www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Tussen Rijen en Dorst en Rotterdam Lombardijen, 14-08 t/m 17-08-1993

Verscheidenheid aan machines en materieel kan deze keer het motto zijn. Fotografeerde ik in het bos tussen Rijen en Dorst in hoofdzaak passagierstreinen, in de directe omgeving van Rotterdam Lombardijen had je zowel een groot aanbod van passagierstreinen alsook goederentreinen naar en van Kijfhoek. Genieten dus vooral van het Nederlands spoorwegmaterieel zoals dat er in de zomer van 1993 nog uitzag.

Foto (Rob van der Rest) Op de lijn van Zwolle naar Roosendaal trof je vooral het Mat'54. De samenstelling was voornamelijk een 2tje en 4tje van dit mooie materieel. De stellen 341 en 782 zijn onderweg naar Breda en eindpunt Roosendaal.  Tussen Dorst en Rijen, 14-08-1993.

Foto (Rob van der Rest) Vanuit Den Haag CS komt de 1735 voorbij op weg als IC naar Venlo.   Tussen Dorst en Rijen, 14-08-1993.

Foto (Rob van der Rest) Op de volgende dag ben ik weer op die plek. Als eerste komen de Mat'54 stellen 388 + 719 voorbij onderweg naar Zwolle, een genot om te zien. Mooie schone 'Hondekoppen' zoals de bijnaam van deze materieelsoort was.  Tussen Dorst en Rijen, 15-08-1993.

Foto (Rob van der Rest) De 1647 mocht zich uitsloven met een lange goederentrein. Deze trein was bestemd voor het vervoer van houtsnippers vanuit Roosendaal naar Italië.  Tussen Dorst en Rijen, 15-08-1993.

Foto (Rob van der Rest) Teruglopend vanuit het bos richting Rijen trof ik nog de Mat'54 stellen 389 + 331 onderweg van Zwolle naar Roosendaal.  Rijen, 15-08-1993.

Omdat in deze periode het mooie weer nog aanhield werd 2 dagen later de camera aan het einde van de middag weer gepakt om vlakbij station Rotterdam Lombardijen te gaan fotograferen. De fraaie plek was een geliefd fotopunt voor mij.

Foto's (Rob van der Rest) De fraaie 1305 kwam als eerste voor de lens richting de sporen van IJsselmonde. Daarna kwamen de 2202 en 2204 voorbij dezelfde kant op (foto onder) om de lege ertstrein op te pikken die op de sporen van IJsselmonde stond om naar de Maasvlakte gebracht te worden.  Rotterdam, Dordtsestraatweg 17-08-1993.

Foto (Rob van der Rest) In de sprinterdienst vond je vooral ook locs serie 1700 met DD-AR materieel. We zien de 1751 bij de passage van de overweg aan de Dordtsestraatweg richting volgende stop, station Rotterdam Lombardijen.     Rotterdam, Dordtsestraatweg 17-08-1993.

Foto (Rob van der Rest) De afvoer vanaf Feijenoord goederen was deze keer erg bescheiden, de 6406 (tegenwoordig bij LTE) brengt de 4 wagens naar Kijfhoek.  Rotterdam, Wester Hordijk 17-08-1993.

Foto (Rob van der Rest) Ik ga even naar een ander plekje. De lege ertstrein met de 2204 + 2202 ging rond 19.00 uur via de verbindingsboog tussen Rotterdam Lombardijen en de Maeterlinckweg richting Maasvlakte. Ik zocht een fotoplekje op de hoek van de Pascalweg en de Homerusstraat, daar waar het spoor over de Pascalweg ging. Die verbindingsboog is ook nu nog zichtbaar als fietspad met de naam Havenspoorpad. Hierna ga ik toch weer naar mijn favoriete plekje waar ik eerder stond.  Opname op 17-08-1993.

Foto's (Rob van der Rest) Bij toeval fotografeer ik de eerste locs van hun serie, de 1701 met een 4-delige stam DD-AR richting Barendrecht en de 1101 (foto onder) met een Intercity van Venlo naar Den Haag CS.  Rotterdam, tussen Wester Hordijk en Dordtsestraatweg 17-08-1993.

Foto (Rob van der Rest) Ook het prachtige Mat'54 was hier natuurlijk te vinden, de stellen 348, 384 en 770 rijden richting Rotterdam CS.   Rotterdam, Dordtsestraatweg 17-08-1993.

Foto (Rob van der Rest) De zon is al bijna onder als ik de 1127 met een korte goederentrein voor de lens krijg op weg naar Kijfhoek. Niet alleen de loc ziet er goed uit maar ook het mooie scharnierportaal van de bovenleiding komt in de laatste kleurige zonnestralen te staan.   Rotterdam, Wester Hordijk 17-08-1993.