www.sporen-met-rob.nl
(Deutsche Bundesbahn)
Bayreuth en Schiefe Ebene, 16 en 17-07-1974
De als 'vaste prik' in de ochtend rijdende goederentrein van Kirchenlaibach naar Lichtenfels was ook deze beide dagen de trein waar ik mee startte. Hoewel de treinen in deze tijd alleen met de serie 50 werden gereden en het niet zo interessant leek om deze locomotieven te fotograferen, er waren er immers nog in heel Duitsland een behoorlijk aantal van, was ik vrijwel iedere ochtend als het weer het toeliet op pad om deze locs met hun goederentreinen te fotograferen. Op 19 juli zou ik weer huiswaarts gaan dus benutte ik de tijd in de laatste dagen van mijn verblijf in Bayreuth goed. Eerst in augustus 1977 kwam ik weer hier terecht maar toen was de stoomtractie al lang verdwenen, het Bw. Hof werd in februari 1975 gesloten en Bw. Kirchenlaibach volgde in december 1975.
Foto's (Rob van der Rest) Boven: De 050 078-5 trekt de Dg. 54100 van Kirchenlaibach naar Lichtenfels door het station van Bayreuth. De altijd bonte goederentrein was een lust voor het oog. In de achtergrond rangeert een Köf met wat rijtuigen en is verder te zien dat het aan goederentreinen hier niet ontbrak. Op de onderste foto is goed te zien dat de 050 078-5 flink aanzet om de kleine stijging na het station richting Neuenmarkt-Wirsberg te overwinnen. Opnamen op 16-07-1974.
In de loop van de ochtend besloten we om de door een 50er van Bw.Hof te rijden goederentrein over de Schiefe Ebene te gaan fotograferen.
Foto (Rob van der Rest) "Blok Streitmühle"was een zeer bekend fotopunt op de Schiefe Ebene, gelegen tussen Neuenmarkt-Wirsberg en Marktschorgast. Hoewel de sneltreinen met de serie 01 hier in 1973 verdwenen waren loonde het nog steeds de moeite om hier te kijken als een stoomloc de berg op reed, al was het maar een 50er!
Foto's (Rob van der Rest) De 052 213-6 van Bw. Hof is met de Ng.64855 van Lichtenfels naar Hof aangekomen ter hoogte van Blok Streithmühle. Het fraaie Beierse landschap is op de bovenst foto's goed te zien. Met een rustig vaartje gaat het richting Marktschorgast waar het hoogste punt is van de Schiefe Ebene. Opnamen op 16-07-1974.
De volgende ochtend begon ik weer vanaf de brug bij Stw.3 met fotograferen.
Foto's (Rob van der Rest) Boven: Als eerste stoomloc niet de machine met de Dg 54100 maar een voorbijrijdende losse loc. De 50er met de goederentrein was gestopt in het station, iets wat niet gebruikelijk was want normaal reed de trein namelijk direct door. Na het station van Bayreuth was de lijn richting Neuenmarkt-Wirsberg enkelsporig dus moest er iets op het enkelspoor rijden richting Bayreuth. Dat klopte ook, na enige tijd kwam de als losse loc rijdende 052 268-0 aan. Op de onderste foto zien we nog een Köf die een wagenset aan het kopspoor geplaatst heeft. Na de passage van de 052 268-0 vertrekt de Köf en is de weg vrij voor de 051 954-6 met de Dg 54100. Bayreuth Hbf. 17-07-1974.
Foto's (Rob van der Rest) Vertrek van de 051 954-6 met de Dg 54100 naar Lichtenfels. Bayreuth Hbf. 17-07-1974.
Na een middagje in de stad op weg naar huis nog even langs het station gewandeld.
Foto (Rob van der Rest) In het station trof ik de wachtende 051 588-2 die het Bw.Kirchenlaibach als eindpunt had. Bayreuth Hbf. 17-07-1974.
Foto (Rob van der Rest) De bijwagen van de Schienenbussen serie 795 hadden het nummer 995. De 995 302-7 dient als decor voor mijn gastheer en gastvrouw in het midden van deze bijwagen. Schienenbusse zag je in Bayreuth nog veel, zij verzorgden de diensten op de lijnen naar Kirchenlaibach en Neuenmarkt-Wirsberg. Je kwam deze Schienenbusse trouwens in het hele gebied tegen.
Foto's (Rob van der Rest) Op bovenstaande opname ging het uiteraard om de 051 588-2 die vertrekt uit het station. Het is niet alleen een lekker stoomplaatje maar kijk eens hoe het station en zijn omgeving er in 1974 uitzag. V.l.n.r. Aan het mooie oude perron stappen de passagiers in een gereedstaande Schienenbus, daarnaast nog een Schienenbus, een waterkolom en de vertrekkende 051 588-2 met daarachter één van de armseinen. Aan de rechterkant naast de lange schoorsteen staat een watertoren. Tegenwoordig zal het er daar wat anders uitzien. Op de onderste foto krijgen we de mooie klassieke seinen in beeld en tevens een deel van het Bahnbetriebswerk met een klein stukje van de aanwezige draaischijf. Bayreuth Hbf. 17-07-1974.