www.sporen-met-rob.nl

(Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen)

Leopoldsburg, 09-08-1991

Nadat ik in de ochtend en een deel van de middag in Diest verbracht had ging de reis weer richting Mol. Tussendoor maakte ik een stop in het fraaie station van Leopoldsburg. Het station heeft een groot aantal sporen bestemd voor het verladen van militaire voertuigen en goederen voor het Kamp van Beverlo. Ten tijde van deze opnamen stonden er op de rangeersporen een behoorlijk aantal gesloten goederenwagens. Het in 1878 voltooide gebouw (het witte op de foto's) staat sedert 1993 op de monumentenlijst van de Vlaamse Overheid. In 1991 werd slechts 1x per 2 uur van en naar Hasselt gereden. Ook reden goederentreinen tussen Mol en Hasselt over deze lijn. Het station was in 1991 nog voorzien van klassieke beveiliging.

Foto's (Rob van der Rest) Over geluk had ik niet te klagen. Na korte tijd kwam onder aanvoering van de 5187 de zandtrein uit Balen voorbij. Deze trein maakt in Mol kop en rijdt dan richting Hasselt via Leopoldsburg. Ik stond bij toeval op de goede plek en het lukte me zelfs om 2 opnamen van deze trein te maken. Het armsein rechts geeft aan dat de rijweg vrij is en bij het passeren van mij wordt nog even flink aangezet om er voor te zorgen dat de zware trein op snelheid blijft. Station Leopoldsburg 09-08-1991.

     

Foto's boven (Rob van der Rest) Ik moest nog een aardige tijd wachten voordat er een passagierstrein zou komen dus besloot ik om de 2 armseinen maar eens goed te fotograferen, ze staan ook op de eerste foto met de 5187. Ze pasten prachtig bij dit oude station.  Station Leopoldsburg 09-08-1991.

Tijdens mijn rondje over het station probeerde ik wat opnamen te maken van elementen die je alleen in de Belgische stations tegenkwam.

      

Foto's (Rob van der Rest) Links: Het gevleugelde wiel ontbrak ook in dit station niet, spierwit en netjes omgeven met fleurige planten. Rechts: Op stations probeerde ik ook altijd om wat uithangbordjes te fotograferen. Net zoals in andere stations vond ik er hier ook een paar: Het bordje STATIONSCHEF spreekt voor zich maar het bordje BIJKAARTEN kon ik niet thuisbrengen. Achteraf bedacht ik mij dat het misschien de ingang aangaf van de stationsrestauratie, of voor wat er voor door moest gaan.  Station Leopoldsburg 09-08-1991.

Foto (Rob van der Rest) Ergens aan de gevel van het station vond ik ook dit bordje. Geweldig zoiets, gezien de staat waarin het verkeerde moest het al lang daar hangen. In mijn beleving in 2016 totaal ondenkbaar, maar in 1991 gewoon aan de muur.  Station Leopoldsburg 09-08-1991.

Foto (Rob van der Rest) Vanaf het derde perron maakte ik deze overzichtsfoto richting Hasselt met de overweg en het seinhuis. Station Leopoldsburg 09-08-1991.

Foto (Rob van der Rest) De 6296 is de drukloc van de passagierstrein van Mol naar Hasselt. Er zijn wat restauraties aan de kozijnen, geheel links bevinden zich de toiletten voor heren en dames. Wat een heerlijke tijd, jammer genoeg heb ik het station daarna nauwelijks nog bezocht, iets wat ik zeker nog een keer zal doen.  Station Leopoldsburg 09-08-1991.