www.sporen-met-rob.nl

(Het spoor toen, en nu...Deel 6)

Hoofdwerkplaats Tilburg

Foto's (Rob van der Rest) Op 04-05-1991 kon ik niet vermoeden dat de Hoofdwerkplaats Tilburg in de loop van 2011 geheel buiten dienst zou komen. Verschillende gebouwen werden gesloopt, een aantal werd echter bewaard en opgenomen in de nieuw te ontwikkelen "Spoorzone". Vrijwel alles wat op de bovenste foto te zien is bestaat niet meer, behalve locomotief 2530 die zijn dagen nu slijt bij de VSM in Apeldoorn. Op 05-10-2024 werd de onderstaande opname gemaakt, daarbij is een klein stukje zichtbaar uit het verleden, de LocHal waarvan we uiterst rechts een stukje zien. Als je hier nog nooit geweest ben heb je niet direct het idee dat hier vroeger een grote werkplaats was van de NS.

Foto's (Rob van der Rest) Op 22-06-1991 fotografeer ik de 2343 die zojuist de draaischijf (bouwjaar 1925) is opgereden en bijna op het spoor is om de Polygonale loods (bouwjaar 1937) achter zich te laten. Op 05-10-2024 maak ik weer een foto van de loods en draaischijf. De draaischijf is nog geheel intact maar wordt nu gebruikt als terras. In de loods zijn een flink aantal kleine restaurants gevestigd en het heeft nu de naam Centraal Station gekregen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Station Venlo

Het gebeuren in station Venlo is in de afgelopen 30 jaar sterk verandert. In onderstaande opnamen laat ik veel van de veranderingen zien.

Foto's (Rob van der Rest) De NS 1132 + 1501 staan op één van de sporen te wachten voor een volgende dienst. Het is 16-08-1985.  Als ik op 29-08-2024 hier weer ben is de tractievorm nogal verandert, géén 1100 of 1500 meer van NS maar een loc van BLS Cargo, de 193 497, die ook op de volgende inzet wacht. De opnameplek is dezelfde in het station van Venlo.

    

Foto's (Rob van der Rest) Maakte de NS op 16-08-1985 nog de dienst uit in het station, dat is nu wel even anders. Op de linker foto zien we het neusje van de 1643 met de fraaie armseinen, op de rechtse foto staat de NS 1117 gereed met een intercity naar Den Haag. Op 29-08-2024 is de situatie geheel anders, het spoor waar de 1100 staat is nu in gebruik bij Arriva die met treinstel 384 (Peter Karel) als trein RS 11 32240 onderweg is van Roermond naar Nijmegen. De foto werd vanaf de achterzijde gemaakt. De armseinen zijn verdwenen. Venlo station.

Foto's (Rob van der Rest) Als ik op 24-01-1999 het spoor oversteek maak ik deze foto. Links zien we een onbekende 6400 rijden, in het midden zien we een onbekende loc 1600, de 1144 en de DB 103 188-9 die staat te wachten opdat hij een trein op kan pikken richting Keulen. Geheel rechts staat dan nog een onbekend treinstel Mat'64 gereed voor vertrek.

Op 29-08-2024 is de situatie geheel anders, aan de rechterkant staat een treinstel van de Duitse Eurobahn te wachten op zijn pasagiers. Het is de Eurobahn ET 7.05 (429 010-2) die als RE 13, trein 20081 van Venlo naar Hamm Hbf. In de midden zien we het voorbijrijden van de Arriva 389 (Willem Nijholt) als RS11 32242 van Roermond naar Nijmegen, terwijl aan de linkerkant NS treinstel 8638 net aangekomen is en na een kort stop weer als IC 3548 van Venlo naar Dordrecht via Schiphol zal vertrekken. Locomotieven voor getrokken passagierstreinen zijn hier niet meer te zien, alleen nog voor speciale treinen. Venlo is zo dan nog wel een leuk station om eens te bezoeken.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Deutsche Bundesbahn Baureihe V60, de serie 363.

Begonnen als de V60 werden deze in 1968 vernummerd tot Br. 260 en 261. Weer later kregen door ombouw met andere motoren en radiografische besturing in 1987 de locs opnieuw andere nummers, lopend van Br. 360 t/m 361. In 1997 vonden er opnieuw vernummeringen plaats die liepen van Br. 362 t/m 365. Ik beperk me tot de serie 363 die nog op veel plaatsen in Duitsland en ook hier in Nederland te vinden is. Aanleiding voor dit stukje is de hernieuwde inzet van de 363 825 die nu sedert 18-08-2024 te vinden is in Amersfoort. De kleine machines werden gebouwd tussen 1956 en 1964. Zij zijn dus in 2024 al meer dan 60 jaar op de sporen te vinden.

Foto (Rob van der Rest) De 363 441-7 van DB is in Aachen Hbf bezig met het samenstellen van een trein. De locomotief is voorzien van radiografische besturing en duwt een dubbeldeksrijtuig de opstelsporen op. De foto werd gemaakt op 08-10-2013.

Foto (Rob van der Rest) Op 08-11-2018 tref ik de 363 206-4 aan in Münster Hbf. Ook daar wordt het locje van iets meer als 10 meter lang gebruikt voor het samenstellen of aanvullen van passagierstreinen.

Foto (Rob van der Rest) Tot mijn grote verrassing zet Lineas in 2022 2 van BTTains gehuurde locjes in voor de bediening van de CTT terminal in Pernis. De locjes doen daar lange tijd prima hun werk. In 2023 en 2024 staan de kleine machines plotseling vaak stil, in 2024 heb ik niet gezien dat ze nog bedieningen deden. De foto van de voor Lineas rijdende 363 825 werd gemaakt op 22-06-2022.

De vraag wat er uiteindelijk met één van de locjes gaat gebeuren wordt in mei 2024 beantwoord met de overbrenging van emplacement Pernis naar het het havenbedrijf van RHB aan de Waalhaven Oost. Vrienden Marc en Ben vinden de 363 825 op een zeer slecht fotografeerbaar stukje spoor bij de RHB.

Foto (Marco Schoonhoven) Uiteindelijk lukt het Marco om het locje te fotograferen. Staand op zijn fiets en met zijn eigen lengte van 2 meter lukt het deze foto te maken. Ook Ben van Wevering maakt enkele opnamen waarop uiteindelijk te zien is welke naam er op het locje staat. Marco fotografeert niet alleen het locje, maar met de omgeving erbij is het ook nog eens een heerlijke havenplaat geworden. De 363 825 op het terrein van de RHb aan Waalhaven Oost op 08-06-2024. Dan is nog steeds niet duidelijk wat er gaat gebeuren.

Foto (Rob van der Rest) Ergens eind juli, begin augustus staat het locje op de sporen van emplacement Waalhaven Zuid, zo ver weg dat het locje niet is te fotograferen. Op zaterdagavond 16-08-2024 is het locje verplaatst, niet goed fotografeerbaar maar het is niet anders. Containerwagens, gesloten wagens en nogal wat palen staan lelijk in de weg voor een goede foto, toch maar knippen. Zo ziet het locje van VFR er dan uit. Het toeval is dat er net links, tijdens het maken van de foto, naast het bovenleidingsportaal op de containerwagen een vogel staat. Misschien vraagt hij zich wel af van welke enorme vogel de veer op de zijkant van de loc dan wel is. Op maandag 18-08-2024 wordt de loc dan overgebracht naar Amersfoort om de bediening bij PON te gaan doen.