www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Bayreuth, Kulmbach, Marktschorgast 14 en 15-07-1974

Op 14 juli hoorden we, in de woning van vriend Heinz, aan het begin van de avond het geluid van een stoomloc. De conclusie was dat deze machine wel eens voor een militair transport kon zijn. In het station aangekomen klopte dat ook. Dit soort treinen werd altijd gereden met een V 200 en een loc serie 44 of 50. Meestal werd een loc serie 50 gebruikt zoals op onderstaande foto's te zien is.

   

Foto's (Rob van der Rest) Boven: Achter de 211 163-1 staat in de verte de trein met legervoertuigen, daarnaast staan op het kopspoor bij het perron de begeleidingsrijtuigen voor de militairen. Na enig rangeerwerk van de 211 163-1 blijft deze wachten totdat de 052 668-1, die ook even weg moet voor een passerende trein (foto onder) de begeleidingsrijtuigen kan aanhaken.  Bayreuth 14-07-1974. 

Foto (Rob van der Rest) De 052 668-1 heeft de begeleidingsrijtuigen opgehaald die allen nog dateren van vóór de 2e wereldoorlog, ook zijn de legervoertuigen (in hoofdzaak tanks) aangekoppeld en wordt gewacht op de 211 163-1.  Bayreuth 14-07-1974.

Foto (Rob van der Rest) Nadat de 211 163-1 is aangekoppeld wordt al snel vertrokken naar eindpunt Grafenwöhr.  Bayreuth 14-07-1974.

De volgende dag werd er een poging ondernomen om de N 5819 van Lichtenfels naar Hof te fotograferen.

   

Foto (Rob van der Rest) Links boven: Het vertrek uit Kulmbach. Kulmbach is o.a. bekend van het prachtige tinmuseum en de aldaar gevestigde brouwerij die een eigen spooraansluiting heeft. De Hofer 052 213-6 is de trekkracht, de trein bestaat uit 6 4-assige Ümbauwagen en 2 bagagerijtuigen, één voor en één achteraan de trein.  Foto rechts boven (Heinz Kühn): Vanuit Kulmbach vertrokken wij naar Marktschorgast. Vanuit daar komt men terecht op een plek met een zeer lange bocht, het stuk daar draagt de naam 'Goldbergsee'. Heinz nestelde zich aan de rand van het spoor terwijl ik verderop een plekje zocht om zodoende wat meer van het landschap in beeld te nemen.  Marktschorgast am Goldbergsee, 15-07-1974.

Foto (Heinz Kühn) Nostalgie...Dit past zo prachtig bij elkaar, de oude pakwagen met een door stoom getrokken trein. Achter het rechter boompje sta ik in de verte, niet zichtbaar, om de trein vanaf een ander standpunt te fotograferen.  Marktschorgast am Goldbergsee, 15-07-1974.

Foto's (Rob van der Rest) 052 213-6 met de N 5819 in de lange bocht.  Marktschorgast am Goldbergsee, 15-07-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Had ik deze opnamen in dit prachtige landschap maar ik kleur gemaakt, maar in die tijd was zwart/wit de standaard. Wie wat meer te besteden had maakte dia's. De 052 213-6 zorgt met een fraaie rookpluim voor een mooi fotomoment en zal even later achter de heuvels verdwijnen.  Marktschorgast am Goldbergsee, 15-07-1974.

Aan het begin van de avond hoorden we weer een stoomloc in het station van Bayreuth. Snel erheen om te kijken waarvoor en ook deze avond ging het om een militair transport. Ik was net op tijd om een paar foto's te kunnen maken.

Foto (Rob van der Rest) De trein is bijna vertrekgereed als ik bij de brug over het spoor aankom. Vóór de 051 575-9 bevind zich de 211 185-4 en net zo als de dag ervoor zijn de begeleidingsrijtuigen van vóór de 2e wereldoorlog.  Bayreuth 15-07-1974.

Foto's (Rob van der Rest) Het vertrek van de militaire trein met de 211 185-4 en 051 575-9. Spelende kinderen op de brug genieten van het imponerende vertrek.  Bayreuth 15-07-1974.

Foto (Rob van der Rest) Nog een laatste foto van het vertrek waarbij de 211 185-4 en 051 575-9 zorgen voor de tractie.  Bayreuth 15-07-1974.

Geweldig dat ik dit ruim 42 jaar geleden mee mocht maken.