www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam CS, Rotterdam Zuid en havenlijn, 02-03-1992, 08-04 en 09-04-1992.

In mijn eigen woonplaats Rotterdam was altijd heel veel te zien, niet alleen vanwege de bouw van de Willemsspoortunnel maar ook op en rond Rotterdam CS en natuurlijk de havenspoorlijn. De verscheidenheid aan materieel was door het wegvallen van de locs serie 2400/2500 wel minder geworden, maar er was nog steeds genoeg te genieten. Het was de tijd dat de inbreng van de serie 6400/6500 steeds groter werd en dat zien we ook terug in de foto's. In de diensten van de personentreinen waren de locs serie 1100, 1200, 1300 en 1600 veel te zien en ook onze Zuiderburen reden nog getrokken treinen met de serie 25.5.

Foto (Rob van der Rest) De voorkeur ging op deze dag uit naar het ICM materieel. Altijd leuk om er wat foto's van te maken en dat kan in 2021 nog steeds. Treinstel 4203 wacht tot het op de opstelsporen in het station geplaatst kan worden.  Rotterdam CS 02-03-1992.

      

Foto's (Rob van der Rest) Links: Even later tref ik het treinstel 4203 weer, wachtend op de volgende inzet. Rechts: Om de imposante nieuwbouw rond Rotterdam CS en ook nog een treinstel ICM op de foto te krijgen kostte wel wat moeite wat deels lukte. We zien de 4211 als IC naar...? Dat heb ik niet genoteerd.   Rotterdam CS 02-03-1992.

De werkzaamheden voor de Willemsspoortunnel vordenden gestaag, in de achtergrond is al de nieuwe toegang tot station Zuid te zien. Gelukkig was de voetgangersbrug tussen Rosestraat en Oranjeboomstraat er nog. Zo kon ik wat leuke foto's maken van treinen die over het tijdelijke hulpspoor reden.

Foto's (Rob van der Rest) De 1159 is met een goederentrein onderweg richting CS bestaande uit lage bakwagens met vuile grond en een flink aantal gesloten wagens erachter. Vanaf de andere kant (foto onder) komt over het hulpspoor de 1115 aangereden met de IC naar Venlo.  Rotterdam, Rosestraat 02-03-1992.

Foto (Rob van der Rest) Ook de serie 1300, zoals op de foto de 1314, zag je veelvuldig in de IC dienst naar Heerlen en Venlo. De loc rijd richting Rotterdam CS met als eindpunt Den Haag CS.   Rotterdam, Rosestraat 02-03-1992.

Foto (Rob van der Rest) De D 283, Parijs N - Amsterdam CS, was op 02-03-1992 een prooi voor de NMBS 2553. Direct achter de loc zien we nog zo'n prachtig Frans rijtuig, erachter de nieuwere rijtuigen zoals je ze in latere jaren in deze D-treinen zag.  Rotterdam, Rosestraat.

In april 1992 was de havenlijn weer aan de beurt.

Foto's (Rob van der Rest) In de late middag van 08-04-1992 had ik deze toevalstreffer, de 2255 en de 2275 onderweg richting Waalhaven Zuid. De 2275 was en bleef de enige loc serie 2200/2300 die nog in de oude NS kleuren op het spoor reed.  Rotterdam, Maeterlinckweg.

Foto (Rob van der Rest) De 6430 was de volgende passant, met een goed beladen containertrein richting Botlek.  Rotterdam, Maeterlinckweg 08-04-1992.

Foto (Rob van der Rest) Losse locritten kwamen op de havenlijn veelvuldig voor, de 2292 en 2330 onderweg richting Waalhaven Zuid.  Rotterdam, Maeterlinckweg 08-04-1992.

   

Foto's (Rob van der Rest) Hierna volgde de losse loc 6464 en de 6437 met lege containerdraagwagens, beide richting Waalhaven Zuid.   Rotterdam, Maeterlinckweg 08-04-1992.

De volgende dag ging ik kort op pad, ook weer langs de havenlijn maar nu fotograferend vanaf het viaduct langs de A29, richting IJsselmonde/Barendrecht kijkend.

Foto (Rob van der Rest) De 6457 komt vanaf Kijfhoek via Barendrecht Vork met een fraaie gemengde goederentrein richting Botlek de havenlijn opgereden.  Rotterdam, Maeterlinckweg 09-04-1992.

Foto (Rob van der Rest) Als laatste passeert de 2212 richting Waalhaven Zuid, de schaduwen van het viaduct komen steeds verder over het spoor te staan en ik laat het hierbij voor deze dag.  Rotterdam, Maeterlinckweg 09-04-1992.