www.sporen-met-rob.nl
(Deutsche Bundesbahn)
Rheine, Emsburen 28-04-1973
Nadat ik in maart alleen op pad was geweest in en rondom Rheine voerde de reis op 28-04 weer naar deze regio. Tenslotte was dit toch het meest interessantste Bahnbetriebswerk in de buurt van de Nederlandse grens. Dit keer was de dag al enkele weken ervoor gepland en gingen we met de auto; Ru (onze chauffeur), Hans en ik. Er werd een behoorlijke rit gemaakt, het enige wat deze dag niet mee zat was het weer, de gehele dag géén enkel zonnetje. We begonnen, traditiegetrouw, in het Bahnbetriebswerk van Rheine.
Foto (Rob van der Rest) De Emdener 50ers zag je veel in Rheine. Zij reden over het algemeen lichte goederentreinen tussen Emden en Rheine. Bw.Rheine 28-04-1973.
Foto (Rob van der Rest) Nóg een Emdener 50er, de 051 581 voor het gebouw van de Lokleitung. Bw.Rheine 28-04-1973.
Foto (Rob van der Rest) Imposant zijn de 44ers zoals deze 044 669, vooral als je bij het fotograferen door de knieën ging. Bw.Rheine 28-04-1973.
Foto (Rob van der Rest) De voor de locloods staande 043 087 zag er fraai uit, de loc was net terug van een bezoek aan het Ausbesserungswerk Braunschweig. Bw.Rheine 28-04-1973.
Foto (Rob van der Rest) Op deze plek naast de grote locloods stonden altijd wel een aantal locomotieven. De 043 469 staat naast een onbekende loc serie 012. Bw.Rheine 28-04-1973.
Foto (Rob van der Rest) Met een opname van de 052 444 namen we afscheid van het Bw.Rheine. Deze machine bleef tot 31-05-1975 bij het Bw.Emden waarna de loc over ging naar het Bw.Lehrte. Daar werd de machine terzijde gesteld op 03-02-1976 en voor sloop vrijgegeven op 25-03-1976. Bw.Rheine 28-04-1973.
De volgende plek die we bezochten was de omgeving van het voormalige station St. Arnold. Enkele sporen werden daar nog gebruikt voor het opstellen van locs voor de sloop. Het ligt ongeveer 7 kilometer vanaf het Bw.Rheine.
Foto (Rob van der Rest) Véél was er niet te zien en dat hadden we ook niet verwacht. We troffen de restanten van de tender die hoorde bij loc 050 028 en een deel van een onbekende loc. St.Arnold 28-04-1973.
De weg vervolgden we via Rheine richting AW Lingen, daar waren enkele machines mooi opgeknapt en goed te fotograferen.
Foto's ( Rob van der Rest) Op een mooie plek voor het station van Lingen troffen we de prachtig opgeknapte 082 008. De loc had tot 12-11-1971 dienst gedaan bij het Bw.Koblenz-Mosel en werd voor sloop vrijgegeven op 18-04-1972. Tot sloop kwam het toen niet, de machine werd door het AW Lingen opgeknapt en als "Denkmal" voor het station geplaatst. Lingen 28-04-1973.
Foto's (Rob van der Rest) Een andere machine stond binnen de hekken van het Ausbesserungswerk. Het was de zeer fraaie 094 692 die tot 1-4-1972 dienst had gedaan bij het Bahnbetriebswerk Hamburg-Rothenburgsort. Ook deze loc werd voor sloop vrijgegeven en wel op 15-08-1972 maar daar dacht men bij het AW Lingen anders over. De prachtig uitziende machine was een lust voor het oog. Omdat deze loc zich binnen het AW bevond was fotograferen alleen een optie als je naar binnen kon. Na ons bij de ingang gemeld te hebben kregen we toestemming en konden bovenstaande opnamen gemaakt worden. AW Lingen 28-04-1973.
Foto (Rob van der Rest) Op de oude sporen van Lingen vonden we nog de restanten van de 55 4176, een loc die al lang voordat wij hem fotografeerden was vrijgegeven voor sloop, nl. op 03-12-1969. Het laatst was de machine bij het Bw.Duisburg-Wedau aan het werk geweest. Lingen 28-04-1973.
In de buurt van het oude Bw.Lingen maakten we nog wat plaatjes.
Foto (Rob van der Rest) De 012 081 zal binnen enkele ogenblikken het station van Lingen bereiken. Lingen 28-04-1973.
Foto (Rob van der Rest) Netjes achter en naast elkaar fotograferen en soms elkaar zoals op deze foto. Terwijl de 044 591 met een beladen ertstrein richting Rheine rijd doet iedereen zijn best een zo goed mogelijk plaatje te maken. Lingen 28-04-1973.
Foto (Rob van der Rest) Het wachten was op de D 734 (Norddeich Mole-Rheine) die even later onder aanvoering van de 012 061 aan ons voorbij reed. Lingen 28-04-1973.
Na de passage van de D 734 besloten we om een andere fotostek te zoeken. We vonden een fraaie fotoplek in de omgeving van Emsbüren (tussen Lingen en Salzbergen) waar we de rest van de dag verbleven. De omgeving was mooi maar kwam door het minder goede weer niet echt goed tot zijn recht.
Foto (Rob van der Rest) De 012 061 die we in de ochtend voor de D 734 zagen kwamen we in de middag weer tegen in de omgeving van Emsbüren met de E 1937 (Rheine-Emden). 28-04-1973.
Foto (Rob van der Rest) Met 4000 Ton aan de haak, rijdend als Gdg 52912 passeren ons de 043 672 en 044 238 op weg naar Rheine. Altijd een enorme belevenis als deze treinen voorbij denderden, zeker op de vrije baan zoals hier bij Emsbüren. 28-04-1973.
Foto (Rob van der Rest) De 012 082 mag zich deze zaterdag inspannen (nou ja, inspannen) om als N 3146 naar Rheine te rijden. Emsbüren 28-04-1973.
Foto (Rob van der Rest) Dubbeltractie: de 042 360 en de 044 162 brengen een lege ertstrein naar Emden. Emsbüren 28-04-1973.
Foto (Rob van der Rest) Deze bonte goederentreinen had je nog volop in begin 70er jaren. De 043 606 levert de tractie op weg richting Emden. Emsbüren 28-04-1973.
Foto (Rob van der Rest) We besloten de dag met deze opname, de 044 290 met een beladen ertstrein op weg naar Rheine. Emsbüren 28-04-1973.
Daarna op weg naar huis want het was nog wel even een kleine 3 uur rijden voordat we in Rotterdam terug waren.