www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Rheine, 23-09-1972

Het "Mekka van de stoomtrein" was op zaterdag 23 september weer eens het reisdoel. Hoewel het een zaterdag was kreeg je bijna net zoveel stoomtreinen te zien als op een normale werkdag. Het loonde dus de moeite om de verre reis vanuit Rotterdam te maken. Het zou een droge dag worden met ook zon maar dat laatste was er maar weinig. Wél veel dikke wolken maar dat was achteraf gezien niet zó verkeerd. Ik besloot die dag de zaken maar eens om te draaien, eerst langs de lijn en later in de middag naar het Bw., in de ochtend had ik zeker nog een behoorlijk aantal goederentreinen te verwachten. Bij aankomst in Rheine stond er een 042er die wachtte op vertrek richting Salzbergen, snel dus maar even een plaatje maken.

Foto (Rob van der Rest) De 042 347 wacht op vertrek richting Salzbergen met een gemengde goederentrein. Bf. Rheine 23-09-1972.

 

Foto's (Rob van der Rest) Even buiten het station had je een viaduct wat je gemakkelijk kon bereiken door aan de linkerkant (gezien vanuit het station) de weg te volgen. Was je eenmaal op het viaduct kon je op dezelfde manier weer langs het spoor naar beneden lopen en ook daar liep een weggetje. Op de linkerfoto ben ik langs het seinhuis gelopen (waarvan nog een stukje te zien is) en hoor ik het geluid van een stoomtrein achter me. Snel de camera gepakt en een foto gemaakt van de 044 240 met een lege ertstrein op weg richting Emden. Eenmaal verder gelopen zocht ik een plekje om wat foto's te maken. De eerste trein die ik daar kon fotograferen was de 012 075 met de E 1806 (Norddeich Mole - Münster). Rheine 23-09-1972.

Foto (Rob van der Rest) Ik hoefde niet lang op de volgende trein te wachten, gelukkig was er op dat moment even zon en kon ik de 012 055 met de D 735 in kleur fotograferen. De D 735 vertrok uit Münster Hbf om 10.31 uur en bereikt Norddeich Mole om 13.13 uur. Het geluid van de 012 055 dreunde nog lang na in mijn oren, geweldig! Rheine 23-09-1972.

Ik liep een klein stukje verder richting Blokpost 210, de hier bediende overweg zou me vroeg genoeg waarschuwen voor een aankomende trein. Ik genoot ondertussen van de belangstelling van een klein meisje wat het maar vreemd vond dat ik daar de stoomtreinen fotografeerde, tenslotte reden die toch allemaal iedere dag voorbij, zo liet ze me weten. De 044 326 was vlakbij zijn eindpunt, Rheine goederenstation, komende met een beladen ertstrein uit Emden. Rheine Bk.210, 23-09-1972.

Foto (Rob van der Rest) De 042 168 gaat op weg naar Bentheim. De loc voert nog de normale frontverlichting, aan de trekhaak hangt overigens gewoon een sluitsein. Rheine Bk.210, 23-09-1972.

Foto (Rob van der Rest) Een klein beetje meer licht zorgde na de passage van een donkere wolk voor deze spectaculaire opname. De 044 664 sleept een beladen kolentrein naar Emden. Rheine Bk.210, 23-09-1972.

Een stuk verder was nog een kleine overgang, deze lag tussen het seinhuis Rheine/Bentlage en Bk.210. Daar bleef ik enige tijd.

Foto (Rob van der Rest) De 042 168 heeft een goederentrein opgehaald in Bad Bentheim en rijd nu richting Rheine. Rheine/Bentlage 23-09-1972.

Foto (Rob van der Rest) De 044 481 is op weg richting Rheine Gbf met een beladen ertstrein. het is één van de 44ers met schuine beplating aan de voorzijde. Rheine/Bentlage 23-09-1972.

Foto (Rob van der Rest) Een glimp zon levert gelijk een mooie foto op. De 042 218 met een goederentrein richting Salzbergen passeert de overweg. Rheine/Bentlage 23-09-1972.

Na deze trein verliet ik mijn fotoplek en liep terug naar het station van Rheine om daarna de bus te nemen naar Rheine/Hauenhorst waar zich het Bahnbetriebswerk Rheine bevond. Onderweg hield ik nog even halt bij Bk.210.

 

Foto (Rob van der Rest) De 012 058 met de D 1338 (Emden Aussenhafen - Münster) passeert bij Bk.210. Rheine 23-09-1972.

Foto's (Rob van der Rest) Daar waar de weg weer omhoog liep richting viaduct en station bevond zich het inrijsein voor treinen vanuit de richting Salzbergen. De 044 122 is op weg richting station Rheine en wacht voor het sein. Even later, foto onder, volgde de doorrit van de 044 671 met een lege ertstrein richting Emden, vlakbij het viaduct bij Bf. Rheine. 23-09-1972.

Na een busritje kwam ik aan bij het Bahnbetriebswerk. Het was inmiddels rond half 4 en er was niet veel te doen, vele machines waren er in het Bw. waaronder er enkele fraai in het zonnetje stonden.

Foto (Rob van der Rest) De 042 024 staat naast een lange rij andere machines. Onder de rechterkoplamp bevind zich een briefje om iets na te kijken aan de loc. Bw. Rheine 23-09-1972.

Foto (Rob van der Rest) De 044 326 (die ik in de ochtend had gefotografeerd met een ertstrein) was ook in het Bw. De loc zal even later uit het Bw. vertrekken. Bw. Rheine 23-09-1972.

Foto (Rob van der Rest) De 011 062 was op dat moment de nog enige bedrijfsvaardige 01.10 kolen. Enkele dagen eerder, op 20-09-1972, was namelijk de 011 072 terzijde gesteld. Ook de 011 062 was niet helemaal in orde, er werd aan de loc gewerkt, ook hier zat onder de rechterkoplamp een briefje. De 011 062 hield het nog tot 22-02-1973 als bedrijfsvaardige loc uit waarna de loc op 12-04-1973 voor sloop werd vrijgegeven. Bekend werd de machine in Nederland door de ritten tgv het 40-jarig bestaan van de NVBS in september 1971. Bw. Rheine 23-09-1972.

Foto (Rob van der Rest) Vele Emdener machines stonden het weekend over in Rheine zoals de 044 334 en nog enkele soortgenoten. Bw. Rheine 23-09-1972.

Foto (Rob van der Rest) Eén van de fraaiste opnamen van die dag was tevens ook de laatste. De 043 665 is het Bw. binnengekomen en nadat het personeel de loc heeft verlaten volgt nog een praatje met het werkplaatspersoneel van Bw. Rheine, links op de foto. De mooie laag staande zon geeft de loc in al zijn schoonheid weer. Bw. Rheine 23-09-1972.

Het was weer een geweldige dag, zeer vermoeid van het vele lopen maar uiterst voldaan ging het daarna per trein weer richting Rotterdam.