www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Laatste dag inzet stoomlocs vanuit Bw. Ottbergen, 29-05-1976.

Op 29 mei 1976 werd afscheid genomen van de inzet van de stoomlocs van de serie 44 van de DB vanuit Ottbergen. Samen met vriend Hal P. maakten we van deze dag de rit vanuit Limburg naar Ottbergen per auto. Het zou een mooie dag worden, en dat werd het ook, alleen niet in de ochtend. Daar kwamen we pas later achter, onderweg geen problemen maar eenmaal in de buurt van onze eindbestemming Ottbergen werd de ochtendmist steeds erger. Wat te doen op dat moment, wachten dan toch maar in de hoop dat de dichte mist snel optrok, helaas...dat gebeurde niet. De eerste opnamen van deze serie zijn dan ook gemaakt als er niet meer als 50 Mtr. zicht is. Toch plaats ik de foto's, beter iets dan niets. In Bw. Ottbergen zag het er later prachtig uit wat een aantal leuke plaatjes opleverde.

Foto (Rob van der Rest) Op de lijn Ottbergen - Northeim treffen we de 044 671-6 met de Ng.63242 van Ottbergen naar Altenbeken. Links staat vriend Hal P.  Volpriehausen 29-05-1976.

Foto's (Rob van der Rest) De volgende trein was de Ng.64431 van Altenbeken naar Ottbergen. Dit was een klusje voor de 044 678-1. Omdat ook hier de mist een flinke spelbreker was probeerde ik een plaatje van de zijkant te maken van de passerende stoomloc, iets wat wonderwel lukte met het personeel goed in beeld.  Volpriehausen 29-05-1976.

Na de passage van de 044 678-1 verplaatsten we ons naar de omgeving van Uslar, maar ook hier helaas dichte mist.

Foto's (Rob van der Rest) Het mooie geluid van een 44er vertelde ons dat de Dg.53845 komende van Altenbeken naar Ottbergen eraan kwam. Het was niet meer als een schim toen de loc in beeld kwam. De 044 669-0 had op de voorzijde een groot plakkaat  met de tekst " Meine letzte Dampffahrt", zijn laatste rit zou echter pas in de middag plaatsvinden.  Uslar 29-05-1976.

   

      

Foto's (Rob van der Rest) Links: de doorkomst in Uslar van de 044 669-0, rechts en onder zijn we weer met dezelfde trein in Volpriehasen op onze weg naar Ottbergen..  29-05-1976.

Aangekomen in Ottbergen was alle mist verdwenen en dat was wél zo prettig...

Foto (Rob van der Rest) In het Bw. zien we de 044 462-0 richting de draaischijf rijden, links staat de 044 671-6 die we als eerste bij Volpriehausen fotografeerden.  Bw.Ottbergen 29-05-1976.

    

Foto's (Rob van der Rest) De 044 462-0 had voor het laatst het traject van Braunschweig naar Ottbergen gereden. Nadat ik een dia van de loc gemaakt had poseerde het locpersoneel nog even voor een laatste afscheidsfoto. Bw.Ottbergen 29-05-1976.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl de 044 462-0 vanaf de draaischijf de locloods inrijd maak ik nog een laatste plaatje van het voorste deel van de geweldige machine.  Bw.Ottbergen 29-05-1976.

Foto (Rob van der Rest) De 044 552-8 was het volgende foto-object. Men was bezig de machine van kolen te voorzien en verder te verzorgen.  Bw.Ottbergen 29-05-1976.

Foto (Rob van der Rest) Links staat het werkplaatspersoneel wat met de 044 552-8 bezig is. De kleine kolenkraan was gewoon in gebruik.  Bw.Ottbergen 29-05-1976.

Foto (Rob van der Rest) Ik zocht een wat hoger plekje en maakte deze heerlijke foto. Helemaal links een kolenwagentje onder een trechter. In die trechter werden de kolen gestort van de grote kolenberg die niet zichtbaar is op de foto. Vervolgens werd dat karretje een meter verder 90 graden gedraaid en naast het gebouwtje gezet van de kleine kolenkraan; zie het rijtje volle kolenwagentjes. Links naast de kolenwagentjes bevindt zich nog een witte (!) stoel die staat tegen een vuurkorf met daarop een oliekan. Daarachter bevindt zich een oude opslagloods en zijn de contouren van de halfronde locloods te zien, en verder natuurlijk de alomaanwezige watertoren. De haken van de kleine kolenkraan waarmee de kolenwagentjes opgetild werden zijn goed zichtbaar. Achter de loc is nog een waterkolom te zien. Achter stoomloc 044 552-8 staat nog een loc serie 44, de 044 534-6. Rechts van de 044 552-8 is de smeerput te zien en boven die smeerput staat een wagon waarin de slakken en sintels gegooid werden. Rechts in beeld de vele sporen van Ottbergen Gbf (Güterbahnhof).  Bw.Ottbergen op 29-05-1976.