www.sporen-met-rob.nl
(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)
Antwerpen en omgeving 9 juni 1986, (Deel 3)
In Duffel aangekomen moesten we eerst even zoeken naar een fotoplekje. Toen we dat eenmaal hadden gevonden werd het langzaamaan tijd om ergens een patatje te gaan eten. Na het maken van een foto terug naar het centrum om een "Frietkot" te zoeken welke na enig zoekwerk werd gevonden. Na ruim een uur terug naar de fotoplek, de zon stond redelijk goed, vooral voor treinen vanuit Antwerpen, maar.... dat was hetgeen wat niet in grote getale gebeurde want vrijwel alle treinen kwamen vanuit de richting Mechelen. Dat was dus even wat minder met de langzaam ondergaande zon.
(Foto Rob van der Rest) De 2703 is onderweg met een trein richting Brussel. Opvallend direct achter de loc 2 splinternieuwe rijtuigen voor de Beneluxdienst. Het 3e rijtuig is ook van NS, de rijtuigen daarachter zijn van de DB. Mogelijk gaat het hierbij om een proefrit of een overbrenging van rijtuigen naar Brussel. Duffel 9 juni 1986.
Al gauw begon het aantal treinen toe te nemen op dit deel van het baanvak Antwerpen-Mechelen, het spitsuur naderde waarbij we verwacht hadden véél meer personentreinen te zien dan goederentreinen maar het was tot onze verbazing juist omgekeerd.
(Foto Rob van der Rest) De 841 is nog in de destijds fraaie kleuren op weg richting Antwerpen, Duffel 9 juni 1986.
(Foto Rob van der Rest) Ook de oudste stelletjes van de NMBS reden hier voorbij. Deze motorstellen deden alleen dienst op de lijnen 12/25/27/124 Essen (Roosendaal) Antwerpen, Antwerpen-Brussel en Brussel-Charleroi omdat zij maar langs één kant konden koppelen (koppelaar en stekkerdoos stonden niet aan dezelfde kant). 9 juni 1986.
Daarna was het de beurt aan de goederentreinen, de serie 26 zag je veel voor soms zware goederentreinen. De machines van deze serie hadden ook nog verschillende beschilderingen, er waren machines die de gele kleur hadden met blauwe band, er waren machines die blauw waren met een gele voorkant ( een "slabbetje" genoemd door onze zuiderburen) en er waren machines die (in 1986) geheel blauw waren. Van de serie 51 was slechts een enkele machine nog in de oude kleurstelling te zien.
Foto boven (Rob van der Rest) De 2604 nog geheel in het geel met blauwe band heeft een zware olietrein aan de haak als hij door Duffel rijdt, 9 juni 1986.
Foto onder (Rob van der Rest) De 5167 heeft deze dag een werktrein die richting Antwerpen gebracht wordt. Duffel 9 juni 1986.
Foto onder (Rob van der Rest) De Budd motorstellen waren een buitenbeentje in het bestand van de NMBS. De aluminium beplating gaf de stelletjes een apart uiterlijk, je zag ze door vrijwel heel België en werden in hoofdzaak in de stoptreindienst ingezet. We zien hier een dergelijk stel (132) op weg van Mechelen als L-trein naar Antwerpen Centraal, Duffel 9 juni 1986.
(Foto Rob van der Rest) De 2605 is als losse loc op weg richting Antwerpen. De machine heeft de nieuwe blauwe kleurstelling maar nog wel het gele "slabbetje". Duffel 9 juni 1986.
(Foto Rob van der Rest) Eindelijk een machine vanuit Antwerpen, helaas zonder wagons maar... de 5913 is ook dán een dankbaar object, Duffel 9 juni 1986.
Foto boven (Rob van der Rest) Nog meer diesels kwamen in beeld zoals de 6251 met een lege ertstrein richting Antwerpen, Duffel 9 juni 1986.
Foto onder (Rob van der Rest) De 5160 werd de laatste diesel van die dag onderweg met een gemengde goederentrein richting Antwerpen, Duffel 9 juni 1986.
Aan deze lange dag kwam van lieverlee een einde, een groot aantal foto's konden we maken van materieel wat je Anno 2012 niet meer of nog weinig tegenkomt op het spoor in België. Nog héél even wachten we met naar huis gaan, de zonnestand zorgde voor erg lange schaduwen en de foto's werden er daardoor niet beter op maar de laatste 2 opnamen wilde ik toch laten zien. Van de serie 23 zijn er in april 2012 nog een aantal in dagelijkse dienst, met de machines van de serie 25 is het al enige tijd gedaan.
Foto boven (Rob van der Rest) De 2303 in de oude kleurstelling passeert ons met een gemengde goederentrein, prachtig de zilveren band over de machine die in een V eindigt aan de voorzijde van de lok,de trein heeft als eindbestemming Antwerpen-Noord waar hij verder verdeeld zal worden, Duffel 9 juni 1986.
Foto onder (Foto Rob van der Rest) De geel-blauwe 2513 heeft een bijzonder setje wagons aan de haak. Het gaat om een collitrein die is te vergelijken met het vroegere van Gend en Loos vervoer in Nederland. Duffel 9 juni 1986.
De fotoplek in dit deel was misschien wat eentonig, er was geen betere te vinden maar de verscheidenheid aan locomotieven was des te meer het verblijf hier waard. Met bovenstaande opnamen eindigt het bezoek aan de NMBS rond Antwerpen op 9 juni 1986.