www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Antwerpen Linkeroever, bundel Kallo en omgeving, 31-07-1998

Na mijn bezoekje op 28-07 aan de bundel van Kallo ging het op 31-07 in de herkansing. Het zou die dag aardig weer worden en dus eropuit om de reeks 70 nog maar weer eens te gaan fotograferen en al het andere wat daar te zien was. Over geluk had ik deze dag niet te klagen want de 7005 van 28-07 was vervangen door de 7002 op 31-07. Bovendien kon ik de omgeving daar aan de hand van de vorige keer wat beter en had ik het geluk dat ik in gesprek met een machinist van de 5144 ook wist wat ik ongeveer, en wanneer, ik treinen kon verwachten. Als het meezat kon het een leuke dag worden en dat werd het ook. Geniet van de opnamen van 25 jaar geleden.

Foto's (Rob van der Rest) Direct al bij aankomst in de loop van de ochtend kon ik beginnen met fotograferen in de bundel van de 7002. De loc was bezig met het rangeren met gasketelwagens, snel even een sprintje over het gras maken om een foto te maken (onder) van het afstoten van deze ketelwagens. De 7002 was de eerste van de machines die bij de NMBS in dienst kwam op 28-04-1954. De loc ging op 01-07-2001 buiten dienst.  Antwerpen, bundel Kallo 31-07-1998.

Foto (Rob van der Rest) Verder werd er niet meer gerangeerd en wachtte men op de volgende klus, de loc werd thv. het rangeerdersverblijf neergezet.  Antwerpen, bundel Kallo 31-07-1998.

Foto (Rob van der Rest) De andere dienstdoende rangeerloc was de 8264 die ik enkele dagen eerder ook al fotografeerde. Goed is het verschil te zien tussen beide machines.  Antwerpen, bundel Kallo 31-07-1998.

Foto (Rob van der Rest) Aan het begin van de middag verschenen er een paar van de door mij zo geliefde machines van de reeks 51 in de bundel, de 5144 + 5180 met daarachter ook nog de 7377 in opzending. De beide 51ers werden hier de rest van de middag gebruikt voor het rijden van enkele  goederentreinen.  Antwerpen, bundel Kallo 31-07-1998.

Foto (Rob van der Rest) Ondertussen had de 7002 ook weer wat wagens opgehaald die op de bundel achtergelaten werden.  Antwerpen, bundel Kallo 31-07-1998.

Foto's (Rob van der Rest) Enige tijd later ging de 7377 op pad, de loc braakte een flinke wolk uitlaatgassen uit, het was nog net geen stoomloc. De 8264 was ook weer (foto onder) aan het rangeren gegaan, de houten palen (knuppels) die gebruikt werden om de koppelingen los te wippen lagen hier overal verspreid langs het spoor.  Antwerpen, bundel Kallo 31-07-1998.

Foto (Rob van der Rest) Terwijl het zonnetje steeds beter ging schijnen maakte ik nog een heerlijke foto van de 7002. Het robuuste geluid van de dieselmotor klonk als muziek in de oren.  Antwerpen, bundel Kallo 31-07-1998.

Hierna had ik het in de bundel wel gezien en besloot ik om tussen bundel Kallo en de brug over de autoweg E34 een paar fotoplekken te zoeken.

Foto (Rob van der Rest) Vanuit bundel Kallo gingen de 5180 + 5144 met een korte ketelwagentrein onderweg, naar ik aanneem naar INEOS Zwijndrecht aan de Scheldedijk.  Omgeving bundel Kallo, 31-07-1998.

Foto (Rob van der Rest) Ik liep toch weer even terug richting bundel om de 8264 met wat ketelwagens goed te fotograferen.   Antwerpen, bundel Kallo 31-07-1998.

Foto's (Rob van der Rest) Niet ver van de bundel, we kijken naar de Ketenberglaan en de E34 in de achtergrond, bevond zich een onbewaakte overweg waarvan ik dankbaar profiteerde om de auto te parkeren en te wachten op eventuele treinen. Eerst kwamen op weg naar bundel Kallo de 5157 + 5182 voorbij, daarna de 5144 + 5180 (onder) die we eerder met ketelwagens zagen vertrekken.   Omgeving bundel Kallo, 31-07-1998.

Foto (Rob van der Rest) Nadat ik een stukje verder was gelopen had ik een mooi kleurig stukje waar de 5164 met een korte trein voorbij kwam. Treinen genoeg op deze plek.  Omgeving bundel Kallo, 31-07-1998.

Langzaamaan ging de dag ten einde en besloot ik steeds verder van de bundel af te gaan staan, iets wat vooral te maken had met de zonnestand, richting de spoorbrug over de E34.

Foto (Rob van der Rest) De 5182 + 5177 zijn de eerste 51ers die vanaf bundel Kallo met een lange trein vertrekken richting Antwerpen.  Omgeving bundel Kallo, 31-07-1998.

Foto's (Rob van der Rest) Vervolgens zoek ik een plekje aan de Keetberglaan waarbij ik zicht heb op het talud wat lijd naar de spoorbrug over de E34. Hier staat de zon nog redelijk goed en kan ik de treinen mooi fotograferen. Als eerste zien we de 5162 met een lange autotrein het talud oprijden, een loc die ik deze dag nog niet eerder gezien had.   Beveren, Keetberglaan 31-07-1998.

Foto's (Rob van der Rest) Vervolgens komen na korte tijd de 5180 + 5144 in beeld die vanaf bundel Kallo onderweg zijn naar Antwerpen. De zon staat nog net goed om wat fraaie opnamen te maken. Ik volg middels de camera de trein die voor een groot deel uit schuifwandwagens bestaat (zonder graffiti).  Beveren, Keetberglaan 31-07-1998.

Foto's (Rob van der Rest) De fotoplek waar ik sta is ook nu nog gemakkelijk te herkennen door de hoogspanningsmast en de spoorbrug over de E34.  Beveren, Keetberglaan 31-07-1998.

Een heerlijke dag komt met deze opnamen ten einde. Op naar huis in Rotterdam.