www.sporen-met-rob.nl
(Deutsche Bundesbahn, Bw. Rheine 14-09-1970)
Met een vriend uit Rotterdam had ik afgesproken om op 14 september naar Rheine te gaan, hij wist hoe je bij het Bw. Rheine kon komen. Ik had bij de baas een vrije dag aangevraagd en in de vroege ochtend dan maar op pad, de D 345 (Hoek van Holland-Hannover Hbf) bracht ons naar Rheine. Daar aangekomen moest je om het Bahnbetriebswerk te bereiken de bus nemen die vanaf het station van Rheine richting Rheine-Hauenhorst reed. Voor een paar Pfennig werd je keurig netjes vrijwel voor de deur van het Bahnbetriebswerk Rheine afgezet. Direct al kwam er een machine van de serie 044 voorbij, de 044 162.
(Foto Rob van der Rest) Direct al een fraaie machine in beeld, de 044 162 stond even later in het Bw.Rheine, 14-09-1970.
Nadat we de ingang gepasseerd waren gingen we ons eerst melden op het kantoor, belangrijk was dat je daar aanmeldde en een verzekering afsloot wat je 1,39 DM kostte. Zonder deze verzekering werd je niet toegelaten. Tenslotte is het verblijf in een dergelijk groot depot niet helemáál zonder gevaar. Als eerste dan maar even een loc serie 042 fotograferen, die stond er zó mooi voor dat het een prentje wel waard was.
(Foto Rob van der Rest) Een statieportret van de 042 166, Bw. Rheine 14-09-1970.
Na deze opname liep ik de richting uit waar de machines na binnenkomst verzorgd worden. De 044 162 werd van water voorzien en gesmeerd door het werkplaats personeel, mannen die het vieze werk opknapten gehuld in zwarte werkpakken, aangepast aan de omgeving. Werkelijk alles is hier zwart van de olie en kolen en het stond er bovendien vol met plassen water, niet zó best voor mijn schoenen, ik had beter laarzen aan kunnen doen.
(Foto Rob van der Rest) De 044 162 en 043 666 aan de waterkolom, Bw. Rheine 14-09-1970.
Even later kwam de “meester” uit de loc en die maakte nog even een praatje met het personeel van de werkplaats wat de loc aan het verzorgen was. De opname laat goed zien hoe groot een dergelijke machine wel is, de loc torent hoog boven de mannen uit.
(Foto Rob van der Rest) De smeerkan staat naast het werkplaats personeel en de “meester” praat nog even met deze mensen voordat hij huiswaarts keert, Bw. Rheine 14-09-1970.
Een andere opvallende machine die in het Bw. stond was de 050 446, een machine van het Bw.Hameln. De loc had aan de voorzijde een dichte beplating, iets wat verschillende 44ers van het Bw. Emden ook hadden maar wat je bij de locserie 50 niet tegenkwam. Zo te zien had deze loc een bezoek gebracht aan het Ausbesserungswerk Lingen.
(Foto Rob van der Rest) De zeer fraaie 050 446 tijdens een tussenstop in het Bw. Rheine 14-09-1970.
Na dit fotowerk leek het me zinvol om gewoon verder te fotograferen in het Bw. Er stonden genoeg machines om ‘lekkere’ plaatjes van te maken.
(Foto Rob van der Rest) De 044 326 op weg naar de draaischijf, Bw. Rheine 14-09-1970.
(Foto Rob van der Rest) De 044 219 stond achter in het Bw. Rheine 14-09-1970.
Lekker even sfeer proeven bij de volgende 3 opnamen, er was altijd activiteit in het Bw., zowel van vertrekkende machines als reparaties daaraan. Mocht er tijdens een rit iets zijn aan de loc werd na aankomst altijd een briefje tussen één van de koplampen gestoken met daarop vermeld het mankement wat natuurlijk ook bij de ‘Lokleitung’ gemeld werd. De machine moest voor de volgende inzet natuurlijk weer helemaal in orde zijn.
(Foto Rob van der Rest) Bij deze plaat kan je de geur bijna opsnuiven zoals die in het Bw. was, olie, kolen en stoom vermengd met elkaar. Je moet er geweest zijn om het te herkennen, heerlijk, Rheine 14-09-1970.
(Foto Rob van der Rest) Een reparatie aan de 042 308, de man met het grijze haar was de chef van de werkplaats, Bw. Rheine 14-09-1970.
(Foto Rob van der Rest) Nóg een dergelijk sfeerplaatje en de chef liep ook weer in beeld, Bw. Rheine 14-09-1970.
Dan nog maar verder struinen voor mooie plaatjes, er waren immers genoeg machines in het Bw., vervelen deed je je er niet. Maar weer eens rond de draaischijf kijken.
(Foto boven Rob van der Rest) Ook een statieportret van een 50er mag niet ontbreken, de Emdener 052 768 in volle glorie, Bw. Rheine 14-09-1970.
(Foto's onder Rob van der Rest) De 042 052 neemt water en zal even later de draaischijf oprijden en weggezet worden in de locloods, Bw. Rheine 14-09-1970.
Even was het leeg op de plek waar de machines bij binnenkomst verzorgd werden, in het midden de inspectieput en rechts de wagons met olie en de zandtoren, de 3 waterkolommen en de tankinstallaties voor de oliegestookte locs.
(Foto Rob van der Rest) De verzorgingsplaats van het Bw. Rheine 14-09-1970.
De laatste opnamen die ik in het Bw. maakte betrof de kolengestookte locs die de personentreinen reden, de serie 011 en 023.
(Foto boven Rob van der Rest) De 011 065 met rechts de terzijde gestelde 011 070 en links het uitrijspoor naar Rheine Goederen en het station, Bw. Rheine 14-09-1970.
(Foto onder Rob van der Rest) De 011 065 in volle glorie, Bw. Rheine 14-09-1970.
De 011 065 heeft niet meer zo lang dienst gedaan als de andere machines van de serie 01.10 kolen, de loc werd op 08-06-1971 terzijde gesteld en voor de sloop vrijgegeven op 09-09-1971. Ondertussen waren 2 machines gereed gemaakt om te gaan vertrekken naar het station van Rheine, de 011 091 en de 023 103.
(Foto Rob van der Rest) De 011 091 staat voor het gebouw van de Lokleitung te wachten tot vertrokken kan worden voor de komende inzet, Bw. Rheine 14-09-1970.
(Foto Rob van der Rest) De 023 103 op de draaischijf om even later te vertrekken naar het station van Rheine om een spitsuurtrein te rijden naar Münster Hbf, Bw. Rheine 14-09-1970.
Hierna vertrokken we uit het Bw. om met de bus verder te gaan naar het station, onze trein naar Rotterdam, de IC 2246 wachtte nu eenmaal niet op ons als we te laat waren. Ondertussen was het ook begonnen te regenen toen we op het station aankwamen, als afsluiting toch nog 2 foto’s gemaakt.
(Foto boven Rob van der Rest) De 044 219 die we eerder in het Bw. tegenkwamen als losse loc onderweg richting Emden, Bf. Rheine 14-09-1970.
(Foto onder Rob van der Rest) De 012 055 komt in de stromende regen aan met een sneltrein richting Münster, Bf. Rheine 14-09-1970.
Onderweg naar huis konden we nog even lekker bijpraten over deze dag, het resultaat van onze foto's zagen we pas enige dagen later, de digitale camera moest toen nog uitgevonden worden!