www.sporen-met-rob.nl
(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)
Esneux en Tilff, 08-08-1994
Op 8 augustus 1994 was het plan om lijn 43 te bezoeken. Deze loopt van Angleur bij Luik naar Rivage. De weerberichten waren gunstig dus werd de reis aangevangen en de eerste stop zou het station van Esneux zijn. Eenmaal aangekomen in Esneux was het nevelig met slechts een beetje zon. Dat was niet hetgeen we gehoopt hadden en het werd nog erger toen zich achter de heuvels het geluid van naderend onweer aankondigde. We besloten dus maar om hier, zolang het niet regende, te blijven.
Foto's (Rob van der Rest) De eerste trein die voor de lens kwam was de IR p 110 van Luxemburg naar Luik-Guillemins. De 3 M4 rijtuigen zijn natuurlijk voor de 5529 maar een peulenschilletje om te rijden. Op de bovenste foto zien we nog de oude goederenloods die het zonder aansluitend spoor moet stellen. Esneux, 08-08-1994.
Foto's (Rob van der Rest) De L 7207 komt vanuit Luik het station van Esneux binnen gereden. De rit loopt van Luik-Guillemins naar Jemelle. 'Klassiekje' 688 zit mooi in de verf. In de achtergrond zien we de tunneluitgang van de 612 Mtr. lange tunnel van Esneux. Na een korte stop ook maar het vertrek vastgelegd. Esneux, 08-08-1994.
Foto (Rob van der Rest) Tijdens het maken van de vorige foto stond ik met mijn rug naar het station. Na me even omgedraaid te hebben maakte ik deze foto. Het onderhoud aan het station liet nog wel wat te wensen over, op het moment van de opname is het al 128 jaar oud want het werd op 1 augustus 1866 in gebruik genomen. Esneux, 08-08-1994.
Foto's (Rob van der Rest) De stellen 233 en 668 zijn als L 7233 onderweg van Marloie naar Luik-Guillemins. De 233 is nog in de oude kleurstelling terwijl de 668 al de nieuwe rode kleuren heeft. Het station is best groot te noemen en nadat de weinige passagiers zijn ingestapt vervolgen de stellen hun weg via de tunnel naar Luik. Esneux, 08-08-1994.
Foto (Rob van der Rest) De 5529 is met de IR p 115 weer op weg van Luik naar Luxemburg. Esneux, 08-08-1994.
Na de passage van de 5529 hadden we het in Esneux wel gezien, ons volgende doel was het station van Tilff.
Foto (Rob van der Rest) Ook in Tilff troffen we een blauwe lok serie 55, de 5505 met de IR p 112 van Luxemburg naar Luik-Guillemins spoed zich zonder stop door het station. Had de 5529 rijtuigen van de NMBS achter de lok, hier zijn dat 3 rijtuigen van de CFL van het type Wegmann. Op 8 november 2005 werd officieel afscheid genomen van dit type rijtuigen bij de CFL. Station Tilff, 08-08-1994.
Foto's (Rob van der Rest) De stellen 668 en 233 kom ik ook hier weer tegen. Ze zijn op weg van Luik-Guillemins naar Jemelle. We zien de aankomst en vertrek (foto onder) van deze stellen als trein L 7209. Het station van Tilff is gelijk aan dat van Esneux en ook op 1 augustus 1866 in gebruik genomen. Station Tilff, 08-08-1994.
Foto's (Rob van der Rest) Voor rangeerwerk in Rivage, er reden ook enkele goederentreinen op deze lijn, kwam aan het begin van de middag een lok uit Luik. We zien de doorkomst in Tilff van de 7384 op weg naar Rivage. Station Tilff, 08-08-1994.
Foto's (Rob van der Rest) De prachtige steunmuur is het decor voor de 688 die weer als trein L 7235 van Jemelle naar Luik-Guillemins onderweg is. Véél verschillende treinstellen had je in deze diensten op lijn 43 niet, gezien het minder goede weer, achter de heuvels rommelde het nog volop besloten we het voor deze dag hierbij te laten. Veel zin om in onweersbuien naar de camping in Chaam, waar we verbleven in de week, te rijden had ik niet. Na het vertrek richting Luik vastgelegd te hebben besloten we om afscheid te nemen van dit stukje spoorlijn. Station Tilff, 08-08-1994.