www.sporen-met-rob.nl

(Het spoor toen, en nu)

 Deel 3

NMBS Station T(h)ielen...

Foto's (Rob van der Rest) Op 05-04-1999 maakte ik bovenstaande opname van treinstel 693 dat op weg is van Turnhout naar Antwerpen CS. Het stationnetje staat er prachtig bij en het traject is enkelsporig. Op 13-08-2021 bezoek ik het station opnieuw. Het station is vernieuwd, de perrons zijn verhoogd en (alleen in het station) is het dubbelsporig geworden. Het stationsgebouw is er nog wel. We zien de aankomst van het gemoderniseerde stel 825 wat op weg is als IC 4217 van Turnhout naar Antwerpen CS.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Roosendaal opstelsporen...

Foto (Rob van der Rest) Het is op 12-08-1992 als ik wat foto's maak bij de opstel-en goederensporen van station Roosendaal. De klassieke beveiliging is nog aanwezig, goed te zien aan de vele armseinen. De volgende treinen en locomotieven zijn er v.l.n.r. te zien: ICM 3 4096, op de goederensporen de 6434, 1108 (met o.a. DB rijtuig, daarnaast een onbekende loc serie 1600, een rangeerloc serie 600, de 1147 en de sikken 203 en 241. 

Foto (Rob van der Rest) Het is bijna 29 jaar geleden, op 08-08-2021, als ik vanaf vrijwel dezelfde plek weer een foto maak. V.l.n.r. zien we dan de ICMm 4073, Flirt 3 stel 2525, de VIRMm 8675, de VIRMm 9411 (niet zichtbaar) en een onbekende VIRM 6 wagenstel. Op de goederensporen een wagenset voor het storten van ballast en de VolkerRail loc 7178, ex NS 1778. Alle klassieke beveiliging is verdwenen en in de achtergrond is een passarelle zichtbaar voor voetgangers.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SGM en SGMm...

Foto's (Rob van der Rest) Tussen beide foto's zit ruim 36 jaar. Op 15-02-1985 fotografeer ik de SGM stellen 2881 + 2872 als deze op weg zijn richting Dordrecht. Op 09-06-2021 fotografeer ik SGMm treinstel 2976 als Tr.5051 van Den Haag CS naar Dordrecht op exact hetzelfde spoor. De industriële omgeving uit 1985 is volledig verdwenen en heeft plaats gemaakt voor woningen en kantoren. Het aantal sporen langs het stadion is wel flink toegenomen door sporen die leiden naar de HSL.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rangeerloc V 60 DB en ex DB...

Foto (Rob van der Rest) Het is 26 juli 1975 als ik na het fotograferen van stoomlocs in het Bw.Duisburg-Wedau richting mijn trein naar huis loop. Ik passeer daarbij de rangeerheuvel in de omgeving van het Bahnbetriebswerk waar de DB 261 809-8 bezig is met een aantal kalkwagens over de heuvel te drukken. De locs van de serie V 60 werden in dienst genomen tussen 1956 en 1964. De jongste locs van deze serie gaan dus al 57 jaar mee!

Foto (Rob van der Rest) Op een zondag in juni 1978 bezoek ik het Bw.Kirchenlaibach waar ik 2 machines aantref. De DB 260 865-1 + 260 236-5 zijn in de oceaanblauw/beige kleuren geschildert. Het geheel ziet er mooi uit, dat kan niet gezegd worden van de rijtuigen in de achtergrond.

Foto (Rob van der Rest) Als ik op 22 januari 2021 aankom in Pernis staan daar naast het gebouw van DB Cargo ook 2 locjes van de V 60 serie. De ex DB 363 825-6 en 363 727-4 zijn eigendom van BTTrains die de locjes heeft verhuurd aan de Belgische vervoerder Lineas voor rangeerwerkzaamheden naar o.a. de CTT terminal in Pernis. De beide locjes zien er zeer fraai uit en worden vrijwel dagelijks ingezet.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

RRF 189 091...

Foto's (Rob van der Rest) De RRF 189 091 fotografeer ik op 29-02-2020 met trein 41718 (Rheinhausen/Duisburg - Maasvlakte west) aan de Vondelingeweg thv. het Rsc. De loc is zwart en van enkele kleine stickers voorzien met de kenmerken van RRF. Op 08-12-2020 krijg ik op dezelfde plek de loc weer voor de lens als deze op weg is naar Waalhaven Zuid. De loc is in de zomer geheel in de kleuren gebracht zoals ook de Class 66 locs die hebben en is daarmee een lust voor het oog geworden..

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2-wagen treinstellen

Toen...

Foto (Rob van der Rest) Mat'46 treinstel 284 wacht in het station van Eindhoven op de volgende inzet.  Opname op 19-07-1983.

Foto (Rob van der Rest) Het Mat'54 treinstel 356 is als trein 5248 op weg bij Best van Eindhoven naar Tilburg-West.  Opname op 21-07-1983.

Foto (Rob van der Rest) De Mat'64 treinstellen 923 + 902 vinden we bij Boxtel richting Deurne, komende vanaf Nijmegen.  Opname op 11-09-1993.

Foto (Rob van der Rest) SGM-0 ( Plan Y) treinstel 2013 (1975 in gebruik genomen) wordt gefotografeerd t.h.v. Nootdorp op de Zoetermeerlijn. Het gemoderniseerde SGMm materieel is in 2020/2021 bezig aan zijn laatste jaar bij NS. Het zijn daarmee de laatste 2-wagenstellen van NS.  Opname op 29-07-1985.

Nu...

Foto (Rob van der Rest) Tegenwoordig vind je nog veel elektrische 2-wagenstellen bij Arriva. We zien de 457, gebouwd bij Stadler, type GTW EMU Spurt, kort na vertrek uit Bunde als trein 32440 van Maastricht naar Roermond in het Bunderbos.  Opname op 12-07-2018.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pernis, Vondelingeweg vanaf voetgangersbrug...

Foto's (Rob van der Rest) Op 27 mei 2004 passeren de Railion 6423, 6404 en 6457 mij met een lege ertstrein naar de Maasvlakte. Géén bovenleiding, een mooie open fotoplek. Op 10 oktober 2020 sta ik op dezelfde plek, de havenlijn is nu onderdeel van de Betuweroute én geëlektrificeerd. Een woud aan bovenleidingmasten heeft de fraaie plek flink verpest, we zien de RFO 186 359-6 (gehuurd van Akiem) met een containertrein richting Maasvlakte.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

NMBS loc 6255...

Foto (Rob van der Rest) Op 04-10-1992 fotografeer ik de NMBS 6255 met een IR trein van Neerpelt naar Antwerpen Centraal in het eenvoudige station van Overpelt.

Foto (Daniël Moens) Op 11-09-2020 wordt dezelfde loc weer gefotografeerd, niet door mij, maar door vriend Danny bij doorkomst in het station van Bertrix. De machine is dan in bedrijf bij spooraannemer Infrabel en gestoken in de nieuwe kleuren. Mooi dat deze 28 jaar later nog steeds dienst doet op het Belgische spoor.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Nieuwe" havenspoorlijn...

Foto's (Rob van der Rest) Het is 29-12-2004 als de bovenste foto gemaakt wordt. Men is bezig met de elektrificatie van de havenspoorlijn langs de A15. Meer dan een flinke rij bovenleidingmasten staat er niet. De R4C 2004 is met trein 60128 op weg van Blerick naar de ECT op de Maasvlakte, hier thv. het viaduct van RET-lijn 25. Op 18-09-2020 sta ik weer op bijna dezelfde plek maar nu op het viaduct van Barendrecht Vrijenburgweg, als de SBB Cargo loc 193 522 voorbij komt als trein 40200 (Busto/Arsizio - Whz), de havenlijn is een deel van de Betuweroute en nu geheel geëlektrificeerd tot de Maasvlakte.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mat'54, stel 766...

Foto's (Rob van der Rest) Het huidige museumstel Mat'54 766 kreeg ik enkele keren voor de lens in de NS tijd. We zien het stel op 06-08-1995 samen met Mat'54 2tje 388 als IC van Zwolle naar Roosendaal ter hoogte van Udenhout. Op de onderste foto is het teruggebracht in de oude kleuren door de stichting Mat'54, het is op weg richting Den Haag en wordt gefotografeerd bij doorkomst in station Schiedam Centrum. Opname op 11-05-2019.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pernis, Vondelingeweg...

Foto's (Rob van der Rest) Op 26 augustus 2003 sta ik op de brug over de sporen bij Pernis. De DE 61 van HGK, rijdend voor Short Lines, komt met trein 46002 vanaf de sporen van het Rsc. en gaat naar de Maasvlakte. Géén bovenleiding, géén hekken langs het spoor, een mooie fotoplek. Op 2 juni 2020 sta ik op dezelfde plek en fotografeer de IRP 2212 op weg naar de sporen van Pernis. Langs het fietspad zijn hoge hekken geplaatst en wordt er elektrisch gereden. Een flink aantal bovenleidingsportalen verpest de eens zo fraaie fotoplek. Het sporenplan is wél onverandert.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Omgeving Hulten...

Foto's (Rob van der Rest) Twee onbekende 2-wagenstellen mat'54 zijn ter hoogte van Hulten op 29-08-1992 op weg richting Breda. Op 29-10-2019 ben ik bijna op dezelfde plek als ik een treinstel van de NS fotografeer zoals ze momenteel rondrijden. De Flirt FFF-4 stel 2522 verzorgd de dienst van Dordrecht naar Arnhem als trein 6640.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Oud en nieuw op de 'Hoekse Lijn'...

Foto's (Rob van der Rest) Op 26 maart 2017 werd met speciale museumtreinstellen afscheid genomen van de verbinding van Rotterdam CS naar Hoek van Holland Strand, op 01-04-2017 was het over en uit voor de 'Hoekse Lijn'. Op 28 september 2019 werd de lijn opnieuw in gebruik genomen met een speciale rit voor genodigden en konden passagiers kennis maken met de Metrostellen van de RET. Op maandag 30 september ging de dienstregeling officieel van start. Op de bovenste foto zien we museumstel 876 in station Schiedam Nieuwland, op de onderste opname zien we Metrostel 5712 en een soortgenoot op weg van Nesselande naar eindpunt Steendijkpolder op dezelfde plek. Opname op 30-09-2019.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De spoorbrug bij Dordrecht...

Foto (HEMA, verzameling Rob van der Rest) Deze opname is van een postkaart die verstuurd is naar een mijnheer uit Oostvoorne. De postzegel ontbreekt maar het deel van de poststempel met de datum is gelukkig goed te lezen, de kaart werd verstuurd in mei 1936. De brug werd gebouwd in 1872.  Het zijn 2 2-delige bruggen met daartussen een draaibrug. We kijken richting Zwijndrecht.

Foto (Rob van der Rest) In 1970 werd deze brug gebouwd als vervanging van de brug uit 1872. De foto werd gemaakt aan de Dordtse zijde en we zien de NS 1656 met een trein naar Venlo die zojuist de 2-sporige brug heeft verlaten. Door het vele spoorverkeer werd deze 2-sporige brug al snel vervangen door een 4-sporige. De loc op de foto is bewaard en bevind zich in de collectie van het Spoorwegmuseum. Opname uit november 1985.

Foto (Rob van der Rest) In 1995 werd de 2-sporige brug vervangen door de huidige 4-sporige. De foto werd gemaakt vanaf de Maasboulevard in Zwijndrecht op 15-09-2019.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vondelingeweg bij Pernis...

Foto's (Rob van der Rest) 30 jaar verschil zit er tussen deze beide opnamen. De bovenste foto laat de dubbeltractie zien van de NS 2300 + 2251 met de beladen olietrein vlak voor het eindpunt Pernis. Het fietspad langs de Vondelingeweg is er en ook de containerkranen van de ECT zijn in de achtergrond zichtbaar, de sporen hebben nog géén bovenleiding. De fotograaf is op de fiets, het is 5 mei 1989.  De onderste foto werd gemaakt op 15 mei 2019, weer is een dubbeltractie te zien, het zijn de DBCargo 189 036-7 + 189 042-5 met een lege ertstrein naar de Maasvlakte. Het spoor is geëlektrificeerd, er is hekwerk gekomen en de fotograaf is weer op de fiets...Zo is er veel verandert, ook de fiets is ondertussen vernieuwd, maar ik als fotograaf ben nog hetzelfde, alleen wat meer rimpels....

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Station Oudenbosch...

Foto's (Rob van der Rest) Op 26-07-1990 fotografeer ik de aankomst van het Mat'64 stel 875 op weg van Dordrecht naar Roosendaal in het stationnetje van Oudenbosch. 2 passagiers staan op de trein te wachten. Ruim 28 jaar later ben ik er weer, het stationnetje is er nog steeds, alleen het treinstel Mat'64 is vervangen door wat moderner materieel maar voor de rest is er niet zoveel verandert. De Stadler Flirt 3 van NSR met het nummer 2228 is onderweg als trein 5955 van Dordrecht naar Roosendaal. Er zijn geen passagiers die mee gaan, alleen 2 mensen verlaten de trein. Opname op zondag 31-03-2019.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pernis (1)...

Foto's (Rob van der Rest) Boven: Het is 12-09-2002 als de HGK DE-61 in opdracht van Short Lines met Tr. 46002 onderweg is richting Maasvlakte. Op de achtergrond waar de RET bus rijdt ligt de Butaanweg, er is geen bovenleiding aanwezig en er zijn langs het fietspad aan de Vondelingeweg ook nog geen hekken. Onder: Anders is de situatie op dezelfde plek op 11-12-2018 als de LTE 193 261 onderweg is met de Budapest shuttle richting Botlek, er is bovenleiding, een elektrische lok en vooral hoge hekken. Gelukkig kan je die hekken een beetje omzeilen door op de oprit van het viaduct te gaan staan.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pernis (2)...

Foto's (Rob van der Rest) Boven: NS loc 2363 rangeert op 11-04-1994 met enkele wagons op de sporen bij Shell Pernis. Er is géén bovenleiding, géén viaduct en géén hekken en je kan vrijuit fotograferen. Onder: Op 06-11-2018 is de situatie geheel anders, hekken, bovenleiding en een viaduct hebben de situatie in bijna 25 jaar drastisch verandert. De DB Cargo 6435 gaat een bediening doen bij de CTT terminal met een aantal tankcontainers. De achtergrond is dezelfde als bijna 25 jaar geleden, te zien aan het Shell logo.