www.sporen-met-rob.nl
(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)
Ekeren, 21-09-1989
Na mijn eerdere bezoeken aan Antwerpen Centraal en Antwerpen-Dam nam ik me voor de situatie rond Ekeren te gaan bekijken. Na een korte info van bevriende Belgische 'spotters' ging ik eerst naar het station van Ekeren. Ik wist namelijk niet precies waar ik de bekende "bocht van Ekeren " kon vinden. Eenmaal bij het station kon ik vandaar de weg vinden die leidde naar de bocht van Ekeren, gelegen tussen het station van Antwerpen Noorderdokken en het grote rangeerterrein van Antwerpen Noord. De lijn had daar de aanduiding 27A, en kende uitsluitend goederenvervoer en personeelstreinen naar de bundel van Antwerpen Noord. Na een eerste plaatje in het station ging het vervolgens langs de lijn.
Foto (Rob van der Rest) De 2320 bij doorkomst in het station van Ekeren met een ketelwagentrein richting Antwerpen. 21-09-1989.
Foto (Rob van der Rest) Onderweg naar de grote bocht kon ik dit plaatje nog maken, de 2334 met ketelwagens naar Antwerpen Noord. Ekeren 21-09-1989.
Het vervoer van erts en kolen nam een grote plaats in van de vervoeren van en naar de Antwerpse haven. Containertreinen zoals tegenwoordig kwam je nauwelijks tegen, wat blijkt uit onderstaande opnamen.
Foto (Rob van der Rest) Een lege kolentrein richting Antwerpen Noord was de eerste trein op dit fotopunt. De 2714 levert de trekkracht. Ekeren lijn 27A, 21-09-1989.
Foto (Rob van der Rest) Dubbeltractie kwam je hier regelmatig tegen, vaak een 26er en een 23er zoals hier de 2616 + 2312 die met een gemengde goederentrein passeren. Ekeren lijn 27A, 21-09-1989.
Foto (Rob van der Rest) Ook machines van de serie 62 reden in het ertsvervoer. De 6294 onderweg richting het zuiden. Ekeren lijn 27A, 21-09-1989.
Foto's (Rob van der Rest) De 2334 heeft de ketelwagens afgeleverd en gaat weer richting Antwerpen, de fraaie 2623 in de gele kleurstelling rijdt naar Antwerpen Noord. Ekeren lijn 27A, 21-09-1989.
Foto's boven en onder (Rob van der Rest) De 5155 heeft een beladen ertstrein aan de haak en is op weg naar de hoogovens van Cocerill-Chambre, vanaf de kant Noorderdokken komt de 5160 met een lege ertstrein langs die weer beladen zal worden in Antwerpen Zandvliet. Ekeren lijn 27A, 21-09-1989.
Foto (Rob van der Rest) Met deze opname van de 2356 verliet ik de bocht van Ekeren op weg naar het station. Ekeren lijn 27A, 21-09-1989.
Vlak bij het station van Ekeren bevind zich een viaduct. Je had daar een goed uitzicht over het station en kon tevens zien wat er over lijn 27A voorbij reed, het viaduct daarvan is in de achtergrond te zien. Het leverde 2 heerlijke plaatjes op waarna ik even rust nam voor een boterhammetje.
Foto (Rob van der Rest) De 1185 is de drukloc van een Beneluxstam op weg naar Roosendaal. Geheel rechts, onder het viaduct van lijn 27A is de aankomst te zien van de trein uit Roosendaal met als eindbestemming Oostende. Station Ekeren 21-09-1989.
Foto (Rob van der Rest) Stel 803 staat vertrekgereed aan het perron. Direct aan het begin van het perron aan de rechterzijde bij het hek staat een paal met daarop de tekst: Perron naar Antwerpen. Omdat er in België links wordt gereden geen overbodige aanduiding voor de Nederlandse treinreizigers. Station Ekeren 21-09-1989.
Na een korte etenspauze vervolgde ik mijn bezoek aan Ekeren door te gaan naar Ekeren Y-schijn waar het begin ligt van de sporen van het grote rangeerterrein van Antwerpen Noord. Dit in een volgend deel...