www.sporen-met-rob.nl

(Nederlandse Spoorwegen)

Rotterdam, 17 en 18-05-1989

Ook op deze beide dagen zocht ik, op weg naar mijn werk, weer het treinverkeer in mijn woonplaats Rotterdam Zuid op. Er was altijd wat te zien, zeker op het gebied van de goederentreinen. Nu we bijna 30 jaar verder zijn is het aan deze foto's goed te zien wat er hier allemaal veranderd is (Tik op Google maar eens 2e Rosestraat in). Ongetwijfeld zullen machinisten de foto's herkennen van de plek waar ze regelmatig kwamen, in 2018 allemaal verleden tijd dus. Ook de oudere Rotterdammers (wél of géén spoorwegliefhebber) zullen zich de fotoplekken zeker herinneren.

Foto (Rob van der Rest) De Meester van de 2251 kijkt gespannen vooruit of het allemaal wel goed gaat. De machine met een enkele rongenwagen aan de haak rijdt de goederensporen op gelegen bij het depot Feijenoord. Het Shell- logo hoort bij de benzinepomp van Kieboom die zich aan de rechterzijde bevind. De eigenaar Cor Kieboom was jarenlang voorzitter van de voetbalclub Feyenoord. Op de voetgangers- en fietsersbrug lopen enkele mensen, soms waren de spoorbomen lang gesloten dus nam je maar uit voorzorg de brug, je wist nooit hoe lang je voor de gesloten overweg stond te wachten. Rotterdam, 2e Rosestraat 17-05-1989.

Oók maakte ik weer een stop om vanaf de tijdelijke voetgangersbrug tussen de Rosestraat en Oranjeboomstraat wat foto's te maken.

Foto (Rob van der Rest) De NMBS 2557 is deze dag de machine die de trein, de D 282 van Amsterdam naar Parijs, richting Brussel mag brengen. Het eerste rijtuig achter de loc wisselde nog wel eens, soms was het een rijtuig van de SNCF maar er kwam ook wel een rijtuig van de DB aan te pas zoals op de foto of waren het allemaal Eurofima rijtuigen zoals de andere rijtuigen die op dit plaatje te zien zijn. Rotterdam, Rosestraat 17-05-1989.

 

Foto (Rob van der Rest) Vervolgens wachtte ik op de met dubbeldeksmaterieel rijdende trein 5120 (Roosendaal-Den Haag CS). Drukloc was de 1618 die in 2018 ook nog op de sporen te vinden is in dienst van goederenvervoerder Captrain.  Rotterdam, Rosestraat 17-05-1989.

Foto (Rob van der Rest) De 1122 was de laatste van deze ochtend die ik fotografeerde, hij brengt de IC 2505 van Den Haag CS naar Venlo waar een Duitse loc de trein overneemt voor het laatste stukje naar Keulen.  Rotterdam, Rosestraat 17-05-1989.

De volgende dag fotografeer ik een poosje tussen het Varkenoordse viaduct en station Rotterdam Zuid. Ik kon dan niet alleen het verkeer op het hoofdspoor fotograferen maar ook op de goederensporen richting werkplaats Feijenoord. Véél tijd had ik niet maar ik had geluk, buiten de spitstrein 2 goederentreinen. Het zijn trouwens opnamen waarbij het viaduct prachtig in beeld komt.

Foto's (Rob van der Rest) Trein 1918 van Tilburg naar Den Haag CS met als drukloc de 1630 komt als eerste voorbij.  Rotterdam, korte Stadionweg 18-05-1989.

Foto's (Rob van der Rest) Direct erna komt de van de Kijfhoek komende 2250 met trein 720001 voorbij op weg naar Feijenoord Goederen. Op het viaduct zien we nog een voor die tijd zéér veelvuldig gebruikt transportmiddel, een VW-bus. In de achtergrond zien we een stukje van de woningen aan de West-Varkenoordseweg.  Rotterdam, vanaf de korte Stadionweg 18-05-1989.

Foto (Rob van der Rest) Direct achter de 2250 verschijnt de 2310 met een aantal containers voor de op Feijenoord goederen gelegen containerterminal.  Rotterdam, vanaf de korte Stadionweg 18-05-1989.

Hierna snel op weg naar mijn werk, op laatkomers zat men daar niet te wachten....