www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam 03-04, Tilburg en Hulten 10-04-1993

Op deze dagen was ik overal maar kort, daarbij hield ik het niet alleen bij treinen maar ook schepen en zelfs een oude autobus kwam voor de lens. Er is dus weer een aardige verscheidenheid aan opnamen en natuurlijk mocht de belangrijkste in dit geheel niet ontbreken, de Hef. Weliswaar was toen al bekend dat deze bewaard zou blijven maar je weet het maar nooit bij gemeenten. Daar werden dus de eerste plaatjes van die maand gemaakt.

Foto (Rob van der Rest) Vanaf de Maasboulevard werdt deze foto gemaakt, hierop zijn alle 5 de brugdelen te zien van de spoorbruggen over de Nieuwe Maas. Als decor diende de raderstoomboot De Nederlander. De Nederlander werd gebouwd in 1905 en voer toen met de naam Westerschelde bij de Provinciale Stoomboot Diensten in Vlissingen. Tot 1933 deed hij daar dienst. Vanaf 1935 was er een nieuwe eigenaar en nieuwe naam, De Zwaan. De Zwaan kwam bij de Raderstoomboot de Nederlander BV in 1988 in dienst. In 1990 werd de naam verandert in 'De Nederlander', het schip bleef daar tot 1999, daarna werd het verkocht aan de Insel-und Halligreederei Paulsen in Sylt en draagt sindsdien de naam 'Freya'.   Opname op 03-04-1993.

Foto (Rob van der Rest) Na de foto vanaf de Maasboulevard ging het verder naar de Nassaukade om van daaraf de Hef en het treinverkeer te fotograferen. Tijdens de passage van de NMBS 1183 met een Benelux naar Amsterdam maar even knippen.  Rotterdam, Koningshaven vanaf de Nassaukade 03-04-1993.

Foto (Rob van der Rest) Dat de Hef toen nog gewoon in gebruik was laat deze foto goed zien, de Atlantic Comet uit Limasol passeert de geopende bruggen.  Rotterdam, Koningshaven vanaf de Nassaukade 03-04-1993.

Foto (Rob van der Rest) Kort na de brugopening passeert er al weer een trein, de 1638 is onderweg naar Venlo.  Rotterdam, Koningshaven vanaf de Nassaukade 03-04-1993.

Foto (Rob van der Rest) Onderweg naar huis passeerde me nog zo'n Zwitserse Sauer bus op de Kerkwervesingel in Rotterdam Pendrecht. Opname op 03-04-1993.

Een week later ging het weer naar Wpl.Tilburg en Hulten.

Foto (Rob van der Rest) In de werkplaats Tilburg was altijd wat te zien. De 1754 is één van de laatste nieuwe aanwinsten van NS, daarachter staat een dieselloc van de serie 2200 met dezelfde 2 laatste nummers als de 1754, de 2254. Rechts is nog net een stukje van een 1100 te zien met daarachter een piepklein stukje van een 1200.  Wpl.Tilburg, 10-04-1993.

Foto (Rob van der Rest) In de werkplaats stond ook de ex NS 609, in dienst toen bij Strukton met nummer 322314, de machine bleef bij Strukton van okt. 1992 tot juli 2007. De loc is hier nog in NS-kleuren, in 1997 werd de loc in Strukton kleuren (geheel geel) gebracht.  Wpl.Tilburg, 10-04-1993.

Foto (Rob van der Rest) Nóg maar een plaatje uit de werkplaats, in beeld 'bakkie' 648, 'sik' 340 en de 2282.  Wpl.Tilburg, 10-04-1993.

Foto (Rob van der Rest) Op het station fotografeer ik dan nog de fraaie 1740 met de IC naar Venlo. Daarna wordt richting Hulten gereden.  Station Tilburg, 10-04-1993.

Foto (Rob van der Rest) De 1738 is ook onderweg met een IC richting Tilburg, passage aan de overweg aan de Broekdijk in Hulten.  Opname 10-04-1993.

Foto's (Rob van der Rest) De laatste fotostop maak ik aan de verdwenen overweg aan de Moerstraat op de grens van Hulten en Rijen. Niet alleen de nieuwe serie 1700 vond je hier in de reizigersdienst maar ook nog steeds de serie 1200. De 1209 is met de IC naar Den Haag CS onderweg, even later gevolgd door de Mat'54 716 (foto onder) die de dienst tussen Zwolle en Roosendaal voor zijn rekening neemt. Met de uitbreiding van Rijen is de fraaie boerderij op de foto verdwenen en de overweg opgeheven.  Hulten, Moerstraat 10-04-1993.