www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Afnameritten serie 2400/2500 met 2413, 2444, 2459 en 2530, 20-02-1992 in de middag.

3 van de 4 machines die meegereden hadden in de afscheidsrit van september 1991 van de serie 2400/2500 hadden op 20 februari 1992 hun afleverritten voor de SNCF. Oók de 2530 zat hierbij maar deze lok belandde later niet in Frankriijk maar al snel bij de VSM, iets wat ook in 1995 gebeurde met de 2459. Ook de 2413 bestaat nog, volgens door mij achterhaalde gegevens staat de machine nog steeds in Raeren waar de later ter ziele gegane firma Rails et Traction was gevestigd.

In de middag was er een ruime lunchtijd ingepland en stonden de 4 machines bij de werkplaats. In die tijd van wachten fotografeerde ik ook zoveel mogelijk andere treinen. Zo komt er het nodige voorbij wat ook erg leuk is. Het sombere weer van de ochtend knapte iets op, wel zo fijn in de lichtarme winterperiode.

Foto (Rob van der Rest) Als ik ben aangekomen in het station van Tilburg staat de trein er met daarachter een onbekende loc serie 1100. Deze zit niet aan de trein met 2400en vast.  20-02-1992.

Foto (Rob van der Rest) Bij de werkplaats vinden we naast de aanwezige 2413 nog meer machines. De 652 wordt door personeel bekeken, de 2495 staat er en ook een onbekende 1100.  20-02-1992.

Foto (Rob van der Rest) De 6464 moet zo te zien nog in dienst komen op dat moment bij NS. Er is geen vuiltje aan de lok te ontdekken als ik hem fotografeer.  Wpl. Tilburg 20-02-1992.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl ik nog steeds in het station ben passeert ook deze fraaie, maar helaas wat vuile machine, de 1313 met een lange grindtrein richting Boxtel. Tilburg 20-02-1992.

Foto (Rob van der Rest) Na nog een foto gemaakt te hebben van de mooie 2413 in het zonnetje vertrek ik uit station Tilburg. Zó lang zal het niet meer duren voordat men weer op pad gaat voor de laatste afnameritten van die dag.  Tilburg 20-02-1992.

Foto (Rob van der Rest) Langs de Spoordijk in Berkel-Enschot maak ik deze foto van de 2413, 2444, 2459 en 2530 op weg richting Boxtel. Toen voorzien van een laag hekje met mooie witte paaltjes, tegenwoordig met 2 meter hoge hekken. Ik sta met mijn rug naar de A 65. 20-02-1992.

Foto's (Rob van der Rest) Van het talud van de A65 maak ik dankbaar gebruik bij het maken van de volgende foto's, een klein stukje klimmen maar dan heb je ook wat. Natuurlijk fotografeer ik ook deze trein, de 1619 met een mooie gemengde trein richting Kijfhoek. Kort erna (foto onder) komen dan de machines weer voorbij richting Tilburg die met het laatste stukje bezig zijn van de afnameritten.   Berkel-Enschot 20-02-1992.

Foto's (Rob van der Rest) Op Tilburg GE worden de 5 ballastwagens geplaatst, daarbij is het erg handig dat de 2530 achterop loopt, kan de meester (foto onder) in ieder geval goed het overzicht bewaren.  20-02-1992.

Foto (Rob van der Rest) Een laatste opname van de gehele trein, de ballastwagens worden weggezet. Rechts staat nog een eenzame sik.  Tilburg GE 20-02-1992.

Foto (Rob van der Rest) Een vertrek zoals het hoort, alle machines zetten nog even aan bij het vertrek naar de werkplaats. Aan een bijzondere dag komt een einde, mooi dat ik dit mee kon maken. Tilburg GE 20-02-1992. Tegenwoordig (2021) vind je hier het Spoorpark.