www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
Open dag Hoofdwerkplaats Tilburg, 16-05-1992 Deel 1
Het is zaterdag 16 mei 1992 als ik maar weer eens de weg heb genomen naar Tilburg. Aangekomen op het station zie ik de 2530 in volle glorie op de draaischijf staan. Waarom zou dat nu zijn vraag ik me af. Langzaamaan wordt me dat duidelijk want ik zie ook mensen lopen, niet zoals gewoonlijk in werkkledij, maar in hun weekend outfit. Er lopen ook echtparen met kinderen. Ik loop het station weer uit en ga op weg naar de ingang van de werkplaats. Zou er misschien een open dag zijn?
Foto (Rob van der Rest) De 2530 op de draaischijf van de Hoofdwerkplaats Tilburg. Opname op 16-05-1992.
Aangekomen bij de ingang van de werkplaats meld ik me bij de portier, intussen lopen een aantal mensen naar binnen na het tonen van een pasje. Ja, inderdaad een 'open dag' voor het personeel en hun gezinnen en genodigden die met het personeel mee naar binnen mogen. Alleen als niet personeelslid zijnde kom je niet binnen, dat moet altijd samen met een personeelslid. Ik kijk vertwijfeld om me heen, wat nu? De portier helpt een handje, "als je nu iemand aanspreekt die naar binnen wil kan je vragen of je met hem samen als zgn. genodigde mee naar binnen mag, eenmaal binnen ga je je eigen weg". Bij de eerstvolgende bezoeker die toevallig alleen is lukt dat gelijk. Ik ben binnen en het wordt genieten, nog nooit had ik de werkplaats van binnen gezien.
Foto (Rob van der Rest) Kort na binnenkomst kom ik eerst dit tafereel tegen, gedurende de dag zijn er demonstraties van de bedrijfsongevallendienst waarbij er zo nu en dan een klein vuurtje gestookt wordt. De 2269 is vervolgens na de datum van opname van deze foto in dezelfde maand gesloopt. Opname 16-05-1992.
Foto's (Rob van der Rest) Na de binnenkomst was dit de volgende plek, natuurlijk wilde ik graag de mooie 2530 nogmaals fotograferen, op de bovenste foto met de ronde locloods erbij op de foto met daarin ook de deels zichtbare 2208. Op de onderste foto komen ook nog wat schadelocs in beeld, die fotografeer ik later ook maar even. Wpl. Tilburg, 16-05-1992.
Foto (Rob van der Rest) De 2319 met schade in de werkplaats, de machine werd in 2002 gesloopt maar zou al sedert januari 1991 buiten dienst staan. Opname op 16-05-1992.
Foto (Rob van der Rest) Eenmaal in de werkplaats zelf maakte ik deze foto, interessant om te zien maar waarvoor deze opstelling gebruikt wordt weet ik niet, tenslotte ben ik geen medewerker van de werkplaats. In de achtergrond op de 1633 een zelfgemaakt personeelslid, ook dat kon men hier. Wlp.Tilburg 16-05-1992.
Foto (Rob van der Rest) De 1139 zo te zien toe aan groot onderhoud. Wlp.Tilburg 16-05-1992.
Foto (Rob van der Rest) Naast de 1139 nog een onbekende 1600, daarnaast de 1140 en een onbekende 1200. Wlp.Tilburg 16-05-1992.
Foto (Rob van der Rest) Links de 1633, de tussenbak van een Plan U en de motorwagen van de Plan U. Een nummer heb ik niet opgeschreven. Wlp.Tilburg 16-05-1992.
Foto's (Rob van der Rest) Links de motorwagen en rechts het andere deel van deze Plan U. Wlp.Tilburg 16-05-1992.
Foto (Rob van der Rest) Na wat gewandel kwam ik op deze plek terecht. Het nummer van de loc kwam me bekend voor, het is namelijk de 2400 van het Spoorwegmuseum die gereed gemaakt werd voor een schilderbeurtje. Het geel/grijs werd toen vervangen door de bruine kleurstelling. Wlp.Tilburg 16-05-1992.
Foto (Rob van der Rest) Een klein stukje verder trof ik nog een onbekende Sik met daarachter de 6419. Wlp.Tilburg 16-05-1992.
Foto (Rob van der Rest) Hoe ik precies door de gebouwen gelopen heb weet ik niet meer, maar voordat ik naar het buitenterrein ging maakte ik nog deze interessante opname. Van welke machine(s) deze assen zijn weet ik niet maar het zag er allemaal prachtig uit, vakwerk werd hier geleverd zoals in de gehele werkplaats.
In deel 2 alle opnamen die ik op het buitenterrein maakte.