www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Rheine, 24-03-1973

Het voorjaar leent zich prima voor het maken van treinfoto's, op een zonnige dag zoals zaterdag 24 maart 1973 nam ik weer de trein naar Rheine. Hier was je verzekerd van veel stoom, ook al was het een zaterdag. Vroeg opstaan en de eerste de beste trein pakken vanuit Rotterdam die me naar het mekka van de Duitse stoom bracht. Eenmaal in Rheine direct de bus pakken richting Rheine Hauenhorst voor een bezoek aan het Bahnbetriebswerk. Het bleek een goede zet te zijn want er was veel te zien. Na de aanmelding bij de Lokleitung en in het bezit van een verzekeringskaartje kon ik rondlopen in het Bw.

Foto (Rob van der Rest) De 012 081 in volle glorie. De machine reed trouwens op 30 juni 1975 de laatste door een 012 gereden D-trein naar Norddeich Mole, maar dat wist ik natuurlijk nog niet toen ik op 24 maart 1973 deze opname in het Bw.Rheine maakte.

Foto's (Rob van der Rest) Op één van de sporen naast de 012 081 stond een andere glimmende loc, de 043 221. Op het moment van de bovenste opname kwam (in de achtergrond)  ook de 012 092 het Bahnbetriebswerk binnen gereden. Deze machine werd meteen verzorgd door het aanwezige werkplaats personeel wat zich rechts op de onderste foto naar deze machine begeeft. Bw. Rheine 24-03-1973.

Foto (Rob van der Rest) Wat een geweldenaar, de 012 092. Door het enorme gewicht van de machines van Rheine (rond 170 Ton) hadden de sporen in het Bahnbetriebswerk niet altijd meer de vorm die ze hadden als bij de aanleg ervan, zoals goed te zien is op bovenstaande opname. Bw. Rheine 24-03-1973.

Foto (Rob van der Rest) Voor het gebouw van de Lokleitung stonden enkele machines van de serie 44 (044) van Bw. Emden.  Voorop de 044 528, een onbekende 44er en daarachter de 044 290. Bw. Rheine 24-03-1973.

Foto (Rob van der Rest) Vertrek van de 012 104 naar het station van Rheine. Bw. Rheine 24-03-1973.

Foto (Rob van der Rest) De 044 671 vertrekgereed. En een beetje rook kan geen kwaad....? Bw. Rheine 24-03-1973.

Er stonden deze zaterdag wel veel machines serie 012 in het Bw. Het hoogseizoen is nog niet begonnen (v.a. 21-06 tot 03-09) dus genoeg tractiematerieel voorhanden.

Foto (Rob van der Rest) De 012 068 in een rijtje locomotieven. Bw. Rheine 24-03-1973.

Foto (Rob van der Rest) Dicht tegen een tender van een 50er aan, de 012 071. Bw. Rheine 24-03-1973.

Foto (Rob van der Rest) De 050 871 was de laatste van dit rijtje, buiten de door Bw. Emden zelf geknutselde nummerplaat was ook de schoorsteen niet meer helemaal in oude staat. Het bovenste gedeelte was eraf gebroken. Bw. Rheine 24-03-1973.

Foto (Rob van der Rest) Slechter er aan toe was de 011 062. De machine stond sedert 22-02-1973 terzijde, ontdaan van alle nummerplaten en lampen stond de machine die in september 1971 door Nederland toerde tgv. 40 jaar NVBS er troosteloos bij. Op 12-04-1973 werd de machine vrijgegeven voor de sloop. Bw. Rheine 24-03-1973.

Foto (Rob van der Rest) De laatste foto die ik in het Bw. maakte was deze, de 012 066 (01 1066) is nog steeds bedrijfsvaardig. Nadat de machine op 31 mei 1975 zijn laatste rit voor het Bw. Rheine had gereden kwam deze in het bezit van de Ulmer Eisenbahnfreunde die (met de goed onderhouden loc) nog steeds ritten maken. Bw. Rheine 24-03-1973.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl ik op de bus naar het station stond te wachten had ik deze toevalstreffer. De, uit de richting Burgsteinfurt komende 042 202 is met een korte goederentrein op weg richting het goederenstation (Gbf) van Rheine. Rheine Hauenhorst 24-03-1973.

Eenmaal op het station aangekomen besloot ik gezien het mooie weer langs de lijn richting Salzbergen te lopen, vóór die tijd maakte in het station onderstaand plaatje.

Foto (Rob van der Rest) Zelden maakte ik foto's van oude E-locs, maar toen wel een keer. Had ik er maar meer gemaakt want er reden er genoeg tussen Rheine en Münster. De 104 022-9 zal een trein naar Münster gaan brengen, iets wat tot september 1972 gewoon met een stoomloc gebeurde. Tijden veranderen !  Bf. Rheine 24-03-1973.

Foto (Rob van der Rest) Tussen het station en Blockstelle 210 kon je lekkere plaatjes maken. De 042 095 is met een fraaie gemengde goederentrein op weg richting Salzbergen. Rheine 24-03-1973.

Foto (Rob van der Rest) Nog net zichtbaar is Blokpost 210 als de 012 061 met de D 734 (Norddeich Mole - Rheine) het station van Rheine bijna heeft bereikt. Rheine 24-03-1973.

Foto's boven (Rob van der Rest) Een stuk verder bij de volgende spoorwegovergang wachtte ik weer op wat er aan stoomtreinen zou passeren. Een stevig rokende 044 528 was een mooi object. Met een gemengde goederentrein aan de haak, op weg richting Emden, valt de grootte van de machine pas echt op door de voor de spoorbomen staande auto. Rheine Bentlage 24-03-1973.

Na flink doorgestapt te zijn kwam ik aan bij de prachtige fotoplek bij Block Bentlage, net op tijd voor de volgende fraaie trein.

Foto (Rob van der Rest) De dagelijks rijdende E 1937 (Rheine-Emden) onder aanvoering van de 012 092 is een lust voor het oog. Rheine Bk.Bentlage 24-03-1973.

Foto (Rob van der Rest) De oliegestookte 043 315 en de kolengestookte 044 231 onderweg met de 4000 Ton zware ertstrein Gdg.52912 (Langer Heinrich) van Emden naar Rheine zijn bijna bij hun eindpunt, Rheine Gbf.  De beide machines zullen in Bw. Rheine verzorgd worden waarna de 044 231 richting Emden gaat met een zware kolentrein. Rheine Bk.Bentlage 24-03-1973.

Foto (Rob van der Rest) De 012 101 heeft de zeer bescheiden rijtuigen van de N 3146 (Emden-Meppen-Rheine) aan de haak. Rheine Bk.Bentlage 24-03-1973.

Na de passage van de 012 101 bleef ik nog een poosje bij Bk. Bentlage, maar toen het langere tijd stil bleef besloot ik het weer op een lopen te zetten richting het station van Rheine. Tenslotte moest ik er voor zorgen dat ik op tijd terug was voor mijn trein naar Rotterdam.

Foto (Rob van der Rest) Op de terugweg trof ik weer de 044 231, nu met een zware kolentrein naar Emden. De lage wagons waren zo vol mogelijk gemaakt. Rheine Bentlage 24-03-1973.

Foto (Rob van der Rest) De laatste foto van de dag. De 043 221 met een lege ertstrein op weg naar Emden. Rheine 24-03-1973.

Voor mij was 24 maart 1973 een prachtige dag.