www.sporen-met-rob.nl
(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)
Gent Merelbeke, 03-08-1994
Het goederenemplacement en de werkplaats van Gent Merelbeke waren het 2e doel van deze reis. Was ik in de ochtend al in Dendermonde, Schellebelle en Wetteren geweest in de middag was Merelbeke de plek om te bezoeken. Hier kon je een behoorlijk aantal goederentreinen fotograferen die uit de Gentse haven kwamen, doorgaande treinen richting Zeebrugge of richting Antwerpen - Brussel - Leuven. Op de wegenkaart was een voetgangersbrug te zien die we na enig zoeken ook vonden. Deze bevond zich op de hoek Mellestraat/Peter Benoitlaan, de voetgangersbrug is er nog steeds, wél is deze een keer vernieuwd of gerenoveerd. Op dit punt starten we het fotograferen in Merelbeke.
Foto (Rob van der Rest) De eerste foto die ik maakte was van de SNCF 67599 die aan het rangeren was naar één van de sporen rechts van mij waar een staaltrein stond. Merelbeke 03-08-1994.
Foto (Rob van der Rest) Vanaf de andere zijde komt de NMBS 6220 in beeld met slechts 1 ketelwagen aan de haak. Merelbeke 03-08-1994.
Foto (Rob van der Rest) Direct daarna komt de SNCF 67599 weer voorbij. Merelbeke 03-08-1994.
Foto (Rob van der Rest) Even later komt uit de richting van Gent St.Pieters de NMBS 2379 met een lange set lege ertswagens over de sporen geslingerd. De trein zal een plek op één van de goederensporen innemen, uiteindelijk zal deze stoppen thv. station Merelbeke. Merelbeke 03-08-1994.
Foto (Rob van der Rest) Gewacht werd natuurlijk op het vertrek van de SNCF 67599, de Franse 'Meester' kijkt langs de trein of alles achter hem wel goed gaat bij het uitrijden van de lange wisselstraat. Het mooie motorgeluid en de fraaie beschildering van de loc laten ons (want ik was niet alleen) extra genieten van dit vertrek. De in de achtergrond aanwezige watertoren is in de loop der jaren gesloopt. Merelbeke 03-08-1994.
Hierna vertrokken we richting station Merelbeke. Een bezoek aan de werkplaats bleek niet mogelijk dus bleef over een blik op het goederenemplacement en foto's vanaf station Merelbeke. En dat was helemaal niet zo verkeerd bleek later. Zo nu en dan kon je iets zien van rangeerbewegingen van en naar de werkplaats.
Foto's (Rob van der Rest) Vanaf perron 3 had je een prachtig uitzicht over de goederensporen, bovendien stopte hier ieder uur ook een stoptrein richting station Gent St.Pieters. Op de foto zien we het vertrekkende stel 250 met daarnaast de 6312 met een korte goederentrein. Even later vertrok ook deze wat onderstaande foto opleverde. Station Merelbeke 03-08-1994.
Foto (Rob van der Rest) De 6210 + 6247 met een kalktrein passeren Merelbeke. Merelbeke goederen 03-08-1994.
Foto (Rob van der Rest) Soms was er even een verplaatsing van een treindeel vanuit de werkplaats van Merelbeke. We zien hier de vaste rangeerloc 7394 voorzien van verschillende koppelingen aan het rangeren met een deel van treinstel 372. Werkplaatssporen Merelbeke 03-08-1994.
Foto (Rob van der Rest) Op de goederensporen staat nog steeds de 2379 met de lege ertstrein te wachten, in het begin van de middag had ik hem al gefotografeerd. Ernaast staan de 7350 en de 7356. Merelbeke goederen 03-08-1994.
Foto's (Rob van der Rest) Als eerste vertrekt de 7356 die een stuk verder naar het grote rangeerterrein gaat. Direct erna (foto onder) gaat ook de 7350 met zijn goederentrein die kant op. Merelbeke goederen 03-08-1994.
Foto (Rob van der Rest) De 6204 pruttelt ineens over de werkplaatssporen voorbij. Het is warm dus heeft de machinist de deur maar even open gezet ter afkoeling. Jaren later kom ik de machine in Nederland tegen, ACTS had de loc begin jaren 2000 gehuurd van de NMBS. Werkplaatssporen Merelbeke 03-08-1994.
Foto (Rob van der Rest) De 1211 was één van de locs uit de serie HLE 12 die slechts 12 machines bevatte. Ze reden veel naar Frankrijk, hun diensten liepen van Antwerpen tot in Noord-Frankrijk. Station Merelbeke 03-08-1994.
Foto (Rob van der Rest) Voor de laatste opname ging ik het viaduct op, eindelijk vertrekt de 2379 met zijn lege ertstrein richting Antwerpen. Melle, Merelbekestraat 03-08-1994.