www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam Whz, Lombardijen, CS en Fo. November en december 1990.

Fotograferen in het Rotterdamse leverde ook eind 1990 nog een grote verscheidenheid aan materieel op. Het enige wat je nog nauwelijks zag waren machines van de serie 2400/2500, de instroom van de serie 6400 had de meeste machines verdreven uit het depot Feijenoord.  De serie 2200/2300 was nog wel volop aanwezig, ook de 'bakkies' serie 600 trof je nog in de rangeerdiensten op de Waalhaven Zuid en Fo. Omdat ik woonachtig was op Rotterdam Zuid werden daar de meeste opnamen gemaakt.

 

Foto's (Rob van der Rest) In november was er weer een flinke verplaatsing van Amerikaanse troepen. Veel ging per schip en dat resulteerde ook in een aardig aantal extra militaire treinen. Op 20-11-1990 fotografeer ik de aankomst van een dergelijke trein op Whz. De 2309 + 2267 hebben een trein aan de haak met voornamelijk zware legervoertuigen en plaatsen deze op de goederensporen van Whz. Later zullen ze naar het desbetreffende schip gebracht worden.

Op de koude maar wolkenloze 5e december (Sinterklaasavond dus) stapte ik op de fiets naar Lombardijen, daar maar weer eens gaan kijken.

Foto (Rob van der Rest) Vanaf Kijfhoek komt de 6442 als losse loc voorbij op weg naar Feijenoord goederen. Achter de loc zien we één van de fraaie bovenleidingportalen waarvan er nog een aantal op dit lijngedeelte stonden.  Rotterdam, Dordtsestraatweg 05-12-1990.

Foto (Rob van der Rest) Het volgende 'werkpaard' is de 1114 met een Huckepacktrein, waarschijnlijk wordt deze achtergelaten op de goederensporen van IJsselmonde. Het was koud, het ijs staat in de sloot.  Rotterdam, Dordtsestraatweg 05-12-1990.

Foto (Rob van der Rest) De 6422 was als losse loc richting Kijfhoek onderweg.  Rotterdam, Dordtsestraatweg 05-12-1990.

Foto (Rob van der Rest) De vanuit Rotterdam Noord komende 1643 heeft een bescheiden treintje van maar 6 wagens aan de haak met direct achter de loc de 2309.  Rotterdam, Dordtsestraatweg 05-12-1990.

Foto (Rob van der Rest) De eerder als losse loc richting Fo rijdende 6442 komt met een flinke sleep gesloten wagens voorbij naar Kijfhoek. Op Feijenoord goederen was toen nog een aanzienlijk vervoer van gesloten wagens, afkomstig van de Maas- en Rijnhaven.  Rotterdam, Dordtsestraatweg 05-12-1990.

Foto's (Rob van der Rest) Passagierstreinen trof je op deze locatie ook natuurlijk. De 1617 is met een IC van Den Haag CS naar Venlo op pad (4 rijtuigen was genoeg in die tijd), korte tijd later gevolgd door 2 stellen ICM-3 op weg richting Dordrecht.  Rotterdam, Dordtsestraatweg 05-12-1990

Aan het einde van december maakte ik nog wat foto's op Rotterdam CS en Rotterdam Zuid.

Foto (Rob van der Rest) Aan de achterzijde van Rotterdam CS kon ik het Mat'24 meetrijtuig "Jules" fotograferen. In de achtergrond is men bezig met de bouw van de kantoorpanden van verzekeringsmij. Nationale Nederlanden. Die imposante hoogbouw staat er nu dus ook al een kleine 30 jaar. De tijd gaat snel!  Rotterdam CS 30-12-1990.

Foto (Rob van der Rest) Ook aan de achterzijde van CS trof ik de 1501. Toch wel flink imposant deze 6-assige loc, nu (19-06-2010) al weer zo'n 50 jaar in Nederland.  Rotterdam CS 30-12-1990.

Op de laatste dag van 1990, op weg van het werk naar huis (ik had zoals gewoonlijk op die dag een 'vroegertje') nog even langs het spoor.

Foto (Rob van der Rest) De 2255 kom ik tegen tijdens een korte stop van mij met een bescheiden goederentrein naar Rotterdam Noord. Links is men druk bezig met de aanleg van de Willemsspoortunnel, de trein rijd over de tijdelijke spoorbaan.  Rotterdam, 1e Rosestraat 31-12-1990.

Foto (Rob van der Rest) Vanaf de brug over de sporen van Feijenoord goederen ook nog maar wat gefotografeerd. Dat 'wat' is in dit geval de 611 die aan het rangeren is met een lange sleep goederenwagens.  Rotterdam Fo, 31-12-1990.

Foto's (Rob van der Rest) Nadat een groot deel van de wagens op een ander spoor gerangeerd is worden er 7 tegen een andere rij wagens aangezet. Op de laatste wagen (foto onder) is de rangeerder goed te zien die er samen met de machinist voor zorgt dat alles goed op zijn plek komt. Later zal de trein dan naar Kijfhoek gebracht worden.  Rotterdam Fo, 31-12-1990.