, spoorbruggen over de Nieuwe Maas, 24-09-1993.

Foto's (Rob van der Rest) Op zondag 26 september ging ik maar weer eens kijken bij station Blaak. Men was er al druk aan het werk, het slopen was al begonnen. Alle ruiten waren op het station al verwijdert en men was bezig om alle aanwezige asbest te verwijderen. Aannemer Schotte had (foto onder) daarvoor een kleine trein, 4 blauwe containers gesleept door een Duitse Köf stonden op het spoor bij het station opgesteld voor de afvoer van het goedje. De sporen waren toen nog intact. Links op de foto zien we de bouw van de nieuwe RET halteplaats van Tram en Metro.

Foto (Rob van der Rest) Begin oktober maakte ik nog tijdens een kort bezoek deze foto, één van mijn eerste foto's met een Mat'64 treinstel tijdens een stop op het nieuwe ondergrondse station.

Op de website https://www.feijenoordsemeesters.nl/ vind je nog veel meer over het afscheid van het "Luchtspoor".

Foto's (Rob van der Rest) Ook bij de ECT waren er nieuwe ontwikkelingen. In de afgelopen maanden waren nieuwe containerkranen geplaatst en was men bezig met het afbreken van de oude kranen die nog voorzien waren van het NS-logo. Ook was men bezig met de aanleg van een nieuw stuk aan de Vondelingenweg en een verhoogd liggend fietspad. Op de bovenste foto zien we 2 onbekende locs serie 2200/2300 met een containertrein richting Maasvlakte gaan, op de onderste opname zijn de 6406 en 64.. juist onderweg richting Barendrecht Vork.  Rotterdam, Reewegviaduct 19-11-1993.

Foto (Rob van der Rest) Na dit plaatje nam ik afscheid van deze fotoplek, de 2325 + 2352 rijden even later de sporen van Waalhaven Zuid op.  Rotterdam, Reewegviaduct 19-11-1993.