www.sporen-met-rob.nl

(Deutsche Bundesbahn)

Mijn laatste foto's toen de naam Deutsche Bundesbahn nog gevoerd werd. 1989 t/m 1993.

Zoals in het verleden door Duitsland gereisd was deed ik niet meer. De stoomlocs waren verdwenen bij de DB en de blik was vooral verlegd naar de NS. Interessant was de DB voor mij niet meer en je kan niet alles fotograferen. Tijdens de viering van 150 jaar Spoorwegen in Nederland kwam ik toch weer wat uit Duitsland tegen, altijd leuk maar ik ging niet op pad naar de Oosterburen. Duitse machines kon je ook nog fotograferen bij onze Zuiderburen op de verbinding Neuss - Antwerpen. Daar werden alle andere opnamen gemaakt. Vanaf 1994 heette de Deutsche Bundesbahn (na de Wende in 1989) Deutsche Bahn A.G. Met deze fotoserie eindig ik dus de foto's die ik maakte van de Deutsche Bundesbahn.

Foto's (Rob van der Rest) Op 23-06-1989 trof ik de prachtige V 200 007 van de Historische Eisenbahnfahrzeuge Lübeck in Utrecht samen met de dubbeldekker van de Lübeck Büchener Eisenbahn op het tentoonstellingsterrein. Op 05-08-1989 ging de machine weer terug naar Duitsland en fotografeerde ik de loc met z'n rijtuigen bij Zaltbommel. Oude tijden herleefden.

       

Foto's (Rob van der Rest) Dezelfde dag kon ik in Utrecht de inmiddels daar aangekomen 218 138-6 fotograferen, één van de toen moderne machines van de DB. Daarachter stond het allernieuwste op reizigersgebied, de ICE-1 voor het snelle lange afstandsverkeer. 05-08-1989.

Door de jaren heen fotografeerde ik veel in België, iedere keer weer kwam daarbij de Br. 215 voor de lens waarbij een aantal machines geschikt was om rechtstreeks van Duitsland naar België te rijden. Een drietal verschillende kreeg ik er voor de lens maar er waren er meer.

Foto's (Rob van der Rest) De 215 024-1 komt op 19-07-1990 het station van Mol binnengereden met de Huckepacktrein van Neuss naar Antwerpen. Deze treinen reden toen nog op de verbinding tussen Roermond via Budel naar Antwerpen (IJzeren Rijn).

Foto (Rob van der Rest) Op 23-07-1991 kom ik de 215 024-1 tegen in het station van Antwerpen Noorderdokken als deze onderweg is naar NMBS depot Antwerpen Dam om verzorgt te worden voor de terugreis. De Neuss shuttle is achtergelaten op de sporen van Antwerpen Noord.

Foto (Rob van der Rest) Tijdens een bezoek aan Diest kom ik op 09-08-1991 de 215 028-2 als trein 42174 tegen onderweg van Neuss naar Antwerpen Noord. De verbinding tussen Roermond en Mol was geschrapt, nu werd via Diest en Lier naar Antwerpen gereden.

Foto (Rob van der Rest) Even buiten Diest fotografeer ik in de loop van de dag de 215 027-4 die een lange ketelwagentrein aan de haak heeft richting Antwerpen, een mooie toevalstreffer en eens wat anders als de Neuss shuttle.  09-08-1991.

Foto (Rob van der Rest) Op 05-08-1992 fotografeer ik weer langs lijn 35. Tijdens het wachten op treinen van de NMBS komt ook de 215 028-2 bij Langdorp voor de lens als deze met de Neuss shuttle onderweg is naar Antwerpen Noord.   

Foto (Rob van der Rest) Vervolgens zoek ik in de middag een plekje rond Diest waar ik eerst de 215 027-4 kan fotograferen die een trein naar Antwerpen rijd bestaande uit schuifwandwagens en koelwagens. 05-08-1992.

Foto (Rob van der Rest) Even later passeert de 215 028-2 met de trein van Antwerpen naar Neuss.  Diest 05-08-1992.

Foto (Rob van der Rest) Het is op 29-07-1993 als ik voor de laatste keer een Deutsche Bundesbahn loc fotografeer. De 215 028-2 als losse loc richting Hasselt bij doorkomst in het station van Lier.