www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Ekeren, 21-09-1989 (Deel 2)

Na het opeten van mijn boterhammen besloot ik te gaan naar het punt waar spoorlijn 27A zich opsplitste in sporen naar en van het grote terrein van Antwerpen Noord. Dit punt had de naam Ekeren Y-schijn. Dat was dus weer even zoeken, het viaduct was gauw gevonden en een parkeerplaats ook. Bij dit viaduct was ook weer een halteplaats waar personeel van de NMBS kon opstappen, een trap leidde vanaf het viaduct naar deze plek. Je kon er dus mooi heen-en weer lopen en daar maakte ik dankbaar gebruik van.

Foto (Rob van der Rest) Een machtige trein!! De 6253 +  6260 slepen een beladen ertstrein bestemd voor Cocerill-Chambre door Ekeren Y-schijn richting de Ekerse dijk. 21-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) Nog zo'n geweldige machine, de zes-assige 2001 passeert de halteplaats. Ekeren, Y-schijn 21-09-1989.

  

Foto's (Rob van der Rest) Op de linkerfoto is goed te zien waarom men dit deel de "Ekerse dijk" noemde. De 2738 komt met een lange sleep goederenwagens voorbij op weg naar de bundels van Antwerpen Noord. Vanaf de andere kant komt de 2147 met een gemengde goederentrein met daarin InterFrigo wagens. Ekeren, Y-schijn 21-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) Rangeerlocs hadden hier zelden wagens bij zich, meestal gingen zij naar het depot Antwerpen Dam. In beeld de 8442. Ekeren, Y-schijn 21-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) De machines van de serie 23 waren toen volop in bedrijf, hier de 2356 met een gemengde goederentrein. Ekeren, Y-schijn 21-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) De serie 21 reed ook zware treinen zoals deze ertstrein. Deze loc kwam in april 1987 in dienst. Het voornemen van de NMBS is om de relatief jonge machines van deze serie met ingang van 2014 uit de dienst te halen en te vervangen door Traxx-locomotieven. Eind 90er jaren werden ze van lieverlee uit de goederendienst teruggetrokken. Ekeren, Y-schijn 21-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) Het zusje van de serie 21 komt hier voorbij, de 2738 op weg richting Antwerpen. Ekeren, Y-schijn 21-09-1989.

Foto (Rob van der Rest) In Nederland zag je ze jarenlang met de Trans Europa Express, in België voor zowel passagiers als zware goederentreinen zoals op bovenstaande foto te zien is. De 5154 heeft een set wagens die over het algemeen voor het vervoer van schroot werden ingezet. Ekeren, Y-schijn 21-09-1989.

Foto's (Rob van der Rest) De 6294 komt met een lege set ertswagens over de Ekerse dijk naar Antwerpen-Zandvliet om weer beladen te worden. Het was een prachtig plekje om foto's te maken, een echte spoorse omgeving met allemaal volkstuintjes die een mooi tijdsbeeld opleveren. Tegenwoordig (2014) vind je dat niet meer, ook niet op deze plek zoals onderstaande foto laat zien. Dit was op 21-09-1989. Veranderingen hebben het nadeel dat ze (zeker voor spoorwegfotografen) soms slecht uitpakken. Een enorm geluidsscherm ontneemt het zicht op dit voorheen fraaie stukje spoor. Of dat de bewoners van de nabijgelegen woningen ook zo blij zijn met het scherm is nog maar de vraag. De SNCF 36027 rijdt op de Ekerse dijk, we schrijven 10 augustus 2009 (20 jaar later).

Foto (Rob van der Rest) De 5193 op weg naar Antwerpen Noord. Halteplaats Ekeren, Y-schijn 21-09-1989.

Even later nam een Belgische treinliefhebber me mee richting de bundels van Antwerpen Noord.