www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Afscheid Bw. Stolberg, 03-04-1976 Deel 3

Dit laatste deel gaat over de rit die stoomloc 56 3007 maakte van Puffendorf naar Jülich en terug over de Jülicher Kreisbahn. Een paar kilometer voor Kirchberg, bij Merzenhausen pikken we de trein op, daarna wat opnamen in Kirchberg waar de overgave plaatsvond tussen de Jülicher Kreisbahn en de DB en later kort na Jülich richting Stolberg op de terugweg. De 56 3007 werd door Linke-Hofmann gebouwd en in 1929 aan de Lübeck-Büchener Eisenbahn geleverd, zij kreeg het nummer LBE 97. Op 01-01-1938 ging de loc over naar de Deutsche Reichsbahn waar deze het nummer 56 3007 kreeg. Vanaf december 1945 ging de loc naar de Deutsche Bundesbahn over en bleef daar tot 30-10-1950 in dienst. In 1951, na een grote onderhoudsbeurt kwam de loc terecht bij de Eschweiler Bergwerks Verein die de machine plaatste bij de kolenmijn Carl-Alexander in Baesweiler als loc Nr.4. Daar bleef de machine tot 1975 en werd overgenomen door de Museumsbahn e.V. De loc verblijft nu in het museum van Darmstadt-Kranichstein. 

Foto's (Rob van der Rest) De 56 3007 komt uit de richting Puffendorf voorbij richting Kirchberg wat een klein stukje verder ligt.  Merzenhausen 03-04-1976.

Foto's (Rob van der Rest) Direct na de overweg lag een bedrijf waaraan de trein voorbijrijd, kijk eens naar de prachtige vrachtwagens uit die tijd en op de foto daaronder naar het vlakke landschap met zijn telegraafpalen.  Merzenhausen 03-04-1976.

Snel reden we door naar station Kirchberg waar we de trein nogmaals konden fotograferen.

Foto's (Rob van der Rest) Boven: In Kirchberg werd wat heen en weer gereden. Mooi zijn de draadspanners te zien van de klassieke beveiliging en de dieselloc V 35 van de Jülicher Kreisbahn die voor rangeerwerk werd gebruikt. De V 35 bestaat nog steeds en is eigendom van de RurTalBahn. Op de foto onder is nog net kilometersteen 25.1 te zien zodat ik zeker weet dat de opnamen in Kirchberg zijn gemaakt. 03-04-1976.

    

Foto's (Rob van der Rest) Ik legde nog even het vertrek richting Jülich vast, kenmerkend zijn de grote elektriciteitsmasten naast de sporen. 03-04-1976.

We verplaatsten ons richting Jülich om de trein nogmaals te fotograferen maar dan wel met de loc de goede rijrichting uit.

Foto's (Rob van der Rest) Bij kilometersteen 38 vonden we een plekje (de steen is rechts net voor de loc zichtbaar) waar we de trein mooi konden fotograferen. In de achtergrond op de bovenste foto is de suikerfabriek van Jülich zichtbaar. 03-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) Om ook de rijtuigen goed in beeld te brengen maakte ik 2 opnamen van achteren tijdens de passage. In de achtergrond ligt niet zichtbaar Kirchberg.  03-04-1976.

Foto (Rob van der Rest) Met deze foto van de 56 3007 met zijn rijtuigen komt een einde aan de fotoserie's die ik maakte van het afscheid van het Bahnbetriebswerk Stolberg.

 Het was een genot om in en rond Stolberg te kunnen fotograferen.