www.sporen-met-rob.nl
(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen),
Oostende en Gent-St.Pieters 14-07-1986.
In juli 1986 kocht ik een kaart bij NS waarmee je in 17 dagen tijd 5x vrij mocht reizen in de Benelux. Je kon die dagen zelf uitkiezen als je ze maar binnen die maand opmaakte. Dat moest je zelf aan het begin van je reis op je kaart aangeven, op je reisdag aankruisen was voldoende. Je liet het wel uit je hoofd om dat niet te doen want er was in die tijd nog controle genoeg. De prijs van zo'n kaart voor een volwassene was trouwens 4.220 Belgische Franken, en dat voor 5 dagen vrij reizen in de Benelux. Het plan was om via Antwerpen naar Oostende te gaan en op de terugweg even te stoppen in Gent-St.Pieters. De Benelux bracht ons naar Antwerpen waar we overstapten op de trein naar Oostende. Daar aangekomen op zoek naar een trein met een machine van de kleine serie 16 die de internationale treinen reed tussen Oostende en Keulen.
Foto's boven en onder (Rob van der Rest) De 1604 is zojuist het station van Oostende binnengekomen met een internationale trein uit Keulen. Even later zal de loc van de rijtuigen losgekoppeld worden, de rijtuigen worden dan naar de sporenbundel verplaatst zodat de 1604 zich ook naar de sporenbundel kan verplaatsen en het spoor niet langer bezet houdt. De treinen van en naar Keulen liepen altijd met de loc voorop, aangezien Oostende een kopstation is zijn er altijd de nodige rangeerbewegingen. Opname op 14-07-1986.
(Foto's Rob van der Rest) De 2759 staat gereed met een trek-duw combinatie, de trein bestaande uit M4-rijtuigen heeft een stuurstandrijtuig (Foto onder). Deze treinen werden ingezet tussen Oostende en Brugge en verder naar Kortrijk, Gent-St.Pieters en Brussel. Oostende 14-07-1986.
Voor het rangeerwerk had men 2 machines ter beschikking waarbij ook een duidelijke taakverdeling te zien was. Het 'uithalen' van de complete trein gebeurde met een machine van de serie 82 en het samenstellen van een trein waarbij rijtuigen van een trein af gingen of toegevoegd werden was weggelegd voor een machine serie 84. Opvallend was dat in deze internationale treinen nog oude rijtuigen toegevoegd waren die over het algemeen direct achter de trekkende loc geplaatst werden.
(Foto Rob van der Rest) De 8243 staat gereed om een sleep rijtuigen in de sporenbundel te zetten, Oostende 14-07-1986.
(Foto Rob van der Rest) Rangeerloc 8430 staat met 2 rijtuigen gereed om aan een internationale trein naar Keulen te koppelen. Oostende 14-07-1986.
(Foto Rob van der Rest) De 2719 wacht op de volgende inzet. Oostende 14-07-1986.
(Foto Rob van der Rest) De 2710 is de volgende machine die ingezet werd om als drukloc te fungeren. Oostende 14-07-1986.
Doordat het station van Oostende nogal breed is betekende dat het nodige loopwerk. Na alle sporen gehad te hebben waar treinen stonden die net het station binnen waren gelopen of voor vertrek gereed stonden viel mijn oog op een machine die met de pantograaf naar beneden op de volgende inzet wachtte. Schijnbaar was er in de sporenbundel van het station geen plek voor machines die langere tijd niet gebruikt worden, ze werden dan op één van de sporen in het station neergezet.
(Foto Rob van der Rest) De 2342 is volledig in ruste. De machine heeft nog de fraaie oude kleurstelling, de V aan de voorkant geeft de machine een mooi uiterlijk. Oostende 14-07-1986.
(Foto Rob van der Rest) De 1602 staat gereed met de internationale trein naar Keulen. Direct achter de loc bevinden zich 2 oude maar bijzonder fraaie rijtuigen die door de 8430 aan de trein toegevoegd waren. Een alledaags beeld in het station. Oostende 14-07-1986.
Na het fotograferen van de 1602 vatte ik het plan op om maar eens te gaan kijken bij de haven en het strand van Oostende. Dat heen en weer geloop tussen de diverse sporen vond ik voor even wel genoeg en aangezien het een warme dag was tijd voor een lekkere consumptie aan de haven. In de haven lag een mooie vissersboot, de Oostende 533 die best een plaatje waard was. Na wat verder doorgelopen te zijn kwam ik direct aan de ingang met de zee uit. Genietend van mijn consumptie kwam er een snelle veerboot in zicht. De draagvleugelboot (van de maatschappij Townsend Thoresen) was een attractie op zich, hoog boven het water uit een machtig gezicht. Na een poosje zocht ik het station weer op, bootjes kijken is ook leuk maar treinen hadden toch de hoogste interesse.
(Foto Rob van der Rest) Bij binnenkomst op het station trof ik deze machines aan, een loc serie 27 en daarvoor de rode 2004. Het rood zag er wel een beetje bleekjes uit, geweldig om een dergelijke loc van dichtbij te zien. Machines van de serie 20 reden over het algemeen zware treinen. Oostende 14-07-1986.
Zoals de bedoeling was maakte ik aan het eind van de middag een stop in het station van Gent St.Pieters. De meeste belangstelling ging uit naar de treinen die getrokken werden door een dieselloc. Zij waren er in overvloed en in diverse kleurstellingen. Ze hoorden allen thuis in het grote depot van het iets verderop gelegen Merelbeke.
(Foto Rob van der Rest) Door de lage perrons kon je de treinen ook goed tussen de perrons fotograferen. Op de foto de aankomst van de 6205 met z'n stoptrein. Gent-St.Pieters 14-07-1986.
(Foto Rob van der Rest) Wat een heerlijke combinatie is dit. De 6285 in de eerste kleurstelling van de NMBS met daarachter 3 groene M2 rijtuigen. Dit soort treinen reed onder andere tussen Gent-St.Pieters via Oudenaarde naar Ronse waar zich het oudste station van België bevindt. Direct achter de loc een stukje van het prachtige station. Gent-St.Pieters 14-07-1986.
(Foto Rob van der Rest) Nóg zo'n schitterende combinatie. De 2221 met een sleep K-rijtuigen als piekuurdienst tussen Gent-St.Pieters en Brussel. Gent-St.Pieters 14-07-1986.
(Foto Rob van der Rest) Kan het mooier? Met de 6333 en in de achtergrond het schitterende seinhuis nam ik afscheid van dit station. Bij de 6333 loopt de gele band niet door tussen de koplampen wat bij de beschildering van de 6285 wél het geval is. Gent-St.Pieters 14-07-1986.
Tijd om naar huis te gaan na een zeer geslaagde dag, er wachtte me nog een lange reis naar Rotterdam.