www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Station Rheine, Bahnbetriebswerk Rheine en Salzbergen, juli 1988.

Het is in juli 1988 als ik samen met familie logeer in Eibergen. Omdat Eibergen niet zo ver van Rheine af ligt besluiten we Rheine te bezoeken en ook Salzbergen. Vanaf 1970 tot 1977 maakte ik in Rheine en Salzbergen duizenden foto's van stoomtreinen. Terwijl de familie door mij in de stad is afgezet ga ik door naar het station. Ik was er 11 jaar niet geweest, dus hoe zou het nu zijn vroeg ik me af. Hoe weinig was er in die 11 jaar verandert, de treinen vertrokken nog van dezelfde perrons, de goederentreinen reden over dezelfde sporen en de klassieke beveiliging was ook nog aanwezig. De tractievoertuigen waren verandert en ook het wagenpark voor de reizigers maar verder...alles zoals 'toen'!

Foto (Rob van der Rest) De 110 302-7 (Die Bügelfalte) is zojuist aangekomen vanuit Norddeich Mole als D 2618 richting Münster. Waar vroeger de machines van de serie 012 voor de trein stonden waren het nu fraaie elektrische locomotieven. Het was weer ouderwets genieten.  Bf. Rheine, juli 1988.

Foto (Rob van der Rest) Na het vertrek van de 110 302-7 wordt een wagenset klaargezet van 3 'Silberlinge' voor een rit naar Münster Hbf. door de Köf 332 126-2.   Bf. Rheine, juli 1988.

Foto (Rob van der Rest) Ik fotografeer vanaf perron 8, vroeger kreeg je daar prachtig de stoomlocs voor de lens, in 1988 was dat op deze dag de e-lok 140 573-7 met een trein met staalrollen richting Rheine Gbf.   Bf. Rheine, juli 1988.

Foto (Rob van der Rest) Een deel van de grote serie 141 had ook die fraaie kleuren zoals de 110 op de bovenste foto. De 141 264-2 zal de trein met 'Silberlinge' gaan rijden en wacht hier op het vertrek van de Köf.  Bf. Rheine, juli 1988.

Foto (Rob van der Rest) De 141 162-8 heeft een set rijtuigen opgehaald en komt te staan langs perron 8.  Bf. Rheine, juli 1988.

Foto (Rob van der Rest) Een laatste foto maakte ik langs perron 5, de 141 296-4 is zojuist aangekomen als N 7242 naar Münster Hbf.   Bf. Rheine, juli 1988.

Vervolgens ging ik naar het Bahnbetriebswerk, om te kijken wat er nog van over was.

Foto's (Rob van der Rest) Na 11 jaar zag het Bahnbetriebswerk er zo uit. Alle ruiten zijn vrijwel ingegooid, deuren hangen scheef en zijn gesloten, waar het lichte zand ligt was eens de draaischijf. De teloorgang van eens een prachtig Bw. Ik fotografeerde (foto onder) ook de binnenkant, het zwarte plafond en de controleputten verraden de vroegere aanwezigheid van de stoomlocs.  Bw. Rheine, juli 1988.

Na de familie weer opgehaald te hebben in de stad Rheine werd via Salzbergen weer naar Eibergen gereden.

Foto's (Rob van der Rest) Bij het station van Salzbergen stond de 043 196-5 als 'Denkmal', helaas toen al jaren in de buitenlucht. De eens zo fraaie en trotse machine zag er erg verwaarloosd uit, lampen waren vernield en ook sommige van de leidingen aan de loc. Een troosteloos beeld, gelukkig heeft men de machine later weer opgeknapt en werd onder een dak geplaatst waar deze nog steeds te bewonderen is. Ook de zijkant was niet fraai maar het locschild, DB schild en de bordjes van het BD Hannover waar Rheine onder viel en het Bw. Rheine waren nog aanwezig.  Station Salzbergen, juli 1988.

Foto (Rob van der Rest) De laatste foto van die dag. Vaak had ik op deze brug over de sporen gestaan om stoomlocs te fotograferen. Toch heeft deze combinatie ook wel wat. De groene 141 161-0 is op weg met een sneltrein richting Emden.  Salzbergen, juli 1988.