www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
Rotterdam, luchtspoor 02-04-1993.
Ruim 5 maanden nog tot het einde van het 'luchtspoor' door Rotterdam. Op zoek naar fotoplekken dus waar ik nog niet eerder of vaak was geweest. Door de bouw van een houten loopbrug vanaf het Hofplein naar de andere zijde bij het station Hofplein kreeg je zicht op de in/uitgang van de nieuwe tunnel en de bruggen over de Pompenburg die je daarvoor alleen vanaf de straat kon fotograferen. Het was geen geweldige fotoplek maar je had wel een idee hoe het er daar uitzag. Van de 4 sporen van de tunnel waren er al 2 in gebruik voor instructieritten, de andere 2 zouden volgen als het 2-sporige deel in normaal gebruik was, dus na 23 september. Pas dan kon het deel wat op deze foto's te zien is afgebroken worden om de nieuwe aansluitingen te maken.
Foto's (Rob van der Rest) Op de 2 sporen die al bereidbaar waren werd druk proefgereden, één spoor met een reizigerstrein, het andere met een beladen grindtrein voor het goederenvervoer. Op de bovenste foto komt Mat'64 stel 451 de tunnel uitgereden vanaf Rotterdam Zuid, op de onderste foto zien we de 1736 de tunnel uitkomen met de beladen grindtrein die hetzelfde stukje heeft afgelegd. Aan de andere zijde van de grindtrein bevind zich ook nog een (onbekende) loc serie 1700. Rotterdam, Pompenburg 02-04-1993.
Foto's (Rob van der Rest) Vanuit Rotterdam CS, nét niet te zien in de achtergrond, fotografeer ik de 1122 met een goederentrein richting IJsselmonde. Dit gedeelte moet nog afgebroken worden, aan de rechterzijde eindigt voorlopig op dat tijdstip nog het spoor van dit tunneldeel. Op de onderste foto is de 1739 onderweg met de IC naar Venlo. Rotterdam, Pompenburg 02-04-1993.
Foto's (Rob van der Rest) Bij deze 2 foto's kijken we op de bruggen van de Pompenburg. 3 brugdelen zorgden voor een vrije kruising met het wegverkeer, o.a. voor Trams en auto's van/naar het Hofplein. De 1735 heeft de IC vanuit Venlo aan de haak en met nog enkele honderden meters te gaan zal Rotterdam CS bereikt zijn. Dat geld ook voor de foto onder, de NMBS 2557 heeft de D 283 van Parijs naar Amsterdam vast. Rotterdam, Pompenburg 02-04-1993.
Foto (Rob van der Rest) De 1649 is de volgende machine die zich een tijd later aandient met de IC vanuit Venlo. In die omloop tussen Den Haag CS en Venlo vond je zowel de 1600en, als 1700en. Rotterdam, Pompenburg 02-04-1993.
Foto's (Rob van der Rest) De verscheidenheid aan materieel was in die tijd best groot, de 6410 heeft een staaltrein achter zich en is op weg richting IJsselmonde terwijl even later 2 stammen aan elkaar gekoppelde dubbeldeksrijtuigen (foto onder) met vóór de 1708 en achter de 1734 passeren. Rotterdam, Pompenburg 02-04-1993.
Foto (Rob van der Rest) Ook het mat '64 stel 451 is weer onderweg, deze keer mogen de 'meesters' het stukje Rotterdam CS-Blaak-Rotterdam Zuid voor hun rekening nemen. Op Blaak werd gestopt waarna weer opgetrokken moest worden voor het laatste stukje tot Rotterdam Zuid. Rotterdam, Pompenburg 02-04-1993.
Foto (Rob van der Rest) Als allerlaatste trein van deze middag fotografeer ik de Benelux met de NMBS 1187 als trekkracht. Rotterdam, Pompenburg 02-04-1993.