www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
Rotterdam, Waalhaven Zuid, Rosestraat, depot Fo, juni 1989
Gezien het feit dat de viering van 150 jaar spoorwegen in Nederland er aankwam en ik zeker daar veel tijd aan zou besteden ging ik er vaak in het Rotterdamse op de fiets even op uit. Naar mijn werk op het Noordereiland kwam ik sowieso langs de werkplaats en Rosestraat, in de avond was Waalhaven Zuid regelmatig de fotoplek. Dat heb je als je er maar 5 minuten fietsen vanaf woont. Ik start de fotoserie op de Waalhaven Zuid. Door de zonnestand was dit fotoplekje prima voor binnenkomende treinen, voor treinen uit de richting van Pernis minder.
Foto (Rob van der Rest) 2 machines van de serie 2200/2300 zijn op weg richting Kijfhoek, tijd om naar de locnummers te kijken had ik even niet, vanaf hier liep het spoor naar beneden tot net voorbij de Smithoekseweg. Rotterdam, Waalhaven Zuid 08-06-1989.
Foto's (Rob van der Rest) Het blijven staan op dit plekje had succes. Het armsein kwam in de stand veilig en ik hoopte natuurlijk op een loc met wagons. Helaas, een losse loc serie 2400. Toch maar even knippen want je wist niet hoelang de 2470 nog zijn rondjes zou blijven rijden. Rotterdam, Waalhaven Zuid 08-06-1989.
Een dag later ondernam ik een nieuwe poging een binnenkomende trein hier te fotograferen, maar helaas.
Foto (Rob van der Rest) Vanaf de Waalhaven Oost komt radioloc 2260 met een trein voor Waalhaven Zuid in beeld. Zodra je toestemming had om Whz op te rijden moest je eerst de overwegbeveiliging bedienen met een sleutel, rechts op de foto zie je het sleutelkastje en het S-bord staan wat ook aan de andere zijde van de overweg stond. Rotterdam, Waalhaven Zuid 09-06-1989.
Foto's (Rob van der Rest) Boven: Aangekomen op hetzelfde plekje als de avond ervoor probeerde ik om een voorbijrijdende trein met het armsein op de foto te zetten, het lukte gedeeltelijk want een aantal rongenwagens stonden zo in de weg dat een complete trein niet lukte. De lange goederentrein vanuit Botlek/Europoort wordt getrokken door 2 machines serie 2200 met als voorste loc de 2290. Niet veel later (foto onder) passeerde weer een gemengde goederentrein vanuit dezelfde richting, getrokken door de 2462 en 2448 met als waarschijnlijke bestemming Kijfhoek. Rotterdam, Waalhaven Zuid 09-06-1989.
Enkele dagen later ging de camera weer mee richting mijn werk.
Foto (Rob van der Rest) Even vanaf de voetgangersbrug bij het depot wachten en ik kon dit fraaie plaatje maken. Er reden altijd wel altijd machines in en uit. Ik had echter nooit kunnen vermoeden dat de op deze ochtend gefotografeerde 2454 in 2018 geheel bedrijfsvaardig en in goede conditie nog (of weer) op de sporen te vinden zou zijn. Rotterdam Fo 14-06-1989.
De volgende stop was de Rosestraat.
Foto (Rob van der Rest) NMBS 2551 is met de uit Eurofima rijtuigen bestaande D 282 onderweg van Amsterdam naar Brussel Zuid waar de rijtuigen voor het laatste deel naar Parijs een machine van de SNCF krijgen als trekkracht. Rotterdam, Rosestraat 14-06-1989.
Foto (Rob van der Rest) De D282 wordt direct gevolgd door de 1628 met de IC 2505 naar Keulen (loc tot Venlo) die deze keer bestaat uit enkel NS rijtuigen. Rotterdam, Rosestraat 14-06-1989.
Foto (Rob van der Rest) Als laatste plaatje fotografeer ik de 1636 met spitstrein 2150, op weg naar eindpunt Den Haag CS. Rotterdam, Rosestraat 14-06-1989.
Nóg maar een keer Whz dan, maar ook nu geen trein die de Waalhaven op reed.
Foto (Rob van der Rest) 2284 is het nummer van de loc die deze avond voor een containertrein staat, een dienst die meestal door een loc serie 2400/2500 werd gereden. De zon staat precies in de lengte van de sporen dus de enige optie was de trein zo te fotograferen. Rotterdam, Waalhaven Zuid 16-06-1989.
Foto (Rob van der Rest) Een zeer lange gemengde goederentrein was voorbehouden voor de 2418 en de 2453. Daar werd van de 'Meester' wel enige kunde verwacht, je hebt een dergelijk zware trein niet zomaar op gang maar ook niet 1,2,3 tot stilstand. Rotterdam, Waalhaven Zuid 16-06-1989.