www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

September en oktober 1990.

Rotterdam (havenlijn, Whz, lijnwerkplaats Feijenoord) en Hulten.

In deze maanden werd het een beetje 'van alles wat', nergens bleef ik lang langs de lijn, waarom weet ik niet, mogelijk heeft het met het weer in dit jaargetijde te maken. Die maanden leverden wel allemaal verschillende beelden op, grote veranderingen waren er nog niet, hoewel er al aardig wat locs serie 6400 op de baan kwamen. De enige serie die je toen nog maar weinig zag waren de locs serie 2400/2500.

Foto (Rob van der Rest) De eerste opname uit deze serie werd gemaakt aan de Rotterdamse havenspoorlijn, de 2320 en 2316 rijden richting Whz.  Maeterlinckweg, eerste week september 1990.

Foto's (Rob van der Rest) Op 15-09-1990 was ik weer even langs de lijn bij Hulten. De 1157 mag de dienst Zwolle - Roosendaal uitvoeren met een set Belgische M2-rijtuigen. Uit de tegenrichting (foto onder) komt de ertstrein van de Maasvlakte naar Dillingen. De 1301 en de 2247 + 2222 zorgen voor als het nodig is voor de noodzakelijke ondersteuning. Na de passage van station Gilze-Rijen wordt weer even aangezet door de diesellocs om samen met de 1301 de snelheid erin te houden. In Venlo volgt dan de locwissel met de Duitse collega's.

In september werden de opslagtanks voor de verwarming van Whz. post T vervangen.

Foto's (Rob van der Rest) De sik 349 werd ingezet bij dit klusje, in de wagens achter de loc liggen de oude opslagtanks gereed voor vervoer.  Rotterdam Whz., 23-09-1990.

Foto (Rob van der Rest) Eén van de machines die je op Waalhaven Zuid vaak tegenkwam was de 2268. We zien de loc hier op weg richting Whz.  Rotterdam, Maeterlinckweg 28-09-1990.

Foto (Rob van der Rest) In de ochtend op weg naar het werk even langs de 'Lijnwerkplaats Feijenoord' rijden, de 2444 en 2526 staan al reserve, 6400en hebben al veel diensten van ze overgenomen. Rotterdam Fo, 30-09-1990.

Foto (Rob van der Rest) De 6416, één van de nieuwelingen op weg richting Whz. Rotterdam, Maeterlinckweg 13-10-1990.

Foto (Rob van der Rest) Voor de meest spectaculere treinen vond je nog altijd de serie 2200/2300. De 2216, 2202, 22.. en 2263 zijn met een ertstrein onderweg naar Kijfhoek. Daar zullen 2 van de machines de trein verlaten en zullen de overige 2 samen met een elektrische loc serie 1300 of 1600 de reis naar Venlo op zich nemen.  Rotterdam, Maeterlinckweg 13-10-1990.

Foto (Rob van der Rest) In die tijd liep ik wel eens bij post T aan de Waalhaven naar binnen, toen kon dat dus nog gewoon. Over het algemeen vond men het wel leuk die treintjesfotograaf. Op de avond van 19-10-1990 maakte ik een foto in het seinhuis samen met de seinhuiswachter die die avond dienst had. Het geheel werd prima onderhouden, alles glimt en blinkt in de avondzon. Wie de man is die hier aan de knoppen draait heb ik helaas nooit opgeschreven.