www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Gelsenkirchen en Wanne-Eickel, 06-07-1972

Toen ik op 6 juli 1972 op pad ging naar het Bahnbetriebswerk Gelsenkirchen Bismarck nam ik me voor om ook te proberen het station en Bahnbetriebswerk van Wanne-Eickel te bezoeken. Het Bw.Gelsenkirchen Bismarck lag vlakbij het station Gelsenkirchen Zoo dus dat was gemakkelijk te vinden en aan te lopen. In Gelsenkirchen waren alleen locs van de serie 44 in dienst en die reden door een zeer groot deel van het Ruhrgebied. Aangezien deze nog volop ingezet werden trof ik er weinig aan, wél wat machines serie 50, alle van het nabijgelegen Bw.Wanne-Eickel.

Foto (Rob van der Rest) De 052 430 behoorde tot het Bw.Wanne-Eickel, de loc bleef daar tot 30-09-1975 waarna deze overging naar het Bw. Duisburg-Wedau. Gezien het feit dat op 13-11-1975 de machine daar terzijde werd gesteld zal er van een inzet bij Bw. Duisburg-Wedau geen sprake meer zijn geweest. Opname in Bw. Gelsenkirchen-Bismarck op 06-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) De 052 351 staat voor de locloods gereed voor de volgende klus.  Bw. Gelsenkirchen-Bismarck 06-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) Aan de andere zijde van de draaischijf stond de uit Wanne-Eickel afkomstige 052 353. Bw. Gelsenkirchen-Bismarck 06-07-1972.

Fto (Rob van der Rest) De 044 203 van de bekolingsinstallatie op weg richting draaischijf. Bw. Gelsenkirchen-Bismarck 06-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) In het Bw. stond ook een lange rij terzijde staande locs waarvan de 094 138 er één was. De machine behoorde tot het Bw.Wanne-Eickel en was daar in dienst tot 21-02-1972. Op 18-04-1972 werd de loc vrijgegeven voor de sloop en overgebracht naar het Bw. Gelsenkirchen-Bismarck. 06-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) De meest fraaie opname maakte ik van de 044 465 die gereed staat voor vertrek naar het rangeerterrein van Gelsenkirchen. Bw. Gelsenkirchen-Bismarck 06-07-1972.

Hierna had ik het in het Bw. wel gezien en besloot een poosje op het station van Gelsenkirchen Zoo te gaan kijken naar het voorbij komende verkeer. Het was slechts een klein stukje lopen. Ik trof onderweg nog wel een 44er.

Foto (Rob van der Rest) De 044 648 onderweg naar het Bw. Aan groen was er trouwens tussen en langs de sporen géén gebrek. Gelsenkirchen Bismarck 06-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) 052 610 van het Bw. Oberhausen Osterfeld/Süd doorkruist het station van Gelsenkirchen Zoo. 06-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) De 044 644 op weg naar één van de vele goederensporen. Bf. Gelsenkirchen Zoo 06-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) De 044 465 heeft zojuist het goederenstation van Gelsenkirchen verlaten met een zware kolentrein. Bf. Gelsenkirchen Zoo 06-07-1972.

    

Foto's (Rob van der Rest) Links: De 044 424 en rechts de 044 192 ter hoogte van het Bf. Gelsenkirchen Zoo. 06-07-1972.

Het aantal ritten van losse locs was groot en ik besloot dan ook om verder te reizen naar het dichtbij gelegen Wanne-Eickel in de hoop daar wat meer te zien.

Foto (Rob van der Rest) Een laatste plaatje nog uit het station van Gelsenkirchen Zoo. De meest beroemde loc van het Bw.Gelsenkirchen Bismarck komt aan me voorbij, de 044 508 die de allerlaatste goederentrein in mei 1977 met een stoomloc vanuit het Bw.Gelsenkirchen Bismarck zou rijden. 06-07-1972.

Met de foto's die ik maakte in het Bw.Wanne-Eickel had ik geen succes, alle opnamen gingen door een niet goed gesloten camera verloren op 2 na die nog enigszins toonbaar zijn. Het grote Bw. van Wanne-Eickel herbergde een groot aantal machines in die tijd, ruim 50 machines serie 050-053 en de 094 697.

Foto's (Rob van der Rest) Boven en onder: De beide 44ers op de foto's waren ruim 2 weken voor deze opnamen overgekomen van het Bw. Ehrang (044 014) en het Bw. Nurnberg Rbf. (044 553). Mogelijk dat de beide machines nog niet ingezet waren bij het maken van de foto's. Bw.Wanne-Eickel 06-07-1972.

Na het Bw. bezoek zocht ik een plekje in de buurt van het station, het aantal stoomtreinen viel echter tegen.

Foto (Rob van der Rest) De 052 535 met een goederentrein bij doorkomst in Wanne-Eickel. 06-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) Het Bw. Gelsenkirchen Bismarck had buiten de diensten van de serie 044 ook een trein te rijden in de personendienst. Men gebruikte hiervoor een machine van de serie 050-053 van Bw.Wanne-Eickel, in dit geval de 051 093. Deze loc rijd de N 2869 van Duisburg/Wedau naar Recklinghausen (15.58-16.45 uur), doorkomst Wanne-Eickel. 06-07-1972.

Hierna had ik het wel gezien, op naar huis en dat was nog een aardige rit, als laatste plaat van de dag een oude E-loc.

Foto (Rob van der Rest) De 104 019 staat in Wanne-Eickel Hbf. gereed voor vertrek met een sneltrein richting Recklinghausen.  06-09-1972.