www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn, Bw.Hamm 05-07-1972)

Ja, daar ging ik dan in men ééntje op weg vanuit Rotterdam per trein naar Hamm. Bepaald geen klein stukje, de kortste en snelste (nou ja, snelste je doet er 4 uur over) route liep via Venlo. Zonder vertraging kwam ik er rond 11.30 uur aan en moest toen nog op zoek naar het Bahnbetriebswerk van Hamm. In het station van Hamm kon men mij in ieder geval de richting vertellen die ik uit moest maar het was wel een stukje lopen. Na ruim een half uur lopen ontdekte ik het Bw. maar nu nog een ingang zien te vinden. Het was er in de omgeving nogal stil op straat maar na een paar minuten zag ik een moeder met een klein kind op me afkomen en besloot aan haar de weg te vragen in mijn beste Duits. Nou, mijn Duits was schijnbaar niet zo heel best want ze zette het meteen gillend op een lopen! Dat was, ook voor mij, even schrikken. Even later trof ik een medewerker van de DB en die vertelde me precies waar ik moest zijn.

Foto (Rob van der Rest) Een blinkende machine van de serie 44, komende direct uit het AW Braunschweig. De 044 550 in al zijn glorie. In de achtergrond is het bedieningshuisje van de draaischijf te zien. Na de draaischijf verspreiden de sporen zich naar de "Schiebebühne" een zijdelinks verschuifbare brug ( zie foto onder) die gebruikt werd bij de rechte locloods van het Bw.Hamm. 05-07-1972.

 

Foto (Rob van der Rest) De 044 442 wordt met behulp van de "Schiebebühne" verschoven naar een ander spoor. Bw.Hamm 05-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) Nóg zo'n fraaie machine van de serie 44 die goed fotografeerbaar was. De 044 065 staat voor de locloods. Bw.Hamm 05-07-1972.

Het Bw.Hamm bezat ook nog een behoorlijk aantal machines van de serie 50 en 94.

 

Foto (Rob van der Rest) De 051 503 staat onder stoom voor de hersporingswagen van Bw.Hamm. 05-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) Hoewel koud terzijde en zonder lampen ziet de 094 666 er nog redelijk uit. De machine kwam op 12-12-1970 vanaf het Bw.Wanne-Eickel naar Bw. Hamm. Haar inzet duurde daar tot 02-06-1972, een maand dus voordat deze foto werd gemaakt. De machine werd voor de sloop vrijgegeven op 25-11-1972. Bw.Hamm 05-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) Eén brok staal, ruim 4 meter hoog en 170 Ton zwaar, de 044 195 (Bw.Ottbergen) gereed voor vertrek richting thuishaven. Bw.Hamm 05-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) De 044 144 heeft een gedeeltelijke beplating aan de voorzijde, iets wat bij een aantal machines van deze serie voorkwam. Bw.Hamm 05-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) Drukte tussen draaischijf en rolbrug. 044 680, 044 499 en 051 443. Bw.Hamm 05-07-1972.

Foto (Rob van der Rest) Er waren natuurlijk ook 94ers onder stoom zoals de 094 207 en de 094 149. Bw.Hamm 05-07-1972.

Na een ruime 2 uur in het Bw. rondgezworven te hebben zette ik weer koers naar Hamm Hbf. om te kijken wat daar gebeurde. Ik had geen enkele interesse in het fotograferen van andere treinen als alleen met stoom en die zag ik vrijwel niet. Als laatste dan onderstaande opname voordat de lange reis richting Rotterdam weer begon.

Foto (Rob van der Rest) De 050 661 dient deze dag als rangeerloc getuige de vele petroleum gestookte sluitlantaarns op de bufferbalk van deze loc. Zelf bezit ik een dergelijke lantaarn, gekocht eind 90er jaren op de rommelmarkt in Turnhout voor 70 Belgische Frank ( ongeveer 1,6 Euro).