www.sporen-met-rob.nl
(Deutsche Bundesbahn)
Bayreuth en Kirchenlaibach, 09 en 10-07-1974
Net zoals de dag ervoor begon ik in de ochtend met het fotograferen van de dagelijkse goederentrein tussen Kirchenlaibach en Lichtenfels. Op de maandag werd deze gereden door een 50er van Bahnbetriebswerk Hof, van dinsdag t/m zaterdag door een loc van Kirchenlaibach. Er was in de ochtend al voldoende licht en ik zocht weer het mooie plekje ter hoogte van "Stellwerk 3" waarbij je vanaf het viaduct de trein prachtig kon volgen.
Foto's (Rob van der Rest) De 052 268-0 was op 9 juli de loc van dienst. Gezien het feit dat er direct na het seinhuis een stijging richting Neuenmarkt - Wirsberg was werd vol aangezet. De Dg 54100 was voor een loc serie 50 een flinke klus, volle vaart vooruit dus bij de passage van Bayreuth zoals op de foto's te zien is.
Foto (Rob van der Rest) De passage bij seinhuis 3, de 052 268-0 houd de vaart er goed in. Op de foto is ook een stukje NS te zien in de vorm van een gesloten goederenwagen waarbij het NS logo duidelijk aanwezig is. Rechts op de foto zijn enige platte wagens te zien die gebruikt worden bij het transport van o.a. legertanks. Bayreuth Hbf 09-07-1974.
Bij deze opnamen bleef het die dag, de omgeving en de stad stonden op de lijst voor een uitgebreid bezoek.
Op 10 juli ging het "treintjes kijken" weer verder. De dag begon dit keer wat verder van het station af, daar waar de lichte stijging begon. Het weer was in de ochtend nog wat frisjes en dat leverde, tot groot genoegen van uw fotograaf onderstaande beelden op.
Foto's (Rob van der Rest) De 051 575-9 is met de Dg.54100 aan de stijging achter Bayreuth begonnen, hier moest op volle kracht gereden worden, wat een onvoorstelbaar genot om te horen en zien welke kracht een 'simpele' 50er voortbracht. De 051 575-9 had trouwens als één de weinige locs serie 50 een deelbeplating aan de voorzijde. Bayreuth 10-07-1974.
Daarna ging het die dag weer richting Kirchenlaibach en daar werd die dag hard gewerkt aan het onderhouden en repareren van diverse machines. Modelbouwliefhebbers zouden dit zeker een mooie plek vinden voor het opdoen van inspiraties, alles is hier aanwezig zoals locloods, draaischijf, schuurtjes, werkputten, waterkolommen, een draadspanner en niet te vergeten in de achtergrond de lange loopbrug van het Bw. naar het station.
Foto's (Rob van der Rest) Aan de 050 674-1 moet een voorwarmer vernieuwd worden. De 'koud' staande machine is op de draaischijf geplaatst en de 051 356-4 zal er voor zorgen dat de loc bij de portaalkraan terecht komt. Daar kan dan de omwisseling plaatsvinden van een gereviseerde met het kapotte exemplaar. Bw.Kirchenlaibach 10-07-1974.
Foto's (Rob van der Rest) Nadat de 050 674-1 op de goede plek onder de portaalkraan is geplaatst wordt de 051 356-4 op een ander spoor gedirigeerd. Bw.Kirchenlaibach 10-07-1974.
Foto (Rob van der Rest) In de tussentijd is de 050 751-7 in het Bw. aangekomen. De loc is eerst voorzien van een berg kolen en zal even later ook aan de waterkolom komen zodat dit werk gedaan is. Bw.Kirchenlaibach 10-07-1974.
Foto (Rob van der Rest) Links op deze foto staat de 051 356-4 met ernaast de 050 751-7 die gevuld wordt met het nodige water. De vuurkist is reeds schoongemaakt en alle slakken zijn terechtgekomen in het kleine wagentje wat zich bij de zandtoren (rechts) bevind. De werkzaamheden aan de voorwarmer gaan ondertussen gewoon door. Bw.Kirchenlaibach 10-07-1974.
Ondertussen ben ik het gebouw van de 'Lokleitung' ingelopen en maak een plaatje van bovenaf. Er is nog een machine waaraan hard gewerkt wordt nl. de 052 241-7
Foto (Rob van der Rest) Vanaf deze plek zijn het Bw., de goederensporen en het station van Kirchenlaibach goed te zien. Het stationsgebouw ziet er vrijwel nog net zo uit in 2016 als op deze foto. Het woord genieten past volop bij deze opname, je 'ruikt' de stoom! Bw.Kirchenlaibach 10-07-1974.
Foto's (Rob van der Rest) Op de opstelsporen naast de locloods stond o.a. de fraaie 051 588-2 en zien we het storten van de met as beladen karretjes. Bw.Kirchenlaibach 10-07-1974.
Foto (Rob van der Rest) De oude voorwarmer is reeds verwijdert en de gereviseerde hangt in de kraan. Ja, aan een stoomloc heb je wel even wat meer onderhoud dan aan de huidige elektrische machines. Zo ging dat in die tijd, werk voor veel mensen. Bw.Kirchenlaibach 10-07-1974.
Foto (Rob van der Rest) Oók een lust voor het oog, de 050 497-7 staat er gekleurd en glimmend op. Bw.Kirchenlaibach 10-07-1974.
Foto's (Rob van der Rest) Vertrek van de 051 428-1 uit het Bw. De machine zal even later via de rangeersporen van het goederenstation richting Weiden rijden. Bw.Kirchenlaibach 10-07-1974.
Foto (Rob van der Rest) Ook deze keer neem ik afscheid met een sfeerplaatje, het Bw. Kirchenlaibach zoals het was op 10-07-1974 met o.a. de locs 050 674-1, 051 356-4, 050 522-2, 050 591-7, 050 751-7, 052 241-7, 050 497-7, 051 588-2 , 051 428-1 en de terzijde staande 086 431-4 en 086 132-8.