www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam Rsc en CS, 19 en 28-11-1993.

19 november is een vervolg op de laatste update, niet alle foto's van die middag had ik geplaatst. Ik begin met de beste foto die ik ooit van een voorbijrijdende ertstrein maakte in een tijd dat het Rsc. steeds verder ging uitbreiden. Vanaf het Reewegviaduct kon je toen nog prima foto's maken want er was niet, zoals nu, bovenleiding die thans het maken van foto's vanaf deze plek in de weg zit. November 1993 was ook de introductie van de TGV middels een rit van Amsterdam naar Rotterdam. Het begin van een nieuw tijdperk waarin de getrokken treinen van Amsterdam naar Parijs zouden gaan verdwijnen. 

Foto's (Rob van der Rest) Vier locs serie 2200/2300 met voorop de 2270 slepen de zware en lange ertstrein richting Kijfhoek. De Vondelingenweg is nog in aanleg zoals we die nu kennen en de sloop van de oude containerkranen voordert gestaag. De toen "nieuwe" containerkranen van het Rsc. zijn nu dus (2023) ook al weer 30 jaar oud.  Rotterdam, Reeweg 19-11-1993.

Foto (Rob van der Rest) Gezien de toen nog kleine capaciteit van het Rsc. werden lege containerwagens geparkeerd op de sporen van Waalhaven Zuid of Oost. De 2364 is op weg naar de sporen op het Rsc. om een set wagens de sporen van het emplacement Whz. op te gaan duwen. Op de bovenste foto gaat de loc opweg naar het uiteinde van de sporen om een tijdje later de lege wagens op te duwen naar Whz.. Daarna ging het licht uit en ik op weg naar de warme maaltijd.   Rotterdam, Rsc. 19-11-1993.

Op 28 november vond dan op Rotterdam CS de introductie plaats van het TGV materieel.

Foto (Rob van der Rest) Met de TGV-A kwamen ook begeleidingsrijtuigen mee. De 3 rijtuigen zien we hier achter de NS 1122, een geheel Franse trein dus want de 1100en komen ook uit Frankrijk. De trein was er al voordat het TGV-A treinstel 325 er was.  Rotterdam CS, 28-11-1993.

Foto's (Rob van der Rest) Even later arriveert dan TGV treinstel 325, voorzien van een blauwe band met daarop de snelheid van het record op de normale bahn van 515.3 Km. per uur. Het stel wordt op spoor 1 geplaatst zodat het door iedereen goed bewondert kan worden. In de achtergrond zien we nog enkele locs serie 1700 staan met hun DD-AR stammen.  Rotterdam CS, 28-11-1993.

Foto (Rob van der Rest) Ik loop even van spoor 1 naar spoor 3 om nog wat foto's te gaan maken. De TGV-A staat aan het perron met daarnaast de 1122 met de begeleidingsrijtuigen terwijl de sprinter naar Hoek van Holland, een 3-delige Sgm, op zijn passagiers wacht.  Rotterdam CS, 28-11-1993.

 

Foto's (Rob van der Rest) De moderne TGV past mooi bij de toen vrij nieuwe stationsomgeving.  Rotterdam CS, 28-11-1993.

Foto's (Rob van der Rest) Ik wacht nog op het vertrek van de TGV-A 325 als deze op weg gaat naar Amsterdam CS. De eerste TGV's zouden vanaf  02-06-1996 gaan rijden tussen Amsterdam CS en Parijs Noord, 4 treinen toen per dag. Het begin van een nieuw tijdperk op het gebied van snel reizigersvervoer is dan aangebroken.  Rotterdam CS, 28-11-1993.