www.sporen-met-rob.nl

 

(Deutsche Bundesbahn, 27 en 28 juni 1969)

 

 

Na vele jaren mij niet met treinen bezig gehouden te hebben vertelde een Duitse buurman die bij mij in de straat was komen wonen dat er in de buurt waar zijn ouders woonden nog volop stoomtreinen reden. Het klonk mij vreemd in de oren want in Nederland was de stoom in 1957 al verdwenen. Ik mocht echter een weekendje mee naar Oberhausen om dat zelf te gaan zien. Aan het eind van de vrijdagmiddag kwam ik bij zijn ouders aan en ja hoor, het stoomde daar nog volop. Langs de achtertuin liep een enkelsporige lijn die door goederentreinen werd bereden. Het lukte mij een enkele stoomloc op die plek vast te leggen, het eerste contact met stoomlocomotieven sinds 1957 toen ik nog vlakbij het depot Feijenoord woonde. Wat een feest!

 

(Foto: Rob van der Rest)  De eerste kennismaking met een DB stoomloc. Oberhausen, 27-06-1969.

Op zaterdagmiddag was er tijd om het in de buurt zijnde depot te bezoeken, naar later bleek het Bw. Oberhausen Osterfeld-Sud. Het werd een feest van herkenning, diverse machines van de bouwserie 50 waren daar aanwezig en in de locloods was er ook nog een “koud” staande loc serie 94, de 094 616.

 

(Foto: Rob van der Rest)  De 052 879 was de eerste stoomloc die ik in het goederenstation tegenkwam. Oberhausen Osterfeld-Sud, 28-06-1969.

(Foto: Rob van der Rest)  De 051 522 wacht tot er ook voor haar de mogelijkheid is om de draaischijf op te rijden.

(Foto: Rob van der Rest)  De koud staande 50 1227, nog met de oude nummering naast de 052 680.

(Foto: Rob van der Rest)  De eveneens koud staande 051 696.

Ik maakte er wat plaatjes en ondertussen kwam er nog een stoomloc binnen, het bleek de 042 105 te zijn. Het toeval wil dat de 042 105 na vele jaren terecht kwam bij de Stoomstichting Nederland in Rotterdam (SSN).

 

(Foto: Rob van der Rest)  De 042 105 van Bw. Rheine heeft een trein gebracht en komt voor de volgende rit even naar het Bw. Oberhausen Osterfeld-Sud.