www.sporen-met-rob.nl

(Het spoor toen, en nu)

 Deel 4

Botlekbrug

  Foto's (Rob van der Rest) Een plek die de afgelopen jaren sterk verandert is is de Botlekbrug. Op de bovenste foto zien we de 6423 die de Botlekbrug passeert op weg richting emplacement Botlek. De brug is enkelsporig en telt slechts 2 rijbanen voor het autoverkeer. Ik heb even voor de brug gestaan en daarbij de wachtende trein gezien. Het is zondag 09-01-1994. Ondertussen (foto onder) is er een tunnel en nieuwe brug gekomen, die brug is 4-baans voor het wegverkeer en heeft sedert 2021 ook een enkelsporig tracÚ voor treinverkeer. Het spoor wordt weinig gebruikt, meestal door losse locs van/naar emplacement Botlek. Op 12-04-2022 heb ik een toevalstreffer, wachtende voor de geopende brug zie ik een loc staan die vanaf Pernis naar de Botlek wil. Gauw de brug over en net op tijd lukt het om de 6431 te fotograferen als deze de brug afkomt. Door alle aanwezige hekwerk is een betere opname niet mogelijk, het spoor op de voorgrond gaat naar o.a. de Fa. Koole aan de Oude Maasweg.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dordrecht - Den Haag CS

Foto's (Rob van der Rest) Op 12-12-2009 komt er een einde aan de inzet van Plan T op de verbinding Dordrecht - Den Haag CS. De bovenstaande foto wordt gemaakt op 01-12-2009 in het station van Dordrecht bij vertrek van Plan T 519. Op 12-12-2021 zal er een einde komen (foto onder) aan de inzet van het Stads Gewestelijk Materieel op deze route. Onderstaande foto wordt precies 12 jaar en 1 dag later gemaakt als bovenstaande, namelijk op 02-12-2021. De SGMm stellen 2966 + 2132 gaan als sprinter 5044 (Dordrecht - Den Haag CS) op weg richting volgende stop Zwijndrecht. 

Foto (Rob van der Rest) De volgende generatie sprinters rijd ook al op deze verbinding. We zien de binnenkomst in het station van Dordrecht van de SNG 2733 + 2327 als Tr.5049 van Den Haag CS naar Dordrecht. Nog even en dan hebben zij de alleenheerschappij.  Opname op 02-12-2021.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zwolle - Kampen...

Foto (Rob van der Rest) Het is 18-04-1984 als ik deze foto maak van de verbouwde NS diesel 2 166 die gereed staat om naar Kampen te vertrekken. In de achtergrond staat nog een niet verbouwd stel, de DE 2 81. Die komt ook nog in beeld.

Foto's (Rob van der Rest) Het is 25-09-2021, ruim 37 jaar later als ik een foto maak van dezelfde plek. In beeld een onbekend treinstel type Flirt KZE-3 van Blauwnet die gereed staat voor vertrek naar Kampen. Hj staat op dezelfde plek als de ondertsaande rode DE 2, stel 81. Die foto werd ook gemaakt op 18-04-1984. Naast het seinhuis is inmiddels een grote parkeergarage verrezen en is het station geheel verbouwd. Sommige plekken zijn onherkenbaar verandert.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Het RSC door de jaren heen...

Foto (Rob van der Rest) Het is 16-03-1990 als deze foto gemaakt wordt vanaf de Vondelingeweg kort na de overweg aan de Reeweg. De containerkranen dragen het logo van NS. De 2506 + 2413 rijden aan het begin van de avond met de opgehaalde wagens vanuit de Botlek naar Kijfhoek. Het Reewegviaduct moet nog gebouwd worden, het wordt in 1993 in gebruik genomen. Een overzicht maken van het Rsc is dus nog niet mogelijk.

Foto (Rob van der Rest) Op deze foto zijn we 5 jaar verder, het Reewegviaduct is in gebruik en van daaraf wordt deze foto gemaakt. De havenspoorlijn is nog zonder bovenleiding en het Rsc heeft 4 sporen. In 1993 werden de nieuwe containerkranen in gebruik genomen, gebouwd door Nelcon in Rotterdam - Charlois. De NS Cargo 6489 staat voor een beladen containertrein.  Opname op 18-02-1995.

Foto (Rob van der Rest) In de middag van 29-10-1999 fotografeer ik weer vanaf het Reewegviaduct, de ACTS 6701 (niet zichtbaar) komt aan met de Leeuwarden shuttle, trein 98263, die als drukloc heeft de 6703. De capaciteit van het Rsc moet door het toenemende containervervoer toenemen, aan de rechterzijde is men bezig met het leggen van nieuwe sporen, dat worden er ook 4.

Foto (Rob van der Rest) Tegenwoordig, op 13-09-2021 is het Rsc. aan de linkerzijde nog onverandert behoudens een klein stukje bovenleiding, de links lopende havenspoorlijn behoort inmiddels tot de Betuweroute en is geheel geelektrificeerd. Aan de rechterzijde is tegenwoordig het Kloosterboer Cool Port gehuisvest.