www.sporen-met-rob.nl

(Het spoor toen, en nu...)

 Deel 4

NMBS en Lineas

Foto's (Rob van der Rest) Toen...Op 30-07-2001 fotografeer in langs de Scheldelaan aan het begin van de Antwerpse havens. De NMBS 7391 + 7390 hebben een fraaie set wagens aan de haak die naar de bundels van Antwerpen Noord gebracht wordt. Ze rijden ter hoogte van de firma BASF. Nu...Op 27-07-2022 sta ik weer op vrijwel dezelfde plek alleen aan de andere kant van het spoor. Dan fotografeer ik de Lineas 7839 + 7853 met ketelwagens gevuld met Vinylacetate en Fenol die ook naar de bundels van Antweren Noord gebracht worden. 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"De Karel", ex NS 466

Foto's (Rob van der Rest) Op 07-05-2013 zien we het NS Plan V treinstel 466 onderweg van Tilburg Universiteit als sprinter naar Weert kort voor het bereiken van station Boxtel. Ruim 9 jaar later, op 21-12-2022 kan ik hetzelfde treinstel weer fotograferen (foto onder), nu bij station Schiedam Centrum. Het nummer staat groot voorop en het treinstel draagt nu de naam "De Karel" van de gelijknamige foundation. Het stel maakt een rit tussen de Watergraafsmeer via Utrecht, Tilburg, Rotterdam CS naar Amsterdam CS waar een donatie afgeleverd wordt voor het KWF. Daarna wordt nog een lange rit gereden met als eindpunt weer de Watergraafsmeer.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Barendrecht (2)

Foto's (Rob van der Rest) Op enkele dagen na zit er 30 jaar tussen beide opnamen, de bovenste foto met de NS 6435 + 6415 die op weg zijn richting Botlek werd gemaakt op 06-12-1992, de onderste opname kwam tot stand op 25-11-2022, de DBC 6439 is op pad met 2 schuifwandwagens en zal even later de havenlijn opgaan richting Whz. Er zijn aardig wat sporen bijgekomen op deze plek met uiterst rechts die van de HSL waardoor de sloot is verdwenen. Helaas zitten daardoor de nieuwe bovenleidingportalen flink in de weg voor mij als fotograaf.  Barendrecht, viaduct Dierensteinweg.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Long Rail trein.

Foto's (Rob van der Rest) Lange stukken rails voor nieuwbouw of vervanging worden al jarenlang per spoor vervoerd in zgn. Long Rail treinen. Op 30-04-1990 zien we een dergelijke trein, onder aanvoering van de NS 1316, onderweg richting Tilburg bij Hulten. Op de wagens staat Railbouw Leerdam. Op 12-10-2022 ben ik weer in Hulten, nu een stukje verder als de bovenste foto, als de Strukton 303008 voorbijkomt met een dergelijke trein, ook weer richting Tilburg. De wagens zijn wat verandert maar hebben hetzelfde doel als toen, het vervoer van lange spoorstaven.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hulten, Hulteneindsestraat.

Foto's (Rob van der Rest) Op 29-04-1995 fotografeer ik de NS 1656 (tegenwoordig, 2022, eigendom van het Spoorwegmuseum) als deze onderweg is met een graantrein richting Tilburg. 27 jaar later, op 12-10-2022, fotografeer ik daar weer en krijg dan weer een goederentrein voor de lens. Dit keer de RFO 193 627 met de Katy Shuttle van Moerdijk naar Katy Wroclawskie (Polen).  Hulten, Hulteneindsestraat.

Foto's (Rob van der Rest) Ook op 29-04-1995 werd deze foto gemaakt aan de andere kant van de overweg aan de Hulteneindsestraat. De NS Mat'54 stellen 378 + 782 zijn onderweg naar Breda en verder. Op 12-10-2022 zien we weer een NS trein, het is de IC 1134 van Eindhoven naar Den Haag CS. De trekkracht wordt geleverd door de E 186 223 in de nieuwe kleuren van AKIEM (de verhuurder van de loc aan de NS) en NS met het grote NS-logo op de voorkant. Aan de achterzijde van de rijtuigen bevind zich de drukloc E 186 036. Bomen en struiken zijn in de afgelopen 27 jaar flink in grootte toegenomen wat het fotograferen er daar niet makkelijker op maakt.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pernis

Foto's (Rob van der Rest) ERS PB 10 en DLC PB 18 passeren Pernis met containertrein 46402 op weg naar het Rsc. om verder beladen te worden. Opname op 26-08-2003. Op hetzelfde plekje zien we het vertrek van de BLS 193 717 in de kleuren van LWR met de zondagse trein met biodiesel (Tr.90477) naar Rümlang in Zwitserland. Die foto werd gemaakt op 21-05-2020.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Botlekbrug

  Foto's (Rob van der Rest) Een plek die de afgelopen jaren sterk verandert is is de Botlekbrug. Op de bovenste foto zien we de 6423 die de Botlekbrug passeert op weg richting emplacement Botlek. De brug is enkelsporig en telt slechts 2 rijbanen voor het autoverkeer. Ik heb even voor de brug gestaan en daarbij de wachtende trein gezien. Het is zondag 09-01-1994. Ondertussen (foto onder) is er een tunnel en nieuwe brug gekomen, die brug is 4-baans voor het wegverkeer en heeft sedert 2021 ook een enkelsporig tracé voor treinverkeer. Het spoor wordt weinig gebruikt, meestal door losse locs van/naar emplacement Botlek. Op 12-04-2022 heb ik een toevalstreffer, wachtende voor de geopende brug zie ik een loc staan die vanaf Pernis naar de Botlek wil. Gauw de brug over en net op tijd lukt het om de 6431 te fotograferen als deze de brug afkomt. Door alle aanwezige hekwerk is een betere opname niet mogelijk, het spoor op de voorgrond gaat naar o.a. de Fa. Koole aan de Oude Maasweg.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dordrecht - Den Haag CS

Foto's (Rob van der Rest) Op 12-12-2009 komt er een einde aan de inzet van Plan T op de verbinding Dordrecht - Den Haag CS. De bovenstaande foto wordt gemaakt op 01-12-2009 in het station van Dordrecht bij vertrek van Plan T 519. Op 12-12-2021 zal er een einde komen (foto onder) aan de inzet van het Stads Gewestelijk Materieel op deze route. Onderstaande foto wordt precies 12 jaar en 1 dag later gemaakt als bovenstaande, namelijk op 02-12-2021. De SGMm stellen 2966 + 2132 gaan als sprinter 5044 (Dordrecht - Den Haag CS) op weg richting volgende stop Zwijndrecht. 

Foto (Rob van der Rest) De volgende generatie sprinters rijd ook al op deze verbinding. We zien de binnenkomst in het station van Dordrecht van de SNG 2733 + 2327 als Tr.5049 van Den Haag CS naar Dordrecht. Nog even en dan hebben zij de alleenheerschappij.  Opname op 02-12-2021.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zwolle - Kampen...

Foto (Rob van der Rest) Het is 18-04-1984 als ik deze foto maak van de verbouwde NS diesel 2 166 die gereed staat om naar Kampen te vertrekken. In de achtergrond staat nog een niet verbouwd stel, de DE 2 81. Die komt ook nog in beeld.

Foto's (Rob van der Rest) Het is 25-09-2021, ruim 37 jaar later als ik een foto maak van dezelfde plek. In beeld een onbekend treinstel type Flirt KZE-3 van Blauwnet die gereed staat voor vertrek naar Kampen. Hj staat op dezelfde plek als de ondertsaande rode DE 2, stel 81. Die foto werd ook gemaakt op 18-04-1984. Naast het seinhuis is inmiddels een grote parkeergarage verrezen en is het station geheel verbouwd. Sommige plekken zijn onherkenbaar verandert.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het RSC door de jaren heen...

Foto (Rob van der Rest) Het is 16-03-1990 als deze foto gemaakt wordt vanaf de Vondelingeweg kort na de overweg aan de Reeweg. De containerkranen dragen het logo van NS. De 2506 + 2413 rijden aan het begin van de avond met de opgehaalde wagens vanuit de Botlek naar Kijfhoek. Het Reewegviaduct moet nog gebouwd worden, het wordt in 1993 in gebruik genomen. Een overzicht maken van het Rsc is dus nog niet mogelijk.

Foto (Rob van der Rest) Op deze foto zijn we 5 jaar verder, het Reewegviaduct is in gebruik en van daaraf wordt deze foto gemaakt. De havenspoorlijn is nog zonder bovenleiding en het Rsc heeft 4 sporen. In 1993 werden de nieuwe containerkranen in gebruik genomen, gebouwd door Nelcon in Rotterdam - Charlois. De NS Cargo 6489 staat voor een beladen containertrein.  Opname op 18-02-1995.

Foto (Rob van der Rest) In de middag van 29-10-1999 fotografeer ik weer vanaf het Reewegviaduct, de ACTS 6701 (niet zichtbaar) komt aan met de Leeuwarden shuttle, trein 98263, die als drukloc heeft de 6703. De capaciteit van het Rsc moet door het toenemende containervervoer toenemen, aan de rechterzijde is men bezig met het leggen van nieuwe sporen, dat worden er ook 4.

Foto (Rob van der Rest) Tegenwoordig, op 13-09-2021 is het Rsc. aan de linkerzijde nog onverandert behoudens een klein stukje bovenleiding, de links lopende havenspoorlijn behoort inmiddels tot de Betuweroute en is geheel geelektrificeerd. Aan de rechterzijde is tegenwoordig het Kloosterboer Cool Port gehuisvest.