www.sporen-met-rob.nl

(Het spoor toen, en nu...)

 Deel 5

Ekeren, lijn 27A en station Ekeren, 2001 en 2024.

Foto's (Rob van der Rest) Op 25-08-2001 rijdt de NMBS 2611 met een graantrein aan mij voorbij richting de bundels van Antwerpen Noord. Lange tijd reden de machines nog rond bij de NMBS die als thuisbasis Namen hadden. Eerst op 21-03-2012 ging de machine buiten dienst. Op 19-06-2024 sta ik op dezelfde plek langs de lijn, wederom passeert een graantrein, deze is op weg van het Franse Bobigny naar Antwerpen bundel Angola. De uit VTG graanwagens bestaande trein wordt gereden door een dieselloc van FEPF (Europorte), loc 4001.

Op deze fotoplek fotografeerde ik, in 3 uur tijd, op 25-08-2001 in totaal 23 treinen waarvan 4 in dubbeltractie : Reeks 51, de 5114, 5167 (2x), 5172 (2x), 5136, 5158 en 5127. Reeks 23, de 2324 (2x), 2329 (2x), 2309 (2x), 2322, 2338 (2x), 2326 en 2310 (2x). Reeks 26, de 2617 (2x) en 2611.  Reeks 25.5, de 2551. Reeks 27, de 2717 en 2722. Reeks 77, de 7703.

Op 19-06-2024 waren dat 7 treinen waarvan de 7808 2x in 3 uur tijd.

Foto's (Rob van der Rest) Op 08-08-2001 bezoek ik het mooi opgeknapte station van Ekeren. Ook het perron bij het stationsgebouw is opgeknapt en in gebruik. Rechts staat een passagierstrein vertrekgereed richting Antwerpen. Deze trein wordt gereden met de treinstellen 206 (EMU 62) en 816 (EMU 75). Als ik op 19-06-2024 hier weer een foto maak is er nogal wat verandert. Het perron voor het stationsgebouw is niet meer in gebruik, er is een nieuw perron aangelegd met daarbij een groot aantal parkeerplaatsen. Alle bomen die er in 2001 nog waren zijn weggehaald, aan de linkerkant van de straat zijn nieuwe woningen gebouwd en ook daar zijn alle grote bomen verdwenen. De bovenleidingen zijn ook vernieuwd en anders neergezet. De treinen zijn soms nog hetzelfde zoals de in beeld zijnde 802 (EMU 75) die als trein S32 2583 van Roosendaal naar Puurs onderweg is. De 802 is net zoals veel soortgenoten al 49 jaar op de sporen te vinden!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eindhoven, 2016 en 2024.

Foto's (Rob van der Rest) Op 23-08-2016 fotografeer ik de doorkomst in station Eindhoven van de DBC 1611 + 6431 met trein 61816 van Lutterade DSM naar Kijfhoek. Op 07-06-2024 fotografeer ik hier weer, vrijwel alles is nog hetzelfde als de 8 jaar hiervoor, alleen heet het station niet meer gewoon Eindhoven maar Eindhoven Centraal. Naast de DBCargo vind je er nu ook vele andere vervoerders zoals uit onderstaande opname blijkt. De RTB Cargo V 209 is met een nauwelijks beladen containertrein, de laatste 5 wagens zijn wel beladen, op weg richting Boxtel.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De 6434, van 1990 t/m 2024, 34 jaar onderweg.

De 6434 wordt op 2 april 1990 aan NS afgeleverd, vanaf 12 april van dezelfde maand wordt de loc in dienst gesteld. In de jaren tussen 31-08-1993 en 11-11-1996 is de machine door NS verhuurd aan de NSB, de Noorse Spoorwegen, vanaf 11-1996 is de machine weer in Nederland op de sporen aan te treffen. Sedert april 2024 wordt de machine voor onbepaalde tijd geleend door vervoerder LTE (die trouwens al jaren de de 6406 en 6409 in dienst heeft) met nog 2 6400en (6433 + 6436) van DB Cargo. Kort na zijn indienststelling bij NS wordt de loc al snel door mij gefotografeerd.

Foto (Rob van der Rest) De, dan nog gloednieuwe, 6434 passeert mij op emplacement Waalhaven Zuid onderweg richting Botlek. In de achtergrond passeert toevallig ook gelijk een Metrostel van de RET. Opname op 31-05-1990.

Foto (Rob van der Rest) Eerst op 01-02-2003 krijg ik de 6434 weer voor de lens. Het is volop winter als de loc met een containertrein onderweg is richting Barendrecht vork. De foto wordt gemaakt thv. de Rotterdamse Maeterlinckweg. De machine is dan in dienst bij Railion, het samenwerkingsverband tussen NS en DB Cargo.

Foto (Rob van der Rest) Na enige jaren verdwijnt de samenwerking tussen NS Cargo en DB Cargo en vervalt de naam Railion. De 6434 krijgt het uiterlijk van DB Cargo die een flink aantal machines overneemt van NS. We zien de loc hier op 13-01-2020 als deze onderweg is met ketelwagens als trein 61110 van Kijfhoek-Z (Kfhz) naar Maasvlakte-en (Mvten).  Opname thv. het Rsc.

Foto's (Rob van der Rest) Natuurlijk is de machine ook te zien voor de afvoertrein van Pernis. Op 17-08-2020 maak ik eerst een foto als de 6434 2 ketelwagens heeft opgehaald bij Arkema aan de Vondelingenplaat en deze even wegzet op emplacement Pernis, daarna (foto onder) wacht ik het vertrek af naar Shell poort 7 waar een 5-tal wagens afgeleverd wordt. Vanaf het emplacement wordt hier de Petroleumweg opgereden, de ketelwagens worden door de loc opgedrukt.

Foto (Rob van der Rest) Op 16-08-2022 komt de 6434 het Rsc. oprijden met de Rotterdamse Port shuttle. 

Foto (Rob van der Rest) Op 26-10-2023 maak ik de laatste foto van de 6434 in dienst bij DB Cargo als deze met ketelwagens gevuld met UN 33 1090 (1x), UN 30 2303 (2x) en UN 80 1824 (8x) onderweg is richting Kijfhoek.  Rotterdam, Vondelingenweg.

In april 2024 huurt de vervoerder LTE dan de 6433, 6434 en 6436 van DB Cargo. De 6434 verschijnt dan, net zoals de andere 2 locs, met LTE stickers.

Foto (Rob van der Rest) Vlak vóór het voorbijrijden van emplacement Europoort fotografeer ik de voorbijrijdende LTE 6434. De trein is afkomstig vanaf de Maasvlakte. Opname op 04-05-2024.

Foto (Rob van der Rest) Op 10-05-2024 kan ik langs de Vondelingenweg in Pernis deze foto maken. De LTE 6434 heeft op de Vondelingenplaat 30 ketelwagens opgehaald en is ermee onderweg naar emplacement Pernis. Ruim 34 jaar na zijn indienststelling bij NS is de 6434 nog steeds actief (maar wel bij een andere vervoerder).

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

RRF 19

Foto (Rob van der Rest) Lange tijd reed de RRF 19 rond in de blauwe kleuren van Distrirail. Begin 2024 is de machine gebracht in de 'normale' RRF kleuren. Bij toeval tref ik de machine op 24-01-2024 in zijn nieuwe jasje in de Botlek. Bovenstaande opname werd gemaakt op 31-08-2023 langs de Vondelingenweg in Pernis.

Foto's (Rob van der Rest) De blauwe RRF 19 fotografeer ik op 16-11-2019 met een opgehaalde ketelwagentrein met bio-diesel van Koole aan de Petroleumweg in Pernis. Op 24-01-2024 tref ik de RRF 19 weer, nu nadat de machine een ketelwagentrein heeft opgehaald (foto onder) bij de vestiging van Koole aan de Oude Maasweg in de Botlek. De machine ziet er schitterend uit, er zit nog geen vlekje op, wat een genot om naar te kijken! De RRF 19 brengt de trein naar emplacement Botlek.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De DB 043 196-5

Deze stoomloc van de DB staat als monument (Denkmal) in het station van Salzbergen. Dit jaar (2023) was ik daar weer om wat foto's te maken op het station maar ook om te kijken naar een stukje historie en daarmee op de foto te gaan. Vanaf de eerste foto die ik van de loc maakte tot aan het einde van de stoomtijd kreeg ik de machine regelmatig voor de lens. De eerste foto's werden gemaakt op 13-04-1974, de laatste op 24-09-1977 toen de machine bij de DB in bedrijf was. Al bijna 50 jaar lang zie ik regelmatig deze machine, ook in 1988 maakte ik een foto in Salzbergen.

Foto's (Rob van der Rest) Tijdens een trip naar Bw. Emden trof ik voor de eerste maal de 043 196-5 met een trein. Kort voor het plaatsje Aschendorf fotografeerde ik de machine die op weg was van Rheine naar Emden met een autotrein. Een mooi begin van de dag. Op de onderste foto wordt de trein nog een keer vanaf de achterkant gefotografeerd waarbij ook het dorp goed te zien is maar kijk ook eens naar de auto's op de wagons. Zó zag dat eruit op 13-04-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Tijdens ons bezoek aan het Bahnbetriebswerk van Emden treffen we de 043 196-5 die vanaf de draaischijf naar het goederenstation gaat, naar later blijkt om een lege kolentrein op te halen en die wagens naar Rheine te brengen. Bij toeval zien we dan de machine weer bij Aschendorf waar we vanaf de B70 een mooi uitzicht op de sporen hebben. Op de kilometersteen links van de loc staat het nummer 299.9. Wat een heerlijke foto's kon je hier maken.  Opnamen op 13-04-1974.

Foto (Rob van der Rest) Op 15-06-1974 breng ik weer eens een bezoek aan Rheine. Dat deed ik altijd met de trein, een auto had ik toen nog niet. Tijdens de korte stop in Bentheim (toen nog zonder Bad in de naam) lukt het me vanuit de trein deze foto te maken. De 043 196-5 wacht hier op vertrek met een militaire trein, ernaast staat de 042 186-7 met een goederentrein, beide richting Rheine.

Foto (Rob van der Rest) In de laatste weken van de stoomtractie bij de DB is de 043 196-5 nog steeds op de sporen te vinden. De bovenleidingspalen staan eral op deze fotoplek bij Bk. Mehringen, de verandering kondigd zich aan. Mehringen, Emsbüren Km. 220.9, 24-09-1977.

Foto (Rob van der Rest) In juli 1988 breng ik weer eens een bezoek aan Rheine en Salzbergen. Bij het station van Salzbergen tref ik er de 043 196-5 als monument uit de stoomtijd. De machine ziet er slecht onderhouden uit en de lampen zijn ook kapot, een geweldige machine die het ooit was onwaardig.

  

Foto's (Rob van der Rest en Joke van Vugt) We zijn weer heel wat jaren later, om precies te zijn op 13-09-2023, als ik weer in Salzbergen ben. De machine staat nu onder een overkapping en ziet er over het algemeen goed uit. De lampen zijn heel, de lak ziet er ook redelijk uit en alle schildjes zijn aanwezig. Ik laat mijzelf ook maar eens fotograferen naast de loc, bijzonder om hem vanaf 13-04-1974 tot nu weer te zien, net zo als ik in redelijke gezondheid.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kasterlee (Tielen)

Foto's (Rob van der Rest) Op 23-04-2005 werd 150 jaar spoorwegen in de Kempen gevierd. Op die dag werd ook de NMBS 29.013 ingezet tussen Lier en Turnhout. Ik fotografeer de trein kort na station Tielen richting Turnhout. De fotoplek ligt in Kasterlee aan de Bareelstraat, amper 200 meter van station Tielen verwijdert. Kenmerkent is het bord TIE dat aangeeft dat het station vlakbij is. Op 18-10-2023 fotografeer ik weer op dezelfde plek. Het bord TIE staat er nog steeds, nu zien we de passage van de IC 3409 (Binche - Turnhout) dezelfde richting uitgaan met het stuurstandrijtuig voorop en als druklok de NMBS lok 1902.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De 6481

Foto (Rob van der Rest) Het is 17-04-2008 als ik de 6481, toen in dienst bij Railion, fotografeer met trein 55031 naar Conline in Maassluis. Daar worden de buizen verder behandeld.  De foto werd gemaakt op Rotterdam CS aan het begin van de verbouwing aldaar. Op 5 maart 2018 kwam de 6481 bij Railtrax in dienst.

Foto's (Rob van der Rest) Op 27-09-2023 kom ik de machine weer tegen, nu in de havens van Antwerpen en in dienst bij Railtrax. De loc heeft bij Rubis (ook in Rotterdam Botlek) een 9-tal ketelwagens opgehaald met Styreen Monomeer, gestabiliseerd (UN 39 2055). Op de bovenste foto drukt de loc de ketelwagens het hoofdspoor op tot achter het sein, te zien aan de rechterzijde van de foto. Even later  (foto onder) wordt vertrokken naar bundel Zuid van de Waaslandhaven waar de ketelwagens op één van de sporen geplaatst worden. De overweg over de Blikken (straatnaam) ligt links van mij.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Leschede (D)

Foto's (Rob van der Rest) Op een donkere dag wordt een bezoek gebracht aan het station van Leschede. Het is 09-03-1974. Vanuit Emden komt een lege kolentrein voorbij met de 044 682-5 die onderweg is naar Rheine. De overweg heeft één slagboom, genoeg om de hele straat te overspannen. Rondom het station is er nauwelijks bebouwing. De onderstaande foto wordt op 12-09-2023 gemaakt, de lijn is geelektrificeerd en de straat is verbreed, er zijn nu twee slagbomen en de raampartij van het seinhuis is iets verandert maar niet veel. Het aantal sporen is verandert van 5 naar 3 en de perrons verlengd. De moderne dubbeldeks IC  met stuurstand voorop wordt door de 147 557 opgedrukt en rijd als IC 2203 van Norddeich Mole naar Bonn-Bad Godesberg.

Foto's (Rob van der Rest) Eveneens op 09-03-1974 worden deze 2 opnamen gemaakt. De 044 328-3 komt in volle vaart door het station van Leschede gereden met een volbeladen kolentrein naar Emden. Het station is mooi zichtbaar net zoals de treurige zwarte omgeving. Op de onderste foto is het station verdwenen in de rook van de loc.

Foto (Rob van der Rest) Buiten het feit dat het station nu 3-sporig is geworden heeft men ook een hek geplaatst tussen de sporen bij het perron. Helaas, ik stond net op het verkeerde plekje toen de RBH 145 030-3 het station passeerde met een beladen autotrein richting Emden, een passage die plaatsvond direct ná het passeren van de IC.  Bf. Leschede, 12-09-2023.