www.sporen-met-rob.nl
(Nederlandse Spoorwegen)
Kijfhoek en Dordrecht, Langste reizigerstrein ter wereld 19-02-1989
Op zondag 19-02-1989 zou geprobeerd worden om het wereldrecord van de langste reizigerstrein ter wereld te breken. De trein zou door een enkele loc serie 1600 gereden worden met daaraan gekoppeld 60 rijtuigen. Er was veel ruchtbaarheid aan gegeven in de landelijke media waarbij ook de twee machinisten uitvoerig in beeld kwamen, te weten Cor de Rijke en Arie Wander die verbonden waren aan het depot Feijenoord. Geen gemakkelijke klus maar de ervaren 'Meesters' hadden er alle vertrouwen in dat de recordpoging zou slagen. Gestart werd op de Kijfhoek waar de trein samengesteld werd. Daar begin ik dan ook de fotoserie van die dag. Natuurlijk werden ook alle andere treinen die ik die dag voor de lens kreeg gefotografeerd.
Foto (Rob van der Rest) Als ik in de ochtend op Kijfhoek aankom maakte ik eerst dit overzichtsplaatje. In het midden van de foto staan de 2465 en 2266, rechts daarvan de 1302 met een containertrein (de 1302 ging in het jaar 2000 naar het Spoorwegmuseum als 'plukloc'). Geheel rechts bevind zich de 1607 met de rijtuigen van de LRT. Kijfhoek 19-02-1989.
Foto's (Rob van der Rest) Vanuit Venlo komt de 1304 met de 2274 en 2308 en een lege kolentrein de Kijfhoek opgereden. Ook de 1304 bestaat nog en is eigendom van de Werkgroep 1501. De machine staat helaas met schade aan de kant nadat deze verhuurd is geweest aan HSL Logistics. In de achtergrond staan nog 2 machines serie 2200, een loc serie 1100 en 2 locs serie 2400. De voorste van de 2 2200en zien we onder op de foto, het is één van de radiolocs waarmee op de Kijfhoek gewerkt werd.
Gezien het feit dat ik vast niet de enige zou zijn op de fotoplek waar ik de LRT met de 1607 wilde fotograferen (Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk) besloot ik al snel om daar naartoe te gaan. Helaas werd ook het weer er niet beter op alhoewel regen gelukkig uitbleef.
Foto (Rob van der Rest) De eerste trein die ik voor de lens kreeg is deze, de NMBS 2555 is met 3 rijtuigen van de SNCF op weg naar Amsterdam. Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk 19-02-1989.
Foto (Rob van der Rest) De 1144 met de 1612 onderweg richting L-Zwaluwe en verder. De rijksweg links is dan nog vrij leeg, later zou dat anders worden. Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk 19-02-1989.
Foto (Rob van der Rest) De 1645 was de volgende trein, die is onderweg naar Roosendaal. Het is de D 284 die Parijs als eindbestemming heeft, in Roosendaal wordt de trein overgenomen door een loc van de NMBS en gaat met de Franse rijtuigen verder. Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk 19-02-1989.
Foto (Rob van der Rest) Een onbekend stel Mat'54 is als IC 2143 op pad van Amsterdam CS naar Roosendaal. Op werkdagen reed deze trein door naar Vlissingen. Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk 19-02-1989.
Foto (Rob van der Rest) De volgende leuke trein is de (buurlandtrein) IC 2515 die door de 1627 tot Venlo gebracht gaat worden, waarna een loc van de DB de rijtuigen verder brengt naar eindbestemming Keulen. Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk 19-02-1989.
Foto (Rob van der Rest) De 1619 komt als losse loc voorbij. Ook in 2018 is de loc nog rijvaardig voor treinen aan te treffen, weliswaar in de kleuren van Captrain en vrijwel uitsluitend in de goederendienst, maar toch, hij bestaat nog in tegenstelling tot veel soortgenoten. Het aantal auto's wat op en langs de vluchtstrook op de snelweg parkeert werd langzaamaan steeds groter, velen wilden de doorkomst van de LRT niet missen. Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk 19-02-1989.
Foto (Rob van der Rest) Kort na de 1619 komt de IC 161 (Amsterdam CS-Brussel Z) langs de fotografen gereden. Drukloc van deze trein is de NMBS 1182. Het is inmiddels 12.50 uur en het is de bedoeling dat na deze passage de LRT de volgende trein is. Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk 19-02-1989.
Keurig op tijd is hij er dan, de 1607 met aan de haak 60 rijtuigen, in het kort: de LRT.
Foto's (Rob van der Rest) Wat een prachtig gezicht, de 1607 met zijn trein waarvan het einde op de foto's niet te zien is. Op de autosnelweg is het verkeer vrijwel tot stilstand gekomen, iedereen probeert vanaf die kant het geheel te aanschouwen. Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk 19-02-1989.
Foto's (Rob van der Rest) Meester Cor de Rijke kijkt even naar buiten naar de mensenmassa die hier langs de lijn staat. De 1607 heeft de kenmerken van de viering van 150 jaar spoorwegen in Nederland die in de zomer in Utrecht groots gevierd gaat worden en het opschrift 'ik trek de langste reizigerstrein ter wereld'. Op de onderste foto probeer ik nog een keer de gehele trein vast te leggen, het begin van de trein is echter zo ver weg dat je dat niet ziet. Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk 19-02-1989.
De meeste toeschouwers verlaten na de passage van de LRT hun plek maar ik blijf nog maar een poosje staan, je weet nooit wat er nog voorbij komt.
Foto's (Rob van der Rest) De eerstvolgende trein die voorbijkomt is trein 5457 van Amsterdam CS naar Breda. Deze bestaat uit materieel DDM-1 met als drukloc de eerste machine van de serie 1600, de 1601. Een mooi extraatje. Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk 19-02-1989.
Foto (Rob van der Rest) Ook de serie 1200 was nog te zien, de 1203 is met een Unit-Cargo trein bijna op eindpunt Kijfhoek. Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk 19-02-1989.
Foto (Rob van der Rest) De volkstuintjes links van het spoor vormen een mooi decor voor de 1106 die met de IC 1547 de dienst verzorgd van Den Haag CS naar Venlo. Dordrecht Wieldrechtse Zeedijk 19-02-1989.
Foto (Rob van der Rest) De volkstuintjes en de sloot rechts vormen ook hier het decor van de voorbijkomende trein. De volkstuintjes en sloot zijn hier al lang verleden tijd. Aangezien de rit van de LRT niet verder gaat als Eindhoven zijn er natuurlijk weer locs nodig die de rijtuigen weer gaan verdelen over het hele land. De 1101 met in opzending de 1123, 1631 en 2 rijtuigen zijn op weg naar Eindhoven om deze klus te klaren. Het werd de laatste foto van deze bijzondere dag.