www.sporen-met-rob.nl
Deutsche Reichsbahn (DDR)
Jena Saalbahnhof, 01-06-1981
De 1ste juni 1981 werd voor mij een bijzondere dag op het gebied van de stoomlocs van Bw. Saalfeld. Aanvankelijk zouden er ná 31 mei géén locs serie 01. 05 meer ingezet worden in de reguliere reizigersdienst. Laat staan de kolengestookte machines van de serie 01 met 'de grote oren'. Groot was de verrassing dat op de 1ste juni er nog een kolengestookte loc dienst deed in de reguliere reizigersdienst en wel voor de P 3003. Ik kon echter de seinhuiswachter (Siegfried H.) van het kleine seinhuis Js in Jena Saalbahnhof. Op het adres waar ik verbleef tijdens deze paar dagen vakantie in Jena kwam een telefoontje van hem binnen dat de 01 2118-6 in Saalfeld onder stoom gebracht was en dat de loc in ieder geval de P 3003 vanaf Camburg naar Saalfeld zou rijden. Ik spoedde mij met mijn vrouw en de gastvrouw naar het station, trof daar ook Siegfried H. waarna het wachten werd geblazen. Ondertussen fotografeerde ik natuurlijk ook de andere treinen die voorbij kwamen.
Foto's (Rob van der Rest) De 44 0280-6 is de eerste loc die voor de lens komt. Hij brengt de Dg.56843 van Camburg naar Saalfeld. De zware beladen kolentrein vergt een behoorlijke inzet van de machine zoals aan de beelden te zien is. Het is een prachtig sfeerbeeld uit die tijd, kijk maar eens naar wat er nog meer te zien is. Jena Saalbahnhof 01-06-1981.
Foto (Rob van der Rest) Uit de richting van Saalfeld passeerde direct erna een 44er met tender vóór richting Camburg. Duidelijk is wel dat de wagon voor ertsvervoer bestemd is. Jena Saalbahnhof 01-06-1981.
Foto's (Rob van der Rest) De 44 0851-4 is de volgende die met een goederentrein in volle vaart langs het perron richting Saalfeld voorbij komt. Jena Saalbahnhof 01-06-1981.
Foto (Rob van der Rest) Vanuit de zijde van Saalfeld komt de 44 0618-7 met Dg.50464 aan de haak richting Camburg gereden. Jena Saalbahnhof 01-06-1981.
Direct na de passage van de 44er komt dan de langverwachte trein in beeld die me de beste foto's van een DR 01 zou opleveren. Door schade aan het spoor, ergens tussen Camburg en Jena Saalbahnhof, kwam de 01 2118-6 met de P 3003 een uur en 20 minuten te laat aan in het station. Door deze verstoring was het perron richting Saalfeld behoorlijk vol gelopen met in hoofdzaak schooljeugd. De klok wijst inmiddels 10.55 uur aan.
Foto (Rob van der Rest) Genieten was het, aankomst van de 01 2118-6 met de P 3003 naar Saalfeld. Jena Saalbahnhof 01-06-1981.
Foto's (Rob van der Rest) Zó verschrikkelijk mooi om een dergelijke machine te kunnen fotograferen in de normale reizigersdienst. Dan ook nog 2 soorten rijtuigen achter de loc, het was het extra lange wachten méér dan waard. Jena Saalbahnhof 01-06-1981.
Even later het vertrek naar Saalfeld.
Foto's (Rob van der Rest) Mijn vrouw filmt, Siegfried H. (uiterst rechts) fotografeert en een passagier voor de trein richting Camburg kijkt belangstellend toe. Ik wissel snel nog van camera om het vertrek ook in kleur vast te leggen, daarbij zorgt het personeel ook nog voor stevige rookwolken, wat het plaatje compleet maakt. Het station bezat ook nog de bekende kilometer stenen
Foto's (Rob van der Rest) Véél passagiers vonden die treinfotografen wel wat vreemd, wat was er eigenlijk voor bijzonders aan een stoomlocomotief voor een trein. Tenslotte was het zo al vele jaren gegaan. Uit de rijtuigen staken allerlei handen omhoog als groet naar de (Westerse) fotograaf. Jena Saalbahnhof 01-06-1981.
Foto (Rob van der Rest) Een laatste foto nog met in beeld ook het kleine seinhuis Js. Het laat een tijd zien die niet meer weer keert. Jena Saalbahnhof 01-06-1981.
In september 1981 eindigden de diensten voor de sneltreinlocs van de serie 01.05 bij Bw. Saalfeld en gingen ook de kolengestookte exemplaren buiten dienst. In oktober 1981 ging de 01 2118-6 terzijde en werd op 05-11-1981 'Ausgemusterd'. Van sloop kwam het echter niet, op 07-11-1981 werden de 01 2118, 03 2098 en 35 1097 overgebracht naar de Historische Eisenbahn Frankfurt e.V. De 01 2118-6 verbleef van 11-07-1980 tot 07-11-1981 in het Bw. Saalfeld.
Foto (Rob van der Rest) Op 1 september 1985 kwam ik de loc weer tegen tijdens de viering van 150 jaar spoorwegen in Duitsland. De trein zien we in Etzelwang waar langzaam achteruit gereden wordt voor een schijnvertrek. De 01 118 van de HEF als Tr.E19974.
Op 3 augustus 2019 zal de machine zijn laatste rit maken, vanaf 4 augustus komt deze in particulier bezit en zal niet meer voor ritten ingezet worden.